- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_img

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
събота, 26 ноември 2022 г.
5.8 C
София

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

„Завръщането на Казанова“ се занася с възрастта и депресията

Избрано

Геновева ДИМИТРОВА

„Завръщането на Казанова“, 2022, Италия/Франция, режисьор Габриеле Салваторес по романа на Артур Шницлер, в ролите: Тони Сервило, Сара Серайоко, Фабрицио Бентивольо, Бианка Панкони. Награда на секция „Критика“ към Съюза на българските филмови дейци от „Любовта е лудост“.

На „Любовта е лудост“ гледахме „Завръщането на Казанова“, чийто главен герой е режисьор в надпреварата за „Златен лъв“ на фестивала във Венеция. Отдавна не съм се смяла така.

63-годишният именит режисьор Лео Бернарди (Тони Сервило) е заснел своя нов филм „Завръщането на Казанова”. Върви монтажът. Но на режисьора не му е до него – по време на снимките се е влюбил в млада късокоса фермерка (Сара Серайоко), бои се от старостта, чоглаво му е… Продуцентът настоява филмът да участва в конкурса на Венеция. За там се гласи и моден млад режисьор. Монтажистът усърдно се труди върху филма. Лео Бернарди пие и гуляе – в депресия е. В луксозния му апартамент непрестанно кръжи прахосмукачка робот, а тоалетната седалка се отваря електронно. Водопроводчик пристига да оправи повреда и му разказва, че чешмите и душовете шурват, когато изпаднат в меланхолия – това се случило в Чикаго, когато жена изоставила мъжа си. След куп перипетии режисьорът и монтажистът влизат през нощта в апартамента, онзи хуква да използва тоалетната, седалката не се отваря, а отвсякъде шурва вода. Човекът се вижда в чудо, а Лео невъзмутимо му разказва за меланхолията и Чикаго.

Междувременно сме свидетели как във филма на Лео Бернарди остарелият и ошмулен Казанова (Фабрицио Бентивольо) се завръща в родната Венеция. Стар богат приятел го кани в имението си и там едновремешният прелъстител среща чудната девойка Марколина (Бианка Панкони), по която пощурява. Вече бившият любовник на всички времена не може да се примири с мисълта, че е извън играта. Но все пак Казанова не се дава на младите… Веднага става ясен паралелът между режисьор и герой.

Фермерката споделя с Лео, че е бременна. Той й припомня възрастта си… Все пак филмът отива на фестивала във Венеция. Виждаме Лео да пие шампанско с монтажиста пред палатки – „Златен лъв“ е спечелил младокът. Когато остава сам, Лео съзира на плажа сандали и чантичка. В миг от морето като Афродита излиза фермерката с официална рокля. На въпроса „Какво правиш тук!“ тя отвръща нехайно: „Дойдох да гледам филма, но нямаше билети“…

Добре познатата структура „филм във филма” тук е изобретателно построена – със залпове остроумие, ирония и самоирония. В черно-бяло е заснет животът, а в цвят – филмът. Хедонизмът на Лео Бернарди завладява екрана. На моменти филмът препраща към Фелини, но не го копира, а просто се гмурва в заиграването (пък и безсмъртният майстор има „Казанова на Федерико Фелини“, 1976). „Завръщането на Казанова” се занася с възрастта и света на киното, с новите технологии и депресията… И поантата е: изкуството е важно, но животът – повече.

Тони Сервило е завладяващ – останах резистентна към изпълнението му във „Великата красота” (2013) на Паоло Сорентино, но тук героят му е толкова забавен, че дни наред след прожекцията се смеех на глас. Очарователна е и младата Сара Серайоко, чийто външен вид препраща към Джийн Сибърг в „До последен дъх“ (1960) на Жан-Люк Годар.

„Завръщането на Казанова“ е втората екранизация по романа на австриеца Артур Шницлер. През 1992 излиза френският филм на Едуар Ниермен със същото заглавие, но въпреки бляскавото присъствие на Ален Делон, той е банален.

През 1992 Габриеле Салваторес е носител на „Оскар“ за неанглоезичен филм за „Средиземноморие“ (6 награди „Давид на Донатело“). Той има още една лента с фокус върху режисьор, но този път на порно – „Амнезия“ (2001). Не изпускайте „Завръщането на Казанова“, когато излезе на екран.

 

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини