Геновева ДИМИТРОВА
„Блондинка“, 2022, САЩ, режисьор Андрю Доминик, сценарий: Джойс Каръл Оутс (по едноименния й роман) и Андрю Доминик; оператор Чейси Ървин, музика: Ник Кейв, Уорън Илис; в ролите: Ана де Армас, Ейдриън Броуди, Лили Фишър, Сара Пакстън, Боби Канавалe, Ксавиер Самюел, Джулиан Никълсън, Гарет Дилахънт, Скут Макнайри, Тоби Хъс. Netflix.
В черно-бяло Мерилин Монро с развятата митична бяла рокля над вентилационната решетка от „Проклетите седем години“ (1955) на Били Уайлдър, обявена за най-запомнящия се тоалет на екрана. Това ще се окаже решителният образ на филма.
1993Г. Малката Норма Джийн (Лили Фишър) има рожден ден. Налудната й майка (Джулиан Никълсън) й показва снимка на баща й, за когото детето не подозира. Казва й, че е далече. Показва й чекмедже от комод, което е било легло на Норма Джийн. После, пияна с колата, пред полицай твърди, че бащата на детето бил от „индустрията“. Тя е шизофреничка. Затварят я в психиатрична клиника. А за нещастната Норма Джийн с куфарчето започва поредица от домове за сираци. Задкадров текст обяснява.
Норма Джийн пораства и става красавица (Ана де Армас). Започва да се снима за списания. Корици. Идва и ред на киното. Не минава без гнусни унижения. Вече е Мерилин Монро. „Някои го предпочитат горещо“, „Джентълмените предпочитат блондинки“, „Диамантите са най-добрите приятели на момичетата“… Чете много. Както често си забравя репликите, прави впечатление на кастинги, че знае Достоевски и Чехов. Страхотна е, но е опасно несигурна. Все й се привижда мустакатият баща от снимката. Борбата между самотната Норма Джийн и изкуствено създадения блян Мерилин Монро е в основата на филма.
Мерилин се забавлява в тройка със сина на Чаплин и още един младеж. Купон. Забременява. Не й е писано да роди. Става все по-секси. И все по-знаменита. Момчета и момичета са луди по нея. Светът е в краката й. Тя се усмихва и кокетничи. Но очите й издават болка. Не може да повярва, че славата е за нея. Налива се.
Среща бейзболиста Джо Димаджо (Боби Канавалe). Той е силен, избухлив, ревнив. Бие я. Идва прословутият кадър с развятата бяла рокля. Мерилин е на върха. Той е бесен. Това е една от причините да се разведат.
В Актърс Студио на Лий Страсбърг, където учи усърдно, среща прославения драматург Артър Милър (Ейдриън Броуди). Казва му, че би искала да изиграе Наташа в „Три сестри“ на Чехов. Той се вцепенява. Започва луда любов. Женят се. Още едно дете не е родено. Един от малкото неприлични и смешни епизоди във филма е с президента Кенеди.
Филмът се занимава не толкова с митологията „Мерилин“, колкото с нейната фрустрираност – непрестанно е разяждана от невъзможност да преодолее своята лабилност. И комплексът, че не познава баща си. Започва да получава писма от него.
Ако в началото черно-бялото представя публичния и филмовия живот на Мерилин Монро, а приглушената цветност – интимния свят на Норма Джийн, постепенно границите се размиват и тази крехка концепция се срутва. Така си се и люшка филмът – ту в цвят, ту в черно-бяло и преставаш да обръщаш внимание. Прекрасно е заснет. Чейси Ървин заедно с Крум Родригес е оператор на безкомпромисния български филм „Безбог“ (2016) на Ралица Петрова.
„Блондинка“ не борави пунктуално с фактите – да не забравяме, че е сниман по роман на Джойс Каръл Оутс (2000). Но не премигваш. И най-вече заради тази омайна Ана де Армас – тя е Мерилин Монро в устните, усмивката, походката, погледа, сексапила, тъгата, сълзите… Темпераментна, красива, неустоима и разголваща се, мексиканската актриса съумява да предаде целия богат натюрел на холивудската звезда.
Както „Елвис“ на Баз Лурман съдра недоверието към филм за неостаряващия идол, така и „Блондинка“ на Андрю Доминик изгражда травматичен портрет на планетарния секссимвол Мерилин Монро, който ще остане в историята на киното. Любопитно е, че и двата филма, посветени на американската поп митология, са създадени от австралийци.