- Реклама -

- Реклама -

вторник, 21 март 2023 г.
16.8 C
София

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Културният феномен Супербоул

Брат срещу брата на Супербоул: шампионите и бъдещи членове в Залата на славата Травис (вляво) и Джейсън Келси си размениха екипите след мач в Канзас през 2017 г.
Автор: Теодор ЦЕКОВ

Сблъсъкът за трофея в американския футбол, чието 57-о издание предстои на 12 февруари, е второто най-гледано ежегодно спортно събитие след финала в УЕФА Шампионска лига. Зрителите надхвърлят 110 милиона в Щатите и общо 160 милиона по света, но телевизионната аудитория далеч не изчерпва картината.

Като финансов и културен ефект Супербоул няма конкуренция в забавната индустрия. Генерира милиарди долари, защото същевременно е връх в рекламния и музикалния бранш, дори социален и кулинарен феномен, доближаващ по значимост Деня на благодарността.

Почивен ден след Големия мач

Отвъд Атлантика казват, че футболът отнел неделята от църквата. Супербоул е кулминация на този процес, започнал през 1966 година с обединение на националната и американската лига в шампионат с общ финал. Заради нарастващия интерес играта пусна пипала в още дни от седмицата, но повечето мачове се провеждат от ранен следобед до късно в неделя.

Не стига „узурпирането“ на деня за църква, а мнозина искат понеделник след Супербоул да стане официален почивен ден. Две петиции не минаха на национално ниво. Тези дни сенатор и конгресмен от Мемфис лансират проект само за щата Тенеси. Трябва да бъде заменен друг празник и двамата законодатели от Демократическата партия са нарочили Деня на Христофор Колумб през октомври.

Делникът след мача е сред най-слабо продуктивните в годината. Проблемът засяга не само работещите, а и децата, пропускащи края на шоуто заради сутрешното училище. Лигата (НФЛ) отхвърля идея да се играе в събота, защото аудиторията в неделя вечер е несравнимо по-голяма. Има вариант Супербоул да бъде изместен със седмица и комбиниран с Деня на президентите в третия понеделник на февруари.

Брат срещу брата на Супербоул: шампионите и бъдещи членове в Залата на славата Травис (вляво) и Джейсън Келси си размениха екипите след мач в Канзас през 2017 г. На малката снимка: Футболните звезди като деца в щата Охайо

1,45 милиарда пилешки крилца

Социалните измерения надхвърлят трудовия дебат като доближават по мащаб Деня на благодарността. Дори без ноемврийския 4-дневен уикенд, хиляди пътуват и се събират за футболно парти. Вместо пуйка, на масата задължително има пилешки крилца. Денят на Супербоул е втори най-силен по консумация на храна в Америка след семейната Thanksgiving вечеря. По време на мача се изяждат 1,45 милиарда крилца „Бъфало“, отделно са другите мезета и снаксове.

Сега, въпреки 12% обща инфлация при храните, се отчита повишено предлагане и по-евтин транспорт спрямо пика преди година. Цената на крилцата падна с 22% заради увеличено производство, авокадото е минус 20% заради добра реколта, скаридите са по-евтини поради намалено търсене. Поскъпнали са напитките – бира (11%), вино (4%) и силен алкохол (2%).

Аризонска мечта

Глендейл, щатът Аризона, приема Super Bowl LVII между „Филаделфия Ийгълс“ и „Канзас Сити Чийфс“. НФЛ предварително избира домакин по стриктни критерии: да има свой отбор в Лигата (в случая – „Аризона Кардиналс“), капацитет на стадиона поне 70 000, хотелски легла за 35% от зрителите в рамките на час път с кола, паркинг с общо 35 000 места в радиус 1,6 км от стадиона, външни зони за тематични мероприятия. Цената на билетите тръгва от $4500 за местата с най-лоша гледка, минава през 7 до 30 хиляди за позиции близо до терена и стига астрономически нива за ложите.

Филаделфия преследва втора титла след триумфа през сезон 2017-2018, а Канзас гони трета като последно спечели Супербоул 54. Шансовете са почти равни, ключов фактор са контузиите на двамата куотърбека – Джейлън Хъртс от „Орлите“ има болки в рамото, а Патрик Махоумс от „Вождовете“ играе със силно навехнат глезен. Историческа стойност внася безпрецедентният сблъсък за трофея между братя – Джесън (35 г.) срещу Травис Келси (33 г.). Великият треньор Анди Рийд пък водеше Филаделфия 14 сезона, преди да се премести в Канзас.

От $40 000 до $7 млн. за 30 секунди

Цената на 30-секунден рекламен клип за първия Супербоул през 1967 е 40 000 долара (300 000 в днешни дни съобразно инфлацията). За половин век появата в директното тв предаване скочи до 7 млн. В последните години виждаме нова маркетингова стратегия – рекламите не се пазят за деня на мача, а биват показвани изцяло или частично седмици по-рано. Проучвания установиха, че предварително качени в социалните мрежи клипове имат 2,5 пъти по-голям ефект от излъчените в самия ден. Любопитството е огромно – 51% от зрителите на мача гледат и рекламите, а за 25% те са най-важното.

Супербоул държи седемте най-гледани излъчвания в историята на американската телевизия. За да има феърплей, правата върху мача се редуват между 4 канала. Първо NBC и CBS се сменят на четни и нечетни години, през 80-те г. на ХХ век се включва ABC, а от 1994 в ротацията влиза и FOX, която ще предава директно сега.

Полувреме с Риана

Телевизиите отчитат зрителски пик – 120 милиона в САЩ, за музикалния спектакъл на почивката. Тази година хедлайнер в Halftime show е Риана с първата си изява на живо от 6 години. Това е дебют на новото партньорство между NFL и Apple Music, а 12-минутното шоу се продуцира от Джей Зи и компанията му Roc Nation. 34-годишната родена в Барбадос Риана има 9 „Грами“ и 13 American Music Awards, отказа да пее на Супербоул преди три години, но сега поема най-гледаното музикално изпълнение на планетата.

Традиционните преди мача изпълнения на America the Beautiful и националния химн са поверени съответно на R&B легендата Babyface и кънтри звездата Крис Стейпълтън – награждавани с десетки престижни музикални призове.

Пясък от отказването на Том Брейди

Най-успешният играч в историята – Том Брейди, поизмести фокуса от Супербоул като обяви второ и окончателно отказване. 45-годишният куотърбек със 7 триумфа в мача за трофея анонсира и отмени края на кариерата си преди година, заради което беше напуснат от съпругата Жизел Бюндхен. Сега е категоричен и ще активира 10-годишния договор за анализатор по FOX на стойност $375 млн.

Том обяви новината с 53-секунден клип от плаж във Флорида, а ядосана фенка откри и взе пясък от точното място, за да го продаде. Дамата с профил Betr Carol записа клип в Тик-Ток, сподели колко емоционално приела отказването предната година и заключи: „Днес вече не ми пука, защото ти съсипа своето семейство, за да бъдеш смачкан още в мач от плейофите. Всеки долар, който заложих за теб и загубих този сезон, ще си го върна като продам пясъка, върху който ти се отказа“.

- Реклама -

Последни новини