24.8 C
София
вторник, 25 юни 2024 г.

Защо се подиграват с Ботев по БНТ

Борис АНГЕЛОВ

„19 минути“

 

Ако филмът за Левски беше нелеп, Ботев от същия автор, който чак се и показва в него (Максим Генчев) е истинска подигравка – пример за невиждана безпомощност. То и филм не е, повече прилича на училищна самодейност. Подигравка е и с киното. Жалко е, че в БНТ, която излъчи това нещо като нищо, вече няма художествен съвет. Той би спрял такова удивително падение и би спестил националното унижение в навечерието на 175-годишнината от рождението на най-големия български поет и публицист след броени дни.

Освен липсата на нормален сценарий и на адекватна режисура, профанският монтаж, нищо и никаквите снимки, подигравката с мъртви хора, при това национални герои, посредством цитати от поезията на Ботев, е повече от прекалена. Така Каравелов ни в клин, ни в ръкав вика: „Гарванът грачи грозно, зловещо“ по адрес на печатаря си, а Ботев – нему: „Птицо проклета“. Обидно е за всички ни 150 г. след убийството на най-светлия образ в нашата история някой да се подиграва точно с великото стихотворение „Обесването на Левски“ и с драмата в него. Обидно е и представянето на Каравелов, Стамболов, Бенковски, Заимов, Волов като карикатурни образи сами по себе си, а всички заедно – като нелепо сборище от лузъри, претенциозни, егоцентрични и не особено интелигентни. А не е и достоверно. На този фон „а на вас – ананас“ като реплика при превземането на кораба Радецки от четата на Ботев е просто безобиден кич. Далеч не единствен във „филма“.

Глупаво е използването от главния герой на македонското „ке“, докато изпълнителят зле прикрива мьекането си, но най-вече при положение, че поетът – революционер все пак е родом от Калофер. Югозападен диалект незнайно защо използва и турчинът, изобразен на екрана от Ники Илиев: вместо „къде“, пита „дека“. В същото време, незнайно защо румънците ту говорят на родния си език, ту на нашия. А революционерите за щяло и нещяло слагат имената в падеж, което е просто признак за тоталната неграмотност на авторите. Нелепост са и родопски или поне сливенски гайди на връх Вола. Пълна каша и никаква връзка с главния мозък!

Апропо, въпреки неизградения от авторите образ, Ники Илиев се справя най-добре с ролята, която са му дали, в сравнение с останалите изпълнители. По-неубедителен е вуйчо му Георги Кадурин, за което има оправдание – и за него характер няма изграден – само нахвърляни в празното пространство реплики. При липсата на драматургия, а с това дори на един изграден и търпящ развитие образ, на актьорите не им остава нищо друго, освен да изглеждат твърде неубедителни пред камерата. Несръчно пресъздадените бойни сцени нямат нужда от коментар – псевдоисторическите възстановки на драмсъставите от село са по-убедителни.

Но не би било зле в нещо, което претендира за биографичен филм и то за велика историческа личност, да има поне минимум приближаване до събитията на върха на Балкана. Ако авторите поне в това се бяха справили, може би донякъде щеше да има обяснение за толкова безсмислено хвърлен труд и немалкото потрошени пари. Как можеха да го направят? Ами с някаква оригинална хипотеза, разработена и разиграна на екрана за смъртта на Ботев, за която има различни версии и по която се водят разгорещени дискусии през последните години – дали е от османски или от приятелски огън, дали пък не е акт на отчаяние, завършващ една чутовна саможертва? А поднесеното във „филма“ е просто продължение на цялата несръчност и безсмисленост на продукцията и няма никаква историческа и дори практическа логика. Освен логиката на тоталния, невиждан и нечуван провал, разбира се.

 

- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини