Геновева ДИМИТРОВА
„Идиотският триъгълник“, 2022, Швеция/Германия/Франция, 143 минути, сценарист и режисьор Рубен Йостлунд, оператор Фредрик Вензел, в ролите Шарлби Дийн, Харис Дикинсън, Уди Харълсън, Доли де Леон, Златко Бурич, Вики Берлин, Ирис Бербен. Награди: „Златна палма“ от Кан, за монтаж от Уудсток, 4 номинации за Европейските филмови награди.
Втората „Златна палма“ на шведския предизвикател Рубен Йостлунд (след „Квадратът“, 2017) е още по-сардонична, яростна, антибуржоазна и антипотребителска. Вторият му филм с геометрично заглавие (и с нелеп превод на български) е важен, защото се гаври с повсеместната политкоректност. Разделен е на три части: „Карл и Яя“, „Яхтата” и „Островът”.
Началото е бляскаво. Момчета на кастинг за модели. Водещият ги предизвиква всячески, включително с твърдението „Ще вземате доста по-малко от жените“. Когато става дума за евтина марка, например H&M, ги кара да се усмихват широко, когато става дума за тежкарска марка, например Balenciaga, ги кара да гледат презрително. Красивият Карл (англичанинът Харис Дикинсън) стриктно изпълнява. Водещият му препоръчва да отпусне „триъгълника на тъгата” (над носа между веждите). Адски е смешно. Следва дамско ревю, където блести екзотичната Яя (южноафриканката Шарлби Дийн, починала тази година в Ню Йорк на 32).
От заглавието на първата част става ясно, че в центъра са моделите Карл и Яя. Гаджета са. Вечерят в скъп ресторант. Проблемът е кой ще плати сметката. Около нея се завърта чутовен скандал. В крайна сметка плаща Карл, но е недоволен – не иска да бъде манипулиран. Яя пък иска да бъде сигурна, че ако забременее и не може да работи, любимият й ще се грижи за нея… И смята, че след като е скъп модел, ще бъде „трофейна” съпруга. Бели кахъри.
Във втората новела двамата са на яхта за 250 милиона – безплатно, тъй като са инфлуенсъри в Instagram. Супер луксозният круиз е изкушил всякакви идиоти с много пари: дебелият циничен руснак Димитри (хърватинът Златко Бурич) със съпруга и любовница, шведски IT милионер, благоприлична възрастна британска двойка, продаваща оръжия. Шеф на обслужващия персонал е строгата Паула на средна възраст (датчанката Вики Берлин), която непрестанно чука на капитанската врата по разни проблеми. Капитанът (Уди Харълсън) предпочита пиячката пред ангажиментите. Яхтата попада в ужасна буря, пасажерите повръщат навсякъде, плисват тоалетните, а пияните до козирката капитан и Димитри пред микрофона огласят своите политически пристрастия – първият е фен на марксизма, вторият – на капитализма. В цялата тарапана дори зазвучава „Интернационалът“. И е забавно, и е гръмко, и е отблъскващо.
В третата новела на безлюден остров са се спасили малцина от пасажерите. Сред тях са Карл и Яя. Цветнокожата Абигейл (филипинката Доли де Леон), шеф на тоалетните на яхтата и обитаваща на брега спасителна лодка с малко ценни провизии, е единствена в робинзонската група, която може да се справи със ситуацията – например да лови риба и да пали огън. Постепенно тя налага матриархат, примамва Карл в лодката, приканва го към секс, той се дърпа. Яя ревнува. Финалът е прелестен.
За разлика от концептуалния „Квадратът“, ситуиран в Швеция и разправящ се с липсата на емпатия в разслоено общество, както и с амбициите на съвременното изкуство, „Идиотският триъгълник“ е космополитен и, подобно на страхотния „Форсмажор“ на същия Рубен Йостлунд, е потопен в природно бедствие. В екстремната ситуация избухват гротеската и сатирата, за да се внуши колко пагубни са капризите на богатите. Разбира се, намесени са егоцентризъм, недоразумения, нетолерантност. Първият англоезичен филм на Рубен Йостлунд е прекалено оголен и плакатен, за да бъде забавен. И все пак на места успява. Предполагам, че доста хора ще го приемат за смешен, но истинският му проблем е, че не е изобретателен. Предвидим е всеки ход. И все пак е класи над миналогодишния носител на „Златна палма“ „Титан“ на Жулия Дюкурно.