14.6 C
София
понеделник, 27 май 2024 г.

Илон Мъск – най-богатият човек в света

Автор: Екип ФИЛТЪР

Въпреки че счупи рекордите по богатство, изчислявано на около 240 милиарда долара, Илон Мъск възразява, когато го описват като най-богатия човек в историята на света. И иронично добавя, че руският президент Владимир Путин вероятно е по-богат от него, намеквайки, че той има своя държава.

Избран за Личност на 2021 в годишната класация на сп. „Тайм“, със сигурност малко хора са имали по-голямо влияние от Илон Мъск върху живота на Земята. От Джеф Безос („Амазон“) до Марк Зукърбърг („Фейсбук“). Дори в тази редица Мъск има собствена класа. Той вижда мисията си като решаване на най-непреодолимите предизвикателства на земното кълбо. И преобръща всичко – космическите полети, изграждането на инфраструктурата, изкуствения интелект, невротехнологиите, платежните системи и дори самите пари чрез забавленията си с криптовалути.

Най-големият удар на Мъск беше с „Тесла“. През 2021 г. електрическите превозни средства най-накрая влязоха в масова употреба и „Тесла“ се превърна в компания за трилиони долари. Това е пазар, който Мъск създаде почти сам, прозирайки преди много други, че ще има търсене на транспорт с чиста енергия, което световната климатична криза в крайна сметка ще задвижи.

Ако не се справим със Земята, отговорът на Мъск е Космосът, където той си представя „футуристичен Ноев ковчег“. Неговият SpaceX има за цел да върне астронавтите обратно на Луната след повече от 50 години. Грубият график на Мъск за това е три години, с още две години за кацане на Марс.

Безос беше изборът на „Тайм“ през 1999 г., когато електронната търговия започваше да се развива. Зукърбърг беше избран през 2010 г., много преди да стане ясно какъв ще бъде пълният ефект на Фейсбук. Все още не знаем колко „Тесла“, SpaceX и начинанията, които Мъск все още не е измислил, ще променят живота ни. На 50 той има достатъчно време да напише бъдещето – своето и нашето. Харесва ни или не,
сега живеем в света на Мъск.

Неговите ракети, изградени от нулата, спестиха милиарди на данъкоплатците

Визионер. Шоумен. Иконоборец. Трол. Социален инфлуенсър

Най-богатият човек в света не притежава къща и отскоро разпродава богатството си. Той хвърля спътници в орбита и събира енергията на слънцето; той кара кола, която е създал, която не използва газ и почти няма нужда от шофьор. С едно негово движение на пръста борсата се издига или пада. Армия от предани почитатели следи всяко негово изказване. Той мечтае за Марс, докато обяздва Земята. Напоследък Илон Мъск обича да туитва на живо даже ходенето си до тоалетната.

Да, това е човекът, който се стреми да спаси нашата планета и да ни осигури нова, която да обитаваме: клоун, гений, владетел на крайностите, визионер, индустриалец, шоумен; луд хибрид между Томас Едисън, P. T. Барнъм, Андрю Карнеги и Доктор Манхатън от Watchmen. Той е замисленият човек-бог със синя кожа, който изобретява електрически коли и се премества на Марс. Неговата компания SpaceX изпревари „Боинг“ и други, за да притежава космическото бъдеще на Америка. Неговата автомобилна компания „Тесла“ контролира две трети от многомилиардния пазар на
електрически превозни средства, където е пионер и се оценява на страхотния един трилион долара. Това превърна Мъск, с нетна стойност от над 250 милиарда долара, в най-богатия гражданин на планетата в историята.

За Мъск огромното му богатство е просто страничен ефект от способността му не просто да вижда, но и да прави неща, които другите не могат. „Той е отгледан в трудна среда и роден с много специален мозък“, казва Антонио Грасиас, близък приятел на Мъск от две десетилетия, който е заемал позиции в бордовете на „Тесла“
и SpaceX.

Подобна космическа амбиция рядко идва без последствия и Мъск все още трябва да отговаря пред земните власти. Неговите компании са били изправени пред обвинения в сексуален тормоз и лоши условия на труд; през октомври федерално жури нареди на „Тесла“ да плати 137 милиона долара на чернокож служител, който обвини автомобилния производител в расова дискриминация.

Натискът, който неговият стил на управление поставя върху персонала, е легендарен. Бивши сътрудници описаха Мъск като дребнав, жесток и раздразнителен, особено когато е разочарован или предизвикан. Наскоро той се раздели с експерименталната
музикантка Граймс, майка на седмия му син. „Той е мъдър, когато става въпрос за бизнес, но дарбата му не е в съпричастност към хората“, казва брат му и бизнес партньор Кимбал Мъск.

С певицата Клер Баучер, която му роди наследник през 2020 година

По време на пандемията от COVID-19 Илон прави изявления, омаловажаващи вируса, нарушава местните здравни разпоредби, за да поддържа фабриките си да работят, и засилва скептицизма относно безопасността на ваксините. Мъск казва пред „Тайм“, че той и неговите отговарящи на условията деца са ваксинирани и че „науката е недвусмислена“, но че той се противопоставя на задължителните ваксини: „Вярвам, че трябва да внимаваме за ерозията на свободата в Америка“.

Мъск лесно може да бъде възприет като високомерен суперзлодей, обединен с технологичните братя и космическите плейбои, за които парите са резултат, а ракетите са най-добрата играчка. Но той е различен: той е производствен магнат – движи метал, а не байтове. Неговите ракети, изградени от нулата, спестиха милиарди на данъкоплатците, съживи-ха космическите мечти на Америка и изстрелват сателити, за да разширят достъпа до интернет по целия свят. Ако „Тесла“ изпълни обещанията си, има потенциал да нанесе сериозен удар срещу глобалното затопляне.

„Той е хуманист – не в смисъла, че е добър човек, защото не е“, казва Робърт Зубрин, основател на Mars Society, който се срещна с Мъск през 2001 г. Тогава младият новоизлюпен интернет милионер изпраща голям непоискан чек за организацията.

Жените на гения

Известно е, че Мъск обсъжда емоциите си откровено и аналитично, но може да бъде изключително уязвим на публично място. „Ако не съм влюбен, ако не съм с дългогодишен спътник, не мога да бъда щастлив“, призна той веднъж. Илон е плакал в няколко интервюта и обяви в Saturday Night Live, че има аспергер, разстройство от аутистичния спектър. Мъск изрече това интимно разкритие толкова неловко, че много зрители го приеха като шега.

Първият му брак е с любимата му от колежа – писателката Джъстин Милър. „Аз съм алфата в тази връзка“, казва той, докато младоженците танцуват на сватбата си. Трагедията се случва две години по-късно, когато 10-седмичният им син Невада спира
да диша в креватчето си. Разстроена, двойката започва лечение инвитро и Джъстин ражда близнаци и тризнаци, всичките момчета. Както Джъстин казва по-късно, Илон я изоставя, за да се грижи за компаниите си, докато тя изпада в депресия в имение в Ел
Ей, което се превръща в позлатена клетка. Илон подава молба за раз- вод през пролетта на 2008 г., а шест седмици по-късно обявява годежа си с британската актриса Талула Райли. Те се женят, след това се развеждат, после се женят повторно, след това се развеждат отново през 2016 г.

През 2018 г. Мъск започва да се среща с певицата Клер Баучер, чието сценично име е Граймс. Синът им X е роден през май 2020 г. Този септември двойката обяви, че връзката им е приключила. Мъск обяснява раздялата като въпрос на логистика. Казва, че все още са в добри отношения и няма нова приятелка.

Мъск е чувствителен и може да приеме пренебрежението лично – особено атаките срещу неговото богатство. След като обеща в Туитър тази година, че повече няма да притежава резиденция, той разпродаде седемте си къщи и смята за основен дом имот
под наем близо до обекта Starbase в Бока Чика, Тексас.

X е с баща си днес в Тексас, а бавачка води детето при Мъск между бизнес срещите. Малчуганът има порцелановата кожа на баща си и грива от сламеноруса коса, обръсната отстрани в същия стил, който Мъск наскоро показа. Мъск го отвежда до част от AstroTurf пред ресторанта на служителите на Starbase (Astropub), който има тента, направена от ракетни клапи. X се мъчи няколко минути, докато Мъск гледа със скръстени ръце. После таткото си тръгва мълчаливо, а Х е отведен от бавачката.

Живот в Космоса

Целта като цяло е да направим живота мултипланетен и да позволим на човечеството да се превърне в космическа цивилизация“, казва Мъск – не защото би било печелившо, а защото би било „вълнуващо“, поне за него. „И следващото наистина голямо нещо е да построим самоподдържащ се град на Марс и да пренесем животните и съществата от Земята там. Нещо като футуристичен Ноев ковчег.“

Как Мъск може да повярва в нещо толкова невероятно, е по-лесно да се разбере, когато научите колко малко вероятен е бил настоящият му успех в космическите полети. Преди да стане американски паспорт за Слънчевата система, SpaceX почти фалира Мъск. Първата му ракета Falcon се проваля три пъти, преди да достигне орбита през 2008 г.

„Никой никога не е правил орбитална ракета за многократна употреба от какъвто и да е вид“, казва Мъск, преди когото американската космическа индустрия беше умряла. През 2011 г. НАСА консервира последната космическа совалка, след като подписа сделка със SpaceX за извършване на доставки на товари без екипаж до Международната космическа станция (МКС). SpaceX направи първото си подобно пътуване през 2012 г., две години преди конкуренцията, а през 2014 г. НАСА привлече компанията и гиганта „Боинг“, за да летят екипажи до МКС. SpaceX изведе първия си
екипаж към МКС на борда на космическия кораб Dragon през май 2020 г. „Боинг“, забавен от проблеми с развитието, не планира дори тестов полет без екипаж до следващата година. После SpaceX осъществи нова революция и направи Dragon автоматизиран кораб.

Успехът не намали апетита на Мъск към риска. След като бъде издигната в Космоса
от Falcon Super Heavy, следващата му ракета, Starship, ще излети към Луната, ще кацне там, ще излети и ще се върне на Земята, без да са изразходвани етапи в лунното пътуване. Този така наречен модел от един етап към орбита е недостижима мечта на дизайнерите на ракети от поколения. При тестови полети четири прототипа Starship експлодираха при кацане преди успешен тест миналия май.

През април НАСА избра SpaceX да построи лунния апарат за програмата Artemis, отчасти благодарение на ниската оферта от 2,9 милиарда долара. Офертата от Blue Origin на Джеф Безос бе два пъти по-висока. Безос заведе дело, обвинявайки Мъск в подкопаване на конкуренцията. Мъск се възползва от възможността да натрие победата си в лицето на втория най-богат човек в света: „Ако лобирането и адвокатите можеха да ви вкарат в орбита, Безос щеше да е на Плутон“, написа той в Туитър. През ноември федералният съд по искове се произнесе в полза на Мъск.

„Мисля, че можем да направим обиколка около Луната след 2023 г. И да кацнем на
повърхността на Луната в рамките на три години“, прогнозира Мъск, който се надява ракетите да пренасят по 100 души на Марс, където корабите могат да бъдат презаредени с гориво, произведено на Червената планета, и да се транспортират обратно до Земята. Попитан кога ще се случи това, Мъск спира за дълъг момент, сякаш изчислява всички променливи – федерални разпоредби и производствени графици. „Ще се изненадам, ако не кацнем на Марс до пет години“, казва накрая.

Междупланетният живот е следващият голям скок в еволюцията. Марс може да осигури дом на човечеството, ако Земята стане необитаема, смята Мъск.

Автомобил Tesla Roadster с шофьор манекенът Starman бе изстрелян като фиктивен полезен товар за тестовия полет Falcon Heavy през февруари 2018 г.

Автомобилите „Тесла“

Електрическите автомобили като самоделните ракети бяха гробище за добронамерени инвестиции, преди Мъск да влезе в индустрия, в която нямаше академично обучение. В продължение на десетилетия традиционните автомобилни производители спираха развитието на електрически превозни средства, лобирайки срещу стандартите за горивна ефективност и завеждайки дела срещу държавните мандати за разработване на автомобилите. Бизнесът на „Тесла“ беше поддържан отчасти от щедра подкрепа от
федералното правителство. Заем от 465 милиона долара през 2010 г. помогна за
поддържането на „Тесла“ в решаващ момент и клиентите ù се възползваха от сериозни данъчни стимули.

Мъск вярваше от самото начало, че напредъкът в технологията на литиево-йонните батерии прави възможни електрически превозни средства за далечни разстояния. На практика не беше толкова лесно. Първото десетилетие на „Тесла“ е белязано от неспазени срокове, технически проблеми и превишаване на разходите. По време на финансовата криза от 2008 г., за да оцелее компанията, Мъск взима на пожар 40 милиона от SpaceX и инвеститори.

„Тесла“ става публична през 2010 г., но години наред работи в кризисен режим. Тъй като производството изостава от графика и компанията е изложена на риск, Мъск от април 2018 г. спи и живее на фабричния етаж, докато се опитва да изглади проблемите с поточната линия. „Той се събуждаше, гледаше мониторите на стената и отиваше да търси проблемите“, разказва съветникът му Омеад Афшар.

До голяма степен благодарение на темпото на Мъск, днес автомобилните компании от „Фолксваген“ до „Нисан“ се борят да инвестират милиарди в електрически превозни средства.

Мъск е най-големият частен участник в борбата срещу изменението на климата. Ако 800 000 „Тесла“, продадени през последната година, бяха автомобили с газ, те щяха да изхвърлят повече от 40 милиона тона CO₂ през цикъла си на живот – еквивалентно на годишните емисии на Финландия.

Въпреки недостига по веригата „Тесла“ достави 241 300 превозни средства през последното тримесечие, което е рекорд за производителя на автомобили. Комбинираната пазарна капитализация на „Форд“ и GM е по-малко от една пета от „Тесла“, въпреки че заедно са продали три и половина пъти повече превозни средства. „Тесла Модел 3“ стана най-продаваният автомобил в Европа през септември и компанията е залята от нови поръчки. С растящото търсене Мъск разширява производството, подготвяйки се да го удвои с нови фабрики в Германия и Тексас.

Майка модел и баща чудовище

Мей отглежда три деца, но само Илон нарича „момчето гений“

Майката на Мъск била модел, а баща му – чудовище. Роден в Претория през 1971 г.,
Илон е склонен към дълго мълчание и бързо четене на енциклопедията. Когато е на 12, написва кода за видеоигра, наречена Blastar, която продава на компютърно списание за 500 долара. „Той винаги е бил различен. Беше моето малко, гениално момче – казва майка му Мей Мъск пред „Тайм“. – От времето, когато беше на 3, ние го наричахме така – момчето гений.“

Родителите му се развеждат, когато Мъск е на 8. След развода Илон и брат му Кимбал отиват да живеят при баща си. Ерол Мъск е брилянтен инженер и предприемач. Според разказите на Илон обаче е и „зъл“ човек, който измъчва момчето психологически по начини, които Мъск все още намира за болезнени за обсъждане. Ерол Мъск казва пред списание „Ролинг Стоун“, че веднъж е застрелял и убил трима въоръжени разбойници, които нахлули в дома му.

Синът е бил измъчван от баща си

За преждевременно порасналото дете в училище е почти толкова лошо, колкото у дома. Групи насилници се насочват към Мъск безмилостно, като в един момент го пребиват толкова жестоко, че го изпращат в болница. Докато не порасва бързо в гимназията и не започва да отвръща. Дядото на Мъск по майчина линия се е преместил от Канада в Южна Африка през 1950 г., пристигайки през първите години на апартейда. Когато Мъск е на 17, той предприема обратното пътуване, отчасти за да избегне военната служба на режима. Той заминава за Канада, записвайки се в Queen’s
University в Онтарио.

По-късно Илон се прехвърля в Университета на Пенсилвания, от който се дипломира с двойна специалност по физика и икономика. Приет за докторска степен в Станфордския университет, той се мести в Калифорния, но отпада след два дни. Вместо това Илон и Кимбал решават да се включат в зараждащия се интернет бум.
Двамата наемат малък офис в Пало Алто, спят на пода, къпят се в YMCA, пиратстват интернет линия от съсед. Първата им компания, Zip2, е за картографиране в интернет. Братята Мъск използват GPS данни, за да помогнат на потребителите да намерят фирми в техния квартал. През 1999 г. Compaq купува компанията и Илон Мъск печели 22 милиона долара за своя дял. За следващото си действие той решава да преобрази глобалната банкова система. Неговата компания X.com в крайна сметка става част от PayPal, която беше закупена от eBay през 2002 г. Мъск си тръгва от тази сделка със 180 милиона долара.

На 30 Мъск е страхотно богат, но да си прекарва дните на яхта не го привлича. След като тежък пристъп на малария почти не го убива през 2001г., той изпитва спешна нужда да изпълни с повече съдържание времето си на Земята. Приблизително тогава е
шокиран да открие, че НАСА няма планове да ходи на Марс. Зубрин от Mars Society представя Мъск в общността на сериозните космически хора, въпреки че е бил скептичен към последния от парада богати мъже с астрофетиши. Инженер на име Джим Кантрел дава на Мъск учебниците по ракети за университета, които Илон поглъща, и се съгласява да го заведе в Русия, където Мъск се надява да купи стара съветска междуконтинентална балистична ракета и да я превърне в ракетна установка. „Приличаше повече на луд или на шарлатанин“, спомня си Кантрел.

След няколко пътувания Мъск заключава, че руснаците се опитват да го излъжат и че техните ракети дори не са толкова добри. Приблизително по същото време Мъск среща
обучен в Станфорд инженер на име Страубел, който се опитва да превърне старите Porsche в електрически автомобили. Страубел вярва, че последните постижения в литиево-йонните батерии ще позволят много по-плътни и по-леки захранващи клетки. Мъск прави сметката, решава, че инженерът е прав, и няколко месеца по-късно инвестира 6,5 милиона долара за стартиращ литиево-йонен автомобил, наречен „Тесла“, като става най-големият му инвеститор и в крайна сметка го поема.

Мъск взема невероятно рисковото решение да насочи богатството си в едновременни стартиращи компании в индустрии с високи разходи, дълги срокове за развитие и огромни бариери за навлизане. До 2008 г. мащабът на предизвикателството става
ясен. „Тесла“ е взела депозити до 60 000 долара от над 1000 ентусиасти, но все още трябва да достави по-вече от няколко примерни превозни средства. Автомобилен блог работи с редовна функция Tesla Death Watch (Кога ще умре „Тесла“). По това време SpaceX се опитва да изстреля три еднодвигателни ракети Falcon от отдалечен атол в Тихия океан и всичките експлодират.

„Светът се разпадна. GM и „Крайслер“ фалираха. Не искахме „Тесла“ да фалира – разказва Кимбал Мъск. – Спомням си, че Илон ми се обади през октомври и ме попита дали имам пари. Нямах пари – всичко беше изчезнало, с изключение на около 1 милион долара, които спестявах, за да преживея рецесията. Изпратих му парите, за да ги вложи в „Тесла“. Казах му: Ако всичко отиде по дяволите, поне ще бъдем в ада заедно.“ Мъск събира 8 милиона долара от собствените си пари, за да покрие заплатите за една седмица.

Тогава, най-накрая, четвъртата ракета е успешно изстреляна. И два дни преди Коледа НАСА шокиращо решава да предостави на SpaceX 1,6 ми- лиарда долара за 12 полета до МКС.

Бъдещето на роботите

Бизнесменът смята, че в бъдеще машините напълно ще заместят хората в много професии

В бъдещето, което Мъск предвижда, никой не ви казва какво да правите. Роботите извършват целия труд, а стоките и услугите са в изобилие, така че хората работят само защото искат.

Мъск се отрече от земните политически връзки и поддържа добри отношения с политици от двете партии, включително с бившите президенти Обама и Тръмп, въпреки че напусна бизнес съвета на последния само след няколко месеца заради решението да се оттегли от Парижкото споразумение за климата. За президента Джо Байдън казва: „Не мисля, че върши невероятна работа!“.

Вярата на Мъск в прогреса не е абсолютна. Той е откровен в противопоставянето си
на това, което вижда като опасност от изкуствен интелект извън контрол и съосновава
компаниите за изкуствен интелект Neuralink и Open AI, за да постигне тази цел.

Зубрин от Mars Society вярва, че три качества могат да провалят Мъск: неговият работохолизъм, неговата безразсъдност или нещо като усвоено високомерие. „Великите лидери стават неспособни да чуят критика“, казва той. Въпреки това Зубрин не би заложил срещу стария си приятел. „Гений е дума, която често се свързва с Мъск; мъдростта не е. Но има нещо, в което Мъск според мен е много мъдър, и това е осъзнаването, че няма цялото време на света.“

Или, с други думи: Качвайте се. Отиваме на Марс!

- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини

- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img