Куп световни дизайнери и законодатели на стила са властвали през годините, но никой и до днес не може да се мери с двамата абсолютни гении на елегантната и изискана визия – Коко Шанел и Кристиан Диор. Няма жена, която да не е мечтала да закачи в гардероба си поне една дреха с марката на модните им къщи. За житието-битието им се знае почти всичко, то е ставала многократно сюжет на филми, романи и пиеси. Рядко обаче се е говорело за отношенията между двамата, а те са не по-малко интересни от модните постижения и личния им живот.
Ако си мислите, че Шанел и Диор са били приятели, които са се движели в едни и същи светски кръгове – грешите. Истината е съвсем различна, донякъде жестока и скоро ще излезе наяве на малкия екран.
Компанията Apple+ подготвя лимитирания сериал The New Look, посветен на войната между Коко Шанел и Кристиан Диор. Вече са известни и актьорите, на които ще бъде поверена сложната задача да се превъплътят в техните образи. Честта да блесне като забележителната Габриел „Коко“ Шанел се пада на французойката Жулиет Бинош, а австралиеца Бен Менделсън ще видим като Диор. Зад поредицата застава Тод Кеслър, който е част от екипа на „Семейство Сопрано“. Действието се развива малко след Втората световна война в Париж. Освен Шанел и Диор в историята ще се намесят и други известни дизайнери – Балмен, Баленсиага, Живанши, Пиер Карден, Ив Сен Лоран. Все още обаче не е ясно на кои актьори ще бъдат поверени техните роли.
Името на серийната поредица не е избрано случайно – The New Look („Нова визия“) е кръстена първата колекция на Кристиан Диор през 1947 година, с която завладява сцената на висшата мода. Емблематичното ревю, с което Диор иска да върне радостта от живота, като предлага женствени тоалети с разкроени поли и пристегнати талии, се превръща в ябълката на раздора между него и Коко Шанел. От този момент започва нескритото им недолюбване. Интересното е, че поводът за враждата не са конкуренцията и печалбите, а различната визия за женския стил и посланията, които модата отправя.
През 20-те и 30-те години на миналия век дамската мода е изражение на стремежа към еманципация. Силната и независима Коко Шанел усеща настроенията и окуражава жените да обуят панталони, с каквито първа се появява самата тя. Насърчава дамите да заимстват от униформите на матросите, без да ги лишава от елегантност, като ги облича в малката черна рокля, комбинирана с нанизи от изкуствени перли. „Дадох на жените чувството за свобода, върнах им техните тела. Тела, които бяха потънали под слоеве от дантели, корсети и подплънки заради приумиците на някои дизайнери“, казва Шанел.
Шанел зашива подгъва на тоалет за ревю през 1959 г.
Втората световна война обаче не само нанася щети на индустрията, но обърква плановете на дизайнерката. Хората са притеснени и потиснати, на никого не му е до елегантност. Коко взема съдбоносно решение – спира с новите колекции, затваря бутиците си и заявява, че не е време за мода.
За радост краят на войната идва, всички искат да забравят ужаса от бомбите и да се насладят на живота. Тогава на модния подиум нахлува Кристиан Диор. В началото на 1947 година той представя първата си колекция, а тоалетите му предизвикват истинска революция. Те отхвърлят практично елегантния стил от 20-те и 30-те години. Роклите и полите са женствени, пищни и богати, възхвала на дамския сексапил. Диор лансира бодита тип бюстие, корсети, които пристягат тънката талия, фусти и дрехи, подчертаващи бедрата. Дизайнерът развихря въображението си в създаването на изкусителни форми и силуети, отрича прагматизма и предлага на жените да мечтаят чрез тоалетите за любов и удоволствия.
Принцеса Маргарет в рокля на Диор
Моделите му предизвикват истински фурор. Кармел Сноу, редактор на Harper’s Bazaar по това време, определя творенията му като модна революция. „Роклите ви имат толкова нов облик!“, казва тя, от което се налага и наименованието The New Look.
Само че не всички в модния бранш са толкова въодушевени от Кристиан Диор. Най-гласовита в отрицанието е Коко Шанел, която ги определя като провал на еманципацията на жените и капитулация в битката за равенство със силния пол. Обвинява го, че връща модата към идеалите за женственост от XIX век, когато дамите е трябвало да бъдат единствено обект на възхищение от мъжете. „Вижте колко смешни са тези жени, носещи дрехи, създадени от мъж, който не познава жени и никога не е имал такава“, атакува го фронтално Шанел. За да налее още масло в огъня, добавя, че жена в рокля на Диор изглежда като стар фотьойл. В интерес на истината, донякъде е била права, защото някои тоалети на Диор са тежали по 27 килограма.
Шанел не остава сама във войната си срещу Диор, а в Щатите дори организират протест срещу дизайнера при посещението му отвъд океана. Колегата му Kристобал Баленсиага също не е очарован и по-скоро минава в отбора на Шанел. Кристиан Диор е обвинен не само за визията си за модата, но и за своето разточителство. Твърди се, че за ушиването на една рокля той използва от 9 до 72 метра плат, а във времена, когато войната е току-що приключила, подобен подход се смята за неприличен.
Шанел е толкова изнервена, че решава да се завърне на модната сцена, за да търси реванш с конкурента си. През 1954 г., 20 години след последната си колекция, тя показва нова модна линия. По това време Коко е вече на 71, а творческото й вдъхновение не е във върхова форма.
Само три години по-късно големият й враг Кристиан Диор умира по време на почивка в Монтекатини Терме, Италия, от сърдечен удар. Шанел си отива от този свят през януари 1971 година. Въпреки взаимната си неприязън дизайнерите записват със златни букви имената си в световната мода. Двама гении, които превръщат създаването на дрехи в изкуство.