През 2019 г. около 14,5 милиона пътнотранспортни нарушения в ЕС са извършени от водачи на МПС с чуждестранна регистрация. Около 6,3 млн. от тях, т.е. около 40%, са били ненаказани. Пътните произшествия се случват по-често сред младите участници в движението, отколкото сред по-възрастните. Въпреки че те са само 8% от всички шофьори, в два от всеки пет фатални сблъсъка участва шофьор или мотоциклетист на възраст под 30 г. Това казва еврокомисарят по транспорта Адина Валеан в интервю за „24 часа“.
Трябва да се добави, че необосновано самочувствие прави българите най-лошите шофьори в ЕС. С новата директива ще се въведе изпитателен срок от поне 2 години след преминаването на изпита и същевременно правило за нулева толерантност по отношение на шофирането в нетрезво състояние.
Припомняме зловещата статистика: България е на второ място по смъртност по пътищата в ЕС: през 2022 г. на 1 млн. души се падат 78 смъртни случая. Средният показател за ЕС е 46. Скоростта, алкохолът и разсейването са сред основните поведенчески причини за катастрофите.
Младежите ще могат да се явят на изпит за шофьорска книжка на 17-годишна възраст, но няма да имат право да шофират самостоятелно, преди да навършат 18 години. По този начин те ще придобият ценен опит в шофирането под надзора на опитен възрастен през първата си година на шофиране, обяснява еврокомисарят по транспорта в ЕС.
Относно намеренията на ЕК за създаване на дигитални шофьорски книжки в рамките на ЕС Адина Валеан казва:
„Някои държави в ЕС вече въведоха дигитални шофьорски книжки, но те са валидни само на национално ниво. С преразглеждането на европейската директива за свидетелствата за управление на МПС ние гарантираме, че издадените документи в държава – членка на ЕС, ще бъдат признавани в целия съюз. Малко е рано да се прогнозира датата, от която ще се прилагат новите правила. Но мога да ви кажа, че предложените от нас разпоредби относно мобилните шофьорски книжки вероятно ще влязат в сила три години след приемането на директивата.“
Електронните шофьорски книжки ще бъдат със същата валидност като физическите. За свидетелствата за управление на МПС от категории А и В тя е 15 г., а за категория C и D е 5 години.
По-късно тази година ЕС ще приеме предложения за актуализиране и изменение на действащите правила на ЕС относно техническата изправност на пътищата. Правилата са установени с директиви – за периодични проверки и крайпътни тестове на превозните средства, както и за регистрационните документи – приети през 2014 г.
Необходимостта от преразглеждане на тези директиви е приета с огромно мнозинство.