Албена АТАНАСОВА
Александър Морфов се завръща на българската сцена, но не в Народния театър, а в Плевен. Така известният режисьор дава ясен знак кого подкрепя в битката между кандидат-директорите на академичната трупа. Както се знае, единственият реален конкурент на досегашния шеф на Народния Мариус Донкин е Васил Василев, който ръководи трупата в Плевен. На негова страна очаквано застава Морфов, който е в сложни отношения с Донкин.
Как Васил Василев е изкушил Морфов, който от 2015 не е работил в родината? Мнозина биха предположили, че най-успелият ни в чужбина театрален режисьор е бил изкушен от висок хонорар. Само че Морфов отдавна не разчита на приходи от родните сцени – той отдавна поставя в Москва, Санкт Петербург, Тел Авив, Букурещ, Рига, Скопие.
За завръщането си в България Сашо Морфов е избрал „Антигона“ по версията на Жан Ануи. Всеки, който е гледал поне един спектакъл на режисьора по класическо произведение, се досеща, че зрелището няма да бъде само по текста на Ануи – френския критик на модерния свят, който през 1944 използва пиесата на Софокъл, за да създаде своя версия. В интерпретацията на Морфов може да има и от „Антигона“ на Еврипид, и от „Антигона“ на Жан Кокто, и дори от едноименната операта на великия гръцки композитор Микис Теодоракис.
За темите в предстоящото представление също няма съмнение – в гръцката митология Антигона е един от символите на бунта и липсата на политическа коректност, водещи трендове в творчеството на Морфов. Самият той открай време също има славата на антисистемен играч. Два пъти се опитва да се помири със статуквото като директор на Народния театър и два пъти се отказва след бурни драми и перипетии, затръшвайки вратата. Той е главен режисьор на първата ни трупа от 1993, но през 2000 се навива да стане и директор в триумвират с изключително опитния в мениджмънта Павел Васев и драматурга Елин Рахнев. Само година по-късно се оказва, че надеждите за промяна са напразни. Тогава митарствата на Морфов по света стават все по-продължителни. От януари до септември на 2015 той отново спасява на пожар трупата като неин шеф, но после пак избира свободата. Преди да си тръгне, поставя „На ръба“, където излива целия си гняв от псевдодемокрацията, социалния фалш и „геноцида срещу културата“. През 2017 официално се отказва от поста главен режисьор на Народния. Един от последните му международни успехи е „Лъвът през зимата“ в театър „Дайлес“ в Рига.
От оскъдната информация, идваща от Плевен за „Антигона“, става ясно, че в афиша ще има и гостуващи артисти. Не е изключено сред тях да бъде и Рени Врангова, съпругата на Морфов. Отличната актриса е извън щата на Народния и откакто многолюдните хитове на Морфов отсъстват от програмата на академиците заради пандемията, реално е без роли.