- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_img

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
вторник, 29 ноември 2022 г.
3.4 C
София

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

„Дама пика“ на Чайковски – животът като сън в Софийската опера

Избрано

Автор: Албена АТАНАСОВА

Софийската опера отправя поредна интелектуална провокация към публиката – „Дама пика“. Достоевски – великият познавач на контрастите и абсурдите в човешката психика, нарича творбата на Чайковски „връх в изкуството на фантастичното“. „Спектакълът е за проклятието и спасението, за унищожаващата страст и фалшивото смирение“, коментира режисьорката Вера Петрова, която го описва като пътуване към себе си.

Чайковски композира „Дама пика“ по либрето на брат си, Модест Чайковски, написано по едноименната повест на Пушкин. Младият офицер Герман е мрачен и мълчалив – влюбен е в непозната, която е знатна и богата и не може да му принадлежи. Оказва се, че Лиза, внучка на Графинята, е сгодена за княз Елецки, но не е щастлива с него. А граф Томски разказва историята на Графинята, наричана като млада в Париж „Московската Венера“. След загуба в игрален дом тя узнава от влюбения в нея магьосник граф Сен Жермен тайната на трите карти, които винаги печелят – залага и си връща загубите. Приятелите на Герман – Сурин и Чекалински, му предлагат да изтръгне тайната от Графинята и да забогатее. Но той изцяло е обсебен от Лиза и се кълне, че ще спечели любовта й. Но след това настава печалният обрат.

„Дама пика“ е наситена със симфонични пластове, образите са изградени с типичната за Чайковски и руската музика символика, в която водещи теми са любовта и злото. Вера Петрова анализира личностните драми на главните герои, извеждайки на преден план раздвоения Герман, който се терзае между невъзможната си любов към Лиза и своята фатална отдаденост към хазарта. Триъгълникът, в който се борят доброто и демоните, любовта и смъртта, хваща в капан Герман, Лиза и Графинята. И тримата са в играта, в която всеки се домогва до щастието и властта. И са подчинени на желанията, които завладяват и деформират личността между мрака и светлината.

Вера Петрова и артистите поставят дебата за избора – дали рационалното може да вземе връх на фантазмите. Музиката на Чайковски утвърждава живота като игра – съдбовният въпрос е дали е хазарт или възможност за екзистенциална метаморфоза. Но реалност или илюзия, животът е сън според философията на великия драматург Калдерон де ла Барка.

Премиерните представления на „Дама пика“ в Софийската опера са на 18, 19, 20 и 22 ноември. Адаптациите и произведенията на различни изкуства, вдъхновени от „Дама пика“ на Пушкин, се появяват веднага след излизането й през 1834 г. Първата постановка е през декември 1890 г. в Мариинския театър в Санкт Петербург. Чайковски активно участва в подготовката на премиерата. Той очаква голям успех и това наистина се случва. Някои арии се повтарят на бис. Изправена на крака, публиката многократно извиква композитора на сцената. Дори намесата в добре известния текст на Пушкин не пречи на заклетите любители на неговата поезия да аплодират драмата на Чайковски.

Първите екранизации по „Дама пика“ са още по времето на нямото кино. Британската версия от 1949 г. е истинска класика.

 

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини