- Реклама -

- Реклама -

понеделник, 6 февруари 2023 г.
-5 C
София

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Да мечтаеш за рокля на Диор

Геновева ДИМИТРОВА

„Госпожа Харис отива в Париж“, 2022, Унгария/Великобритания/Канада/Франция/САЩ/Белгия, 115 минути, режисьор Антъни Фабиан, сценарий: Антъни Фабиан, Керъл Картрайт, Кийт Томпсън, Оливия Хетрийд по романа „Мисис ‘Арис отива в Париж“ на Пол Галико; оператор Феликс Уидеман, музика Рейъл Джоунс, в ролите: Лесли Манвил, Изабел Юпер, Ламбер Уилсън, Алба Баптиста, Лукас Браво, Елън Томас, Филип Бертен. Награди: на Гилдията на писателите в Австралия, Британски независими филмови награди за костюми на Джени Бивън.

  1. Лондон. Дребничката и синеока Ада Харис (Лесли Манвил) е получила пратка, свързана с изчезналия й съпруг по време на Втората световна война. Тя е на възраст. Стои на мост и съзерцава Темза. В автобус се качва до чернокожата си приятелка Вай (Елън Томас). После най-сетне разопаковат пратката. Изпратен й е пръстенът на съпруга й и писмо, че е загинал. Госпожа Харис е чистачка по домовете. Обслужва арогантна аристократка, която все не й плаща навреме, и начинаеща актриса. В дома на първата вижда разкошна рокля – оказва се, че е на Кристиан Диор. Влюбва се в нея. Замечтава да я има.

Ада и Вай ходят в местен пъб. С тях се закача съседът Арчи (Джейсън Исаакс). Заради него отиват на кучешки надбягвания. Ада залага без колебание на хрътка с име Haute couture (висша мода) и губи. Но благодарение на Арчи не се оказва точно така. Междувременно получава компенсация за пенсията на съпруга си. Пък и спестява лудо. И не щеш ли, събира заветните 500 паунда за роклята от Диор.

Заминава за Париж. С куфар в ръка. Отива в модна къща „Диор”, където предстои ревю. Изопнатата директорка Колбер (Изабел Юпер) я приема с презрение и се мъчи да я прогони. Но пък късметът на Ада Харис проработва в лицето на елегантен маркиз (Ламбер Уилсън), който я кани за придружителка. Така тя се озовава на ревюто и неописуемите рокли на Диор я подлудяват. Избира си една в „рембрандово” червено, наречена „Изкушение”. Но противната постоянна клиентка мадам Авалон я лишава от блаженството. Ада се сближава с красивата манекенка Наташа (Алба Баптиста) – лицето на „Диор“, както и с младия счетоводител Фувел (Лукас Браво), който я кани в апартамента на сестра си. Ада ходи на проби за друга рокля. Париж е потънал в боклук. Хората протестират. Маркизът разхожда Ада и дори я кани у дома си на английски чай…

Междувременно става ясно, че модна къща „Диор“ е в затруднено положение. Директорката иска уволнения, но се намесва Ада и заедно с всички служителки отива при Диор (Филип Бертин). Моли го да даде на счетоводителя 10 минути, за да му изложи плана си за спасяването на компанията. Бунтът успява.

Ада е в Лондон с роклята в куфара. Но начинаещата актриса трябва да излезе с мастит продуцент и няма какво да облече. И госпожа Харис й дава роклята… Финалът е невероятен.

Издаден през 1958 година след внезапната кончина на Кристиан Диор, решително променил модата и дамския силует, романът на американеца Пол Галико, който всъщност започва като спортен журналист, разказва история ала Пепеляшка. Не съм го чела, нито съм гледала първата екранизация от 1992 г. на Антъни Шоу с Анджела Лансбъри. Но филмът на Антъни Фабиан е колкото скромен, толкова и привлекателен. С изключителен финес е показана епохата в края на 50-те, тоалетите на Диор са възхитителни, а младите са обсебени от Жан-Пол Сартр и екзистенциализма. И все пак магнитът е неотразимата Лесли Манвил – героинята й е тиха, работлива и бойна мечтателка, пред която бариери няма. Макар и смешен, филмът е прекалено романтичен за моя вкус, но благодарение на нея го гледах два пъти. „Госпожа Харис отива в Париж“ е като коледен подарък.

- Реклама -

Последни новини