Иво ДИМИТРОВ
Министър Гьоков, Корнелия Нинова отдавна поставя въпроса за преизчисляването на всички пенсии. Способно ли е това правителство да се справи с несправедливостите?
– Въпросът с пенсиите ангажира вниманието на БСП и на всички, които са в
управлението сега, защото е много проблемен. При стартирането на пенсионната реформа през 2000 г. бяха заложени подводни камъни, които можеха да се премахнат, но не е имало воля за това. Първите сигнали, че пенсионната система дава изкривявания, се забелязват още при управлението на Тройната коалиция, което беше по-ляво. Взеха се мерки и се направи единственото до момента преизчисляване на пенсиите на база средния осигурителен доход за 2007 г. Ако тогава беше направен ремонт на чл. 100 от Кодекса за социално осигуряване, който урежда ежегодно осъвременяване на пенсиите, може би нещата сега щяха да изглеждат по различен начин и да не се задълбочава разликата между старите и нови пенсии.
Сега наблюдаваме разлики от по няколко пъти за хора от една и съща професия с един и същи стаж.
– Всички експерти ме уверяват, че е нормално да има разлики, но няма как да ме убедят, че трябва да са толкова големи. В последните години, особено при управлението на ГЕРБ, пенсионната система се изкриви до невъзможна степен и
това стана под натиска на коалиционни партньори. Например кабинетът „Борисов“ 2 направи пенсионна реформа, която вдигна възрастта и изискуемия стаж, но не предприе никакви действия за адекватността на пенсиите. По времето на „Борисов“ 3 пак се предприеха някакви действия, които нямаха дори формата на реформа. Вдигна се минималната пенсия, но несъразмерно спрямо другите пенсии и така голяма част от пенсионерите започнаха да получават минимална пенсия без значение от осигурителния стаж и това създаде усещане за несправедливост. Нестабилното положение след „Борисов“ 3 продължи до настоящия кабинет, когато два парламента заседаваха и направиха нови изкривявания в пенсионната система. Отново се вдигна минималната пенсия, и то не малко, заради което повече от половината пенсионери вземат минимална пенсия. Напълно нормално е да се вдига минималната пенсия, защото издръжката на живота се увеличава, както и средният осигурителен доход, но
когато тя се вдига несъразмерно с останалите пенсии, стигаме до това положение. Волята на БСП в предизборната кампания бе да се преизчислят пенсиите чрез средния осигурителен доход за по-късна година, по-голяма тежест на коефициента на една осигурителна година и други действия. За мое съжаление хората запомниха само преизчисляването на пенсиите чрез средния осигурителен доход за по-късна година.
Прилагането на само един инструмент от този комплекс от мерки води до несправедливости. Помогнаха ли на пенсионерите ковид добавките?
– Не, пенсионната система се изкриви още повече с тях. Такива добавки трябва да има, защото кризата удря и хората в третата възраст, само че на мен не ми е ясно по каква логика правителството на ГЕРБ вкара тези ковид добавки в пенсионната система и защо ги изплаща заедно с пенсиите, като те изобщо не са част от тази система. Защо тези пари се раздаваха поравно на всички – едно е да подпомогнеш един пенсионер с минимална пенсия с 50 лева, друго е да подпомогнеш пенсионер с максимална пенсия с тази сума. Защо не се разпределиха справедливо тези пари?
Нуждаят ли се пенсионерите с максимална пенсия от тези 50 лева?
– Взеха се популистки решения за увеличаване на пенсиите само чрез увеличаване тежестта на една осигурителна година. Служебното правителство предложи това, за да компенсира тези 50 лева, които бяха давани като добавки. За съжаление популизмът надделя. Започна едно наддаване и от 25 декември миналата година се случи преизчисляване на пенсиите с тежест на осигурителната година 1,35, а пък ковид добавката стигна размер 120 лева и пак се даваше на калпак. Обръщам внимание, че
пенсията е обезщетение, а добавката е помощ, а помощ се дава на нуждаещите се от нея. Всичко това доведе до ново изкривяване на пенсионната система, за да стигнем до момента, в който правителството изрази воля пенсиите и добавките през януари и месеците след това да бъдат равни на декемврийските. Правителството изпълни това, но хората отново останаха с чувство за несправедливост, защото очакваха, че пенсиите ще бъдат компенсирани с тези ковид добавки. Сега дилемата пред кабинета е как да осъвремени пенсиите от 1 юли, когато се предполага, че вече няма да има извънредно положение и ковид добавки, така че да не се намалят доходите на пенсионерите. Затова се работи по много и различни варианти. Кой ще бъде избран, не мога да кажа, но ако не бъдат предприети някакви действия за промяна, пенсиите
от 1 юли ще бъдат осъвременени с прогнозен процент 6,1%, който отчита нарастването на средния осигурителен доход и инфлацията, но през 2021 г. Твърдя, че тези 6,1% по никакъв начин не могат да покрият инфлацията или доходите, които пенсионерите са имали с ковид добавката. Затова силно се надявам да се стигне до политически консенсус и да се вземе най-правилното решение. Като представител на коалиционния партньор БСП, ще настоявам решението или част от решението да бъде преизчисляване на пенсиите с по-късен осигурителен доход, с ясното съзнание, че това отново не е най-справедливият начин, но очакванията на обществото са такива.
Готов ли сте на компромиси в името на добрите коалиционни отношения?
– Готов съм на компромиси, които ще доведат до увеличаване доходите на хората. Неслучайно в коалиционното споразумение е вписано, че ще работим по стратегия за увеличаване на доходите, защото, каквото и да обясняваме, българинът е с най-ниски доходи в Европейския съюз. В коалиционното споразумение бяха заложени параметри, от които не бих отстъпил.
Земеделският министър Иван Иванов поиска намаляване на ДДС на храните, но финансовият министър, изглежда, не е съгласен. Заставате ли зад искането за по-евтини храни, което е директна подкрепа за най-бедните?
– Подкрепям искането за намаляване на ДДС на основни хранителни продукти. Мисля, че финансовият министър не е казал окончателно „не“, водят се разговори. Знам колко е трудно изобщо намаляването на този данък за определени стоки, защото то повлича след себе си и други желания. Ние няма как да сме против това искане, защото нарастващите цени трудно се понасят от българина.
Опасявате ли се, че може да се стигне до гладни бунтове, както през 2012 г.?
– Положението е тежко, защото се вдигат много сериозно цените, инфлацията е голяма, но мисля, че правителството реагира много адекватно и компенсациите са сериозни и в голямата си част покриват инфлацията. Планираме и една актуализация на бюджета от 1 юли. Тогава ще бъдат отчетени всички показатели на инфлацията, така че хората да бъдат минимално засегнати от нея. В този контекст не очаквам гладни бунтове.
Деница Сачева говори, че ще се затварят социални домове.
– В бюджета на Министерството на труда и социалната политика е предвидено това и стандартите за издръжка на тези социални домове са вдигнати. Знам, че горивата и енергоносителите се повишават. Няма как хората, които изкараха социалните и здравни заведения, културните институции на свободния пазар, сега да предлагат решения. Разбирам, че това са похвати на опозицията, но не е коректно. На обществото категорично трябва да се каже, че няма да бъдат затваряни тези социални домове, обмисля се връщането им на регулирания пазар.
Георги Гьоков е роден в село Любеново, община Раднево. Завършил е ВМЕИ-Габрово, където 5 години работи като изследовател и преподавател. От 1994 г. е в Дирекцията „Бюро по труда“ в Стара Загора, после общински съветник и депутат в шест поредни парламента, където е член на Комисията по правата на човека и жалбите на гражданите, на Комисията по здравеопазване, както и на Комисията по труда, социалната и демографска политика.