Министърът на културата Атанас Атанасов се е сработил отлично с наследените от Боил Банов кадри, научи „Филтър“ от източници в институцията, която той ръководи от декември досега.
Най-скандалният е Венелин Терзиев, който е директор на фирма „Реставрация“, собственост на Министерството на културата. Професорът в няколко университета беше уличен в края на март от Министерството на образованието в плагиатство. Въпреки това още е на поста си, продължава да взема и държавна заплата, както и да разпределя милиони, с които дружеството работи.
Министърът на културата Атанас Атанасов нашумя преди месец с „напушеното“ селфи видео, което засне в кабинета си. Дотогава никой не беше забелязал изявите и дейностите на 31-годишния мъж. Такива обаче няма, в министерството цари хаос и се работи по инерция, категорични са негови подчинени, пожелали анонимност. Според тях Министерството на културата е като автомобил с пиян и заспал шофьор, чиято кола се спуска по нанадолнището и само късметът го спасява от фатална катастрофа.
Най-скандалната комбина в Министерството на културата е тази на Атанасов с Венелин Терзиев. Всички в институцията чакат той да бъде освободен от „Реставрация“ ЕАД вече няколко месеца, но наскоро научили, че това няма да се случи, защото двамата се сближили.
Венелин Терзиев нашумя с шеметната си научна кариера като от 2014 до 2018 година стана три пъти професор в различни университети и закачи пред името си четири докторски степени. В разцвета на съмнителната си научна кариера той влиза в държавната „Реставрация“ с протекциите на тогавашния министър Боил Банов, спомнят си свидетели на събитията. В началото е само член на съвета на директорите, но през 2019 година печално известният Банов го издига и до изпълнителен директор на фирмата, която работи с десетки милиони и участва в консорциуми с частни фирми по европейски проекти. Прочу се и като научен ръководител на докторантурата на служебната министърка на икономиката Даниела Везиева.
През 2020 г. Боил Банов, по чието време официално и с министерско покровителство се продаваха ментета на картини на Владимир Димитров-Майстора, дори го награждава с почетен знак „Златен век“ заради приноса му към обществото и преподаването. Точно по това време етичната комисия в Министерството на образованието и науката (МОН) започва разследване за научните трудове на любимеца на Банов, а сега и на Атанасов. Един по един университетите се освободиха от Терзиев като преподавател, но той още оцелява като директор на държавната фирма в Министерството на културата.
Проверката продължава над 2 години заради огромния обем научни трудове на Терзиев, които възмутиха не един и двама ректори на университети и учени в България. Тя приключи на 24 март. Според комисията Терзиев е получил две от научните си титли с плагиатство. Тогава от МОН съобщиха, че докторатът на Терзиев по икономика е плагиатстван едно към едно в 65 страници от общо 296. Намерени са некоректни цитати, данни с неуточнен произход и точно съвпадение с текстовете на други автори.
При друга от докторските степени на Терзиев – по социологически науки, комисията е установила 62% преписване в дисертационния труд.
Въпреки че Венелин Терзиев е обявен официално за плагиат, министърът на културата Атанас Атанасов нито му е поискал оставката, нито е обявил конкурс за заемане на директорското място в „Реставрация“ от друг експерт.
Откакто Венелин Терзиев е директор е член на управителния съвет на „Реставрация“ ЕАД, фирмата бележи все по-големи загуби, показват финансовите отчети на държавното дружество под шапката на Министерството на културата. Отрицателните цифри и доказаното плагиатство в научните трудове на Терзиев обаче не трогнали особено Атанас Атанасов. Експерти в министерството твърдят, че двамата са в отлични отношения, често се срещат и дори кроят планове за бъдещото развитие на фирмата, въпреки упадъка й в последните 4 години. „Промяната още е мираж при нас“, недоволстват подчинените на министър Наско. По некадърност и бездействие той е сравним единствено с Боил Банов, който се прочу с безбройните си неадекватни намеси и назначения в културата. Почти всички тези язви продължават да тровят и до днес арт гилдията.