spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
вторник, 4 октомври 2022 г.
9.6 C
София

Ах, морето!

Избрано

 

Автор: Маргарита ДИМИТРОВА

Кой не мечтае за сутрин без аларма, небе без облак, а морето да е до бара?! Започва истинското лято – горещо и солено. След двугодишна безпрецедентна пандемия шосетата към Черноморието се пълнят с автомобили. Дори туристите през този сезон да не са колкото през 2019 година, увеличението ще е много забележимо, прогнозира Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма.

По данни на Министерството на туризма, предоставени на „Филтър“, това лято най-много курортисти ще пристигнат от Румъния, Полша, Германия, Чехия, Великобритания, Израел. До 7 юни са планирани над 8500 полета общо за двете летища във Варна и Бургас, което е повече от миналата година. От министерството се надяват, че увеличенията от тези пазари ще компенсират отлива на туристи от районите, засегнати от войната. Цялата полетна програма от Русия е анулирана, няма планирани самолети и от Беларус, от Украйна също не чакаме туристи. Затова пък у нас са първите французи, пристигнали по новата линия Варна – Лил. Полети са планирани до началото на октомври.

Чужденците – млади семейства с деца

Чужденците традиционно избират Златни пясъци, Албена, Слънчев бряг. Най-многобройната група са семейства на възраст между 30 и 44 години, които пристигат у нас на ваканция с децата си, показват анализите на министерството. Има и увеличение на младежите, но те са по-мобилни и предпочитат да обикалят курортите, задържат се повече в Слънчев бряг заради множеството увеселителни заведения.

На Северното Черноморие обикновено отсядат румънци и германци, на юг предпочитат да летуват поляци, чехи и англичани. В последните няколко години, включително по време на пандемията, българите често избират родните курорти, но вече се забелязва, че сънародниците ни успяват да съчетават морски, културен и СПА туризъм.

Колко ще струва лятната почивка, не може точно да се каже, защото всеки подбира мястото според джоба си. Леко увеличение имат пакетите олинклузив, в момента нощувка в 4-звезден хотел на „Златни пясъци“ е около 50 евро на човек, което е десетина процента над миналогодишните цени. По-скъпо се очаква да е в пика на сезона – през юли и август.

Всеки трябва да знае, че пътувайки в България тази година, трябва да си сложи средно 20 лева отгоре върху всеки 100 лева, които през миналата година е харчил за ваканция, съветва Румен Драганов.

Силната конкуренция  на Турция и Гърция

 

Собствениците на хотели и ресторанти по Черноморието трябва да си направят добра преценка, защото двете ни южни съседки – Турция и Гърция, са много силна конкуренция. Месец след началото на войната се появиха информации, че заради липсата на руски туристи Турция ще свали рязко цените и ще е по-изгодно да си в петзвезден хотел там, отколкото на по-непретенциозно място по българското Черноморие. Сега обаче се вижда, че сметката не е такава. Турция е против санкциите срещу Русия, съдейства за преговори с Украйна, обяви се срещу влизането на Финландия и Швеция в НАТО, води политика на сътрудничество с Москва. Руснаците влизат в страната без виза и има нови авиокомпании, които ги извозват до турските курорти. Ако изобщо у нас идват руски граждани, те минават през Истанбул.

Летищата в Турция са натоварени почти колкото преди пандемията, само през май пътниците са се увеличили с близо 187 процента и са достигнали 15,86 милиона, от които 8,6 млн. са с международни полети. Скоро страната ще навакса изоставането в самолетния трафик, ударен от пандемията. Турците очакват бум на туризма това лято с над 40 милиона посещения.

Директни чартърни полети ще тръгнат от Летище Бургас в края на лятото до Анталия, съобщи TravelNews, цитирайки Георги Пасев, маркетинг мениджър на туроператора „Абакс“, който организира програмите. Те ще бъдат реализирани от българската авиокомпания European Air Charter. Цените започват от 967 лв. на човек за пакет от 7 нощувки в четиризвезден хотел, олинклузив и самолетните билети.

Сезонът започна доста добре и за Гърция, защото има силен интерес към островите, където традиционно е развит круизният туризъм. Само за Солун тези кораби са с 250 на сто повече спрямо миналата година по същото време. Правителството е сключило договори с най-големите оператори и се надява да дръпне страната със значителен икономически ръст.

България това лято очаква между 5,5 млн. и 6 млн. туристи. В актуализацията на бюджета, която предстои да се разглежда в Народното събрание, се предлага ваучерите за храна, чийто месечен лимит е вече 200 лева, да важат и за почивка. Това е един от начините да бъде привлечен българският турист. Накъде обаче той ще потегли, ще стане ясно в последния момент, защото last minute записванията директно на електронните платформи ще са определящи през този сезон.

 

Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма:

България е на мода  сред нашите почиващи

Нормалността отпреди пандемията се завръща и очаквам летният сезон да е много по-силен в сравнение с последните две години. Вече се възстановяват чартърните полети, има 200–300% ръст спрямо 2021 г. на записаните от Полша, Чехия, Унгария, Словакия, Великобритания. Изобщо налице са всички основание пътуванията това лято да са много интензивни. Това прогнозира пред „Филтър“ Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма. Според него западноевропейските туристи вече са забравили за непотвърдените слухове, че в Черно море има мини.

Резултатите от 2019 обаче ще достигнем чак през 2024 година. В някои параметри вече го правим, например около 21 милиона българи пътуват годишно в собствената си страна. Много повече са посещения в къщи за гости.

Продължаваме да се изкушаваме от ваканция в Гърция, но всеки, който е отишъл там, четири пъти е бил на почивка в България, показват сметките на Румен Драганов. Става дума за около 600 000 души, от които най-многобройната група са жители на Южна България. Други пътуват, за да видят нещо определено, не са малко и хората, които са си купили къщи при съседите.

На море у нас традиционно ще дойдат и доста румънци, над 1 милион ще влязат в страната, но част от тях ще се отправят към южните ни съседи. Украинците са две категории – едните са туристи, които използвали кризата и отседнали безплатно в хотелите. Има ли логика някой да дойде, да стои две седмици и да си тръгне от Лвов, примерно, където изобщо не се водят военни действия, недоумява Драганов и твърди, че дори имало реклама за пътуване до България с безплатно пребиваване в хотел. Сега се оказва, че са малко украинците, които са останали и вече работят.

Има бум на пътуващите българи до Турция, но повечето отиват на шопинг, защото евтината лира прави доста по-ниски цените на стоките. Някои лекарства са три пъти по-евтини, отколкото у нас. Пълно е с автомобили с български номера около турските тържища.

Модата е България – хората откриха чистия въздух, хижите в планините, офроудът е хит. Къщите за гости са пълни в последните две години, продължава да е така и сега. Възстановяват се хотели, които работят на т.нар. индустриализиран принцип – пристига поток от туристи с чартъри, остават седмица, после се връщат обратно и пристигат следващите. Този механизиран поточен начин на обслужване на туристи се възстановява за първи път след пандемията.

 

Елена Иванова, зам.-председател на Съюза на собствениците в Слънчев бряг:

И у нас, и в чужбина нашенецът е желан гост

-Госпожо, Иванова, колко са туристите на Слънчев бряг в момента?

– Вече има курортисти – англичани, малко чехи и поляци, от Прибалтика кацат някакви чартъри, не много румънци, българи. Но изобщо не сме достигнали нивата отпреди пандемията и е трудно да се каже какво ще се случи. Не очакваме суперсезон, по-скоро ще има last minute записвания, но ако в предходните години хората разчитаха, че в последната минута цените падат, сега надали ще е така.

Войната стресира пазарите. TUI отмениха значителен брой полети от Манчестър заради липса на записвания, защото хората се плашат от близостта с военните действия.

-Забелязва ли се сериозно поскъпване в заведенията на курорта?

-Нормално е цените да бъдат такива, каквито са в София, там, като седна в ресторант, и ми се вижда двойно увеличена цената. Няма как на морето да е както преди. Има повишение, което при тази инфлация е неизбежно.

-Кои хотели ще са най-пълни?

-В последните години наблюдаваме, че се запълват местата с по-висока категория, които предлагат и по-добър продукт, по-разнообразна услуга, по-близо са до плажа. Тъй като хотелите с пет звезди не са много, най-масово работят местата с четири звезди. Но разбира се, за всеки влак си има пътници, има хора и за ниската категория. Ако говорим, че ще има много туристи през юли и август, това не означава силен сезон. Преди години в Слънчев бряг сме работили по половин година, после съкратихме сезона на 5 месеца. Не е възможно с два месеца заетост да издържаме обектите си цяла година, защото има постоянно нает мениджърски състав, техническа поддръжка, охрана. Но нищо не зависи от нас – голяма част отворихме още на 1 май и то с цени под себестойността.

-Какво да се направи, за да се напълнят курортите?

-Реклама трябва да има винаги – и при война, и без война. Освен това да е добре съобразена, къде е поставена, в какъв вид е. През последните години всеки гледа интернет, социалните мрежи и това е нещо, което работи. Брошури и изобщо някакви хартийки отдавна са отживелица. Рекламата трябва да бъде постоянна, но проблемът е, че външнополитическата обстановка не е стабилна. В това състояние ние не сме участници, а сме пряко потърпевши.

-Как помага държавата на хотелиерите в момента?

-До края на юни приключва помощта 60/40 за запазване на заетостта, което изобщо не е добре за нас, защото туризмът продължава да изнемогва. Този сектор е изключително чувствителен и всяко колебание се отразява силно.

-Как ще се отрази вътрешнополитическите сътресения от последните дни?

-Това е вече черешката на тортата. Не стига, че цяла Европа се тресе от тази война, но и нестабилна вътрешнополитическа обстановка вече е прекалено. Туризмът очаква мир, чистота, слънце и спокойствие.

-Знам, че обикновено не ви достигат работници, с пристигането на украинските бежанци решихте ли поне този проблем?

-За наше голямо съжаление, докато бяха на територията на комплекса, украинците не се обозначиха като желаещи да работят. Тези хора бяха настанени в нашите хотели на пълна издръжка и не понечиха да тръгнат да търсят работа, независимо че навсякъде бяха поставени обяви за свободни работни места. Това не говори добре изобщо за цялата тази организация. Нямаме достатъчно работна ръка и тази година не прави изключение. Разчитаме на някакви хора от Молдова, от Казахстан, епизодично от Украйна. След като програмата приключи и бежанците бяха преместени във вътрешността на страната, много е възможно там да започнат работа, защото само така може да се интегрират в обществото.

-Кой е по-добрият турист в Слънчев бряг – българинът или чужденецът?

-Българите навсякъде са най-добрите туристи. Като поведение сме сдържани и възпитани хора, освен това си позволяваме да консумираме. За разлика от много чужденци, които са платили една цена и не си позволяват да похарчат и 5 лева допълнително. Българинът и у нас, и в чужбина е желан гост.

 

 

Да отидеш на почивка през 70-те:  Евтина нощувка, столова храна  и диви плажове

Да отидеш на море през 70–80-те години на миналия век е нещо съвсем обичайно и по джоба на всеки, така както не е проблем да отскочиш днес на шопинг до Турция.

Лятна почивка може да си позволи както работникът от Н-ската фабрика, така също професорът от ВУЗ-а или чиновникът от съответното министерство. В интерес на истината, често месечната заработка на работниците превишава заплатата на последните двама.

Картите за почивка се раздават по график от профкомитета, а смените варират от 14 до 21 дена. Но кой може да си позволи цели три седмици на море? Всеки, защото масовите почивни станции предлагат евтина нощувка и столова храна. В магазина се продават два модела бански и рокли в три кройки, което прави разходът за подготовка доста скромен.

По това време Черноморието е бедно на 4- и 5-звездни хотели, но пък е изпъстрено със станции, стопанисвани от заводи, ведомства, научни институти и т.н. Сградите са извън плажната ивица, понякога са дори обикновени бунгала, построени сред горска растителност. Луксът е само на определени места и само за богоизбрани.

Но пък, ако се погледне от днешната камбанария, колко от българите си позволяват ваканция в 5-звезден хотел със спа глезотии? Морските ни селища обаче са неузнаваемо различни – толкова нови хотели са построени през последните 30 години, че курортите буквално са бетонирани, а плажовете – разчертани и разпределени.

Изграждането на най-големия ни морски курорт Слънчев бряг започва през 1958 година в местност, наричана малката несебърска пустиня – с безкрайни пясъци и дюни. Същата година се появява и първото заведение стол „Оазис“, а на следващата – и ресторант „Нептун“. Първият хотел „Калина“ посреща туристи на 8 юни 1959 г. През тази година курортът пуска още 30 хотели и 4 хижи, 5 ресторанта. В хотел „Чайка“на първия етаж е големият апартамент на Тодор Живков.

През 70-те отваря врати луксозният хотел „Кубан“ с тузарски бар-вариате. Успоредно се изгражда и паркът, засадени са 300 хиляди дървета, 770 хиляди декоративни храста, 100 хиляди рози, 200 хиляди дюнни треви.

За 30 години до промените в Слънчев бряг са почивали 7,7 милиона туристи, от които 5,2 милиона чуждестранни. През 1994 г. комплексът е обявен за приватизация.

Днес ландшафът е безвъзвратно унищожен, а предишната слава на Слънчев бряг е в история. Заради шумните си дискотеки и казина комплексът, наричан по-често Слънчака, се приема повече като парти курорт.

Последни новини