- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_img

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
събота, 26 ноември 2022 г.
5.8 C
София

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Наемите по „Витоша“ паднаха, но тя остава 47-а по скъпотия в Европа

Избрано

Софийският бул. „Витоша” се нарежда на 47-а позиция в Европа в класацията за най-скъпи търговски улици. Средният месечен наем за магазин от 100 кв. м на популярната столична дестинация е малко над 50 евро/кв. м, което е с 10% по-малко спрямо нивата от 56 евро/кв. м през 2019 година.

 

Спадът е резултат от Covid-19 пандемията, като от началото на тази година е налице плавно възстановяване и завръщане към предходните нива.

Данните са от традиционното проучване Main Streets across the World на консултантската компания Cushman & Wakefield, представлявана от Фортън в България. Докладът обхваща 47 държави в света, като България е представена със столичния бул. „Витоша“.

“Въпреки че наемните нива на търговски площи и в центъра на София бяха повлияни от пандемията, тенденцията е към плавно повишаване и връщане към нивата от 2019 година“, коментира Красимир Петров, мениджър Управление на имоти и активи в Cushman & Wakefield Forton.

„Бул. „Витоша“ продължава да се развива като локация, привличаща най-много наематели от сегмента на ресторантите и заведенията.

Преобразуването му в пешеходна зона преди години, високите наемни нива и изместването на търговците към моловете и търговските паркове постепенно допринесоха за сегашния облик на централната улица“, допълни той.

По думите му, макар и повечето от съществуващите магазини на централната търговска улица да са по-скоро тип flagship обекти, все повече се обръща внимание на икономическото им представяне.

Навлизането на нови кафенета и ресторанти на булеварда също е ограничено, тъй като сградите там са основно жилищни и в много случаи етажната собственост отказва промяна на предназначението на партерните помещения в заведения.

Сред останалите балкански столици се отличават Белград с „Кнеза Михаила“, която е на 42 позиция на Стария континент, с наемни нива от 82 евро/кв. м, както и Загреб с улица Ilica със среден наем от 73 евро/ кв. м. В Букурещ Calea Victoriei се нарежда на 46-о място с месечен наем от 53 евро / кв. м.

Най-скъпата търговска локация в Европа вече е Via Montenapoleone в Милано с 1212 евро месечен наем. Следва я New Bond Street в Лондон с месечен наем, равняващ се на 1195 евро/кв. м. Третата позиция на Стария континент заема Via Condotti в Рим с нива от 1034 евро / кв. м на месец. Парижката Avenue des Champs Elysees изпада от ТОП 3 и заема 4-то място с наем от 922 евро/ кв. м.

В световен мащаб най-скъпата улица отново е Пето авеню в Ню Йорк, с наем от 1756 евро на кв. м. Пето авеню бележи и ръст с 14% спрямо времето преди Covid-19 пандемията. На втора позиция, въпреки спада от 41% спрямо 2019 г., се нарежда Tsim Sha Tsui в Хонг Конг. На трето място в глобален план се подрежда първенецът в Европа – миланската Via Montenapoleone.

Най-голям скок в класацията отчита улицата Nedra Slottsgate в Осло, която се изкачи от 27-о до 22-ро място, докато варшавската Nowy Swiat отбеляза най-голям спад и слезе от 32-ро на 36-то място.

Тенденцията на възстановяване е валидна не само за България, но и в международен план и наемните нива постепенно се завръщат към показателите от 2019 година. В пика на Covid-19 цените в региона на Европа, Близкия изток и Африка /ЕМЕА/ спаднаха средно с 11%, макар да варираха значително в зависимост от тежестта на текущите затваряния. Ирландия, Обединеното кралство, Испания и Франция изпитаха значително въздействие, като наемите спаднаха средно с до 28%. В същото време промените бяха минимални в части от Източна Европа, като Словакия и Словения.

Първокласните наеми в региона се възстановиха до 8% под нивата отпреди пандемията, а в началото на 2022 г. в региона на ЕС бяха регистрирани обеми на продажбите на дребно, които бяха с 4,1% по-високи в сравнение с нивата при появата на Covid-19.

Възстановяването обаче е и ще продължи да бъде подложено на предизвикателствaта на инфлацията, което оказва сериозно влияние върху потребителското търсене.

Въпреки предизвикателните краткосрочни икономически перспективи, от Cushman & Wakefield регистрират вълна от нови участници, които навлизат на пазара, проучвайки физическата търговия на дребно. През последните 18 месеца 75% от сделките на дребно са нови договори за наем, което значи, че търговците отново оценяват значимостта на физическите магазини.

„Много брандове гледат в дългосрочна перспектива и се стремят да си осигурят най-добрите възможности за адаптиране към все по-взискателните клиенти. С по-нататъшните инвестиции, целящи да превърнат посещението в магазините в изживяване, както и с напредъка в омниканалните подходи, сме уверени в устойчивостта на сектора, особено в луксозния сегмент и в ключовите градове на световните дестинации“, казва Робърт Травърс, ръководител на отдел „Търговия на дребно“ за Европа, Близкия изток и Африка в Cushman & Wakefield.

Източник: 24 часа

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини