spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
вторник, 4 октомври 2022 г.
11.8 C
София

Колите на водород са подходящи за дълъг път

Избрано

Автор: Маргарита ДИМИТРОВА

Идва ли краят на автомобилите на бензин и дизел, безспорно екологични ли са електрическите коли и каква роля ще играе в бъдеще водородът като гориво за транспорта, коментира доц. инж. Борислав Трайков от Техническия университет.

– Все по-често се говори, че ще бъдат забранени двигателите на бензин и дизел. Ще се случи ли това в близко бъдеще, доц. Трайков?

– Преди десетина години се говореше, че нефтът свършва, но както видяхме, нищо подобно не стана. Но е истина, че населението на земята се увеличи твърде много и климатът започва сериозно да се влияе от дейността на хората. Действително има проблем с горивата. Самият създател на оловния бензин е бил наясно, че това е отрова, която се натрупва в организма и има вредни последици. Но тогава развитието на обществото е изисквало мощни двигатели, което се постига с добро гориво. След като беше доказана вредата, започнаха да се произвеждат безоловни бензини, а сега все повече се налага електричеството. Пътят е правилен, но с една много сериозна уговорка – рязко ще се подобри и климатът, и икономиката, ако за превозните средства се използва електричество от възобновяеми източници.

– Имат ли основание твърденията, че електрическите автомобили не са съвсем екологични, както се мислеше в началото на производството им?

– Батериите на електромобилите са литиево-йонни и са с много добри показатели като мощност. Обаче от 1 килограм батерия може да се получат само 100–200 ватчаса, което е нищожно, стигат за една крушка да свети един час. Колкото повече искате да увеличите пробега на автомобила, толкова по-тежки трябва да са батериите. Например за днешните електромобили те са по 300–500 кг и издържат 300–400 км. Но ние сме свикнали да шофираме, без да мислим за пробега. Представете си, че зарядът на батерията започва бързо да намалява, от този момент само там ще гледате. После ще трябва да спрете и да зареждате минимум 4 часа. Батерийните автомобили си имат и предимства, те са по-евтини и са с много висок коефициент на полезно действие, от порядъка на 80%. За сравнение, при дизеловите коли КПД е 25–30%, защото загубите са големи.

Но самата батерия, например за лек автомобил, е доста вредна за околната среда, при самото й производство се отделя над 1 тон въглероден диоксид. Освен това в нея се съдържат около 8 килограма литий и 70 кг никел, магнезий, кобалт. Обаче добивът им е доста ограничен, кобалт например се добива в Конго, и то по доста примитивен начин, има информации, че масово деца копаят в дупките. Китайците са обсебили района и цената на тези редки метали става все по-висока. Освен това Зеленият пакт на Европа задължава страните да произвеждат с минимален разход на материали и енергия и задължително да осигурят повторното използване. А на мен до този момент са ми известни само няколко фирми в света за рециклиране на литиевите батерии. Това е страшно.

– В последните пет-шест години по-масово се използват електрически автомобили, кога ще се изостри проблемът с рециклирането?

– За най-добрите коли, каквито са „Тесла“, застрахователните компании дават 10-годишна гаранция или 160 000 километра. На много места вече възниква въпросът какво ще се прави с тези батерии. Едно от предложенията е да ги събират в подстанции, за да балансират енергийната мрежа, което е несериозно.

За да се балансира потреблението на електрическа енергия от мрежата, всяко промишлено предприятие заявява енергия и се стреми да се движи около това количество, защото в противен случай плаща глоби. Но представете си, че през деня карате електромобила си и когато батерията се разреди, го включвате да се зарежда. И това го правят много хора, т.е. имаме случайно натоварване на мрежата, което е огромен проблем в енергетиката и трудно може да бъде овладян. Ето тук водородният автомобил е много по-подходящ.

– Това следващата стъпка за развитие на автомобилната индустрия ли е?

– Водородният автомобил е разновидност на електрическия. Има резервоар, в който се зарежда водород и самият автомобил си произвежда еленергия. В Европа в масово производство се използват два автомобила на водород – Toyota Mirai и Hyundai Nexo. Много фирми вече произвеждат камиони и автобуси с новото гориво. Проблем е обаче не само, че липсват зарядни станции, но и цената на самия водород. Например в Германия, където има субсидии от държавата, 1 килограм водород, с който лек автомобил може да измине 100–200 километра, е 10 евро. Някои фаворизират батерийните електромобили и отричат водородните. И двата вида имат своето приложение. В градски условия и на къси дистанции е добре да се използват електрически, но на дълги – да са на водород. За влаковете това е идеалното гориво. А има и прогноза, че водородът сериозно ще поевтинее в следващите години.

– Според министъра на екологията Борислав Сандов до средата на 2026 г. у нас трябва да има 30 000 електрически автомобила, които държавата ще субсидира. Възможен ли е този план?

– Да кажем, че средната цена на един подобен автомобил е 60 000 лева, а субсидията е 10 000 лева. Това са много пари за държавата, но още повече за хората. Мисля, че проектът е прекалено амбициозен. Да не говорим, че са необходими и други стимули освен безплатното паркиране, също данъчни облекчения и т.н. В много държави електрическият автомобил може да се движи в буслентата и така да се избяга от задръстване. У нас все още няма стратегия и план за електрическата мобилност.

– В Плана за възстановяване и устойчивост е включен проект за 1,5 млрд. лева за изграждане на съоръжение за съхранение на електрическа енергия с общ капацитет от 6000 MWh. Какво мислите за тази идея?

– Теоретично електрическата система може да се поддържа от батерии, там да се съхранява излишъкът, а при недостиг да се осигуряват необходимите количества. Смятам обаче, че реално това не може да стане. Да не забравяме, че тези батерии само след две години ще намалят капацитета си на 80%. И пак да кажа, че не могат да се рециклират. Пък и ще поддържат мрежата в рамките само на часове. А за денонощие? Представете си, че се возите на електрически автобуси, случва се авария и токът спира. Градският транспорт умира. Ако обаче с електрическата енергия произвеждаме водород, напълвате резервоара и продължавате. Истински екологичен е „зеленият“ водород, който се получава от електрическа енергия, произведена от ВЕИ. Тъй като цената на възобновяемата енергия намалява, се очаква и този водород да поевтинее.

– Казвате, че е по-умно да има проект за производство на водород?

– Да, по-добре е. А и водородът може да се използва в металургията, в стъкларската промишленост, в торовите заводи, които сега страдат заради огромните проблеми с природния газ. У нас няма нито една зарядна станция за това гориво и не чувам да се говори по този въпрос. Изобщо забелязвам, че се работи на парче, без да се мисли в дългосрочен план.

Последни новини