- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_img

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
понеделник, 5 декември 2022 г.
6.4 C
София

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
Категории:

Наш СУ-25 се разби на авиобаза Безмер (обновена)

Избрано

Изтребител бомбардировач Су-25 загуби контрол при заход за кацане и се разби край авиобазата в Безмер.

Пилотът е катапултирал, но от малка височина, а парашутът му не се е отворил напълно. Летецът, който е от състава на българските Военновъздушни сили, обаче е контактен и в сравнително добро състояние. Той ще бъде транспортиран до ВМА-София. Преди това му е оказана първа медицинска помощ в района на командно-диспечерския пункт на авиобазата. Инцидентът е станал около 14:30 ч.

На мястото на инцидента е възникнал пожар, а самолетът е изгорял напълно. Причините засега остават неизяснени. Самолетът е паднал на около километър от пистата на авиобазата и затова няма други пострадали и други щети.

Министърът на отбраната Димитър Стоянов и началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов пътуват към авиобаза Безмер.

Към мястото на инцидента – база „Безмер“, пътува и следствена група от Военно-окръжна прокуратура-Сливен, военни прокурори и военно-апелативният прокурор полк. Елин Алексов. Именно те ще поемат и разследването на случая.

Су-25 е щурмовик и е предназначен за близка въздушна поддръжка на съхопътните войски над бойното поле. Той може да е въоръжен с ракети, снаряди и с т.нар. свободнопадащи авиобомби. България има 14 броя от самолетите. От тях осем бяха модернизирани през 2020-2021 в Беларус.

България ремонтира в Беларус 8 Су-25 за над 42 млн.евро

Преди година и половина бе обявено, че е приключил ремонта на 8 самолета Су-25К/УБК. Това стана по договор между Министерството на отбраната и ОАО „558 Авиационный ремонтный завод” в Беларус от 14 декември 2018 г. Поръчката включваше 16 двигателя Р-95Ш, доставки на резервни части, апаратура, документация и извършване на замяна на системи и блокове и беше на стойност 42 185 620 € без ДДС.

Военните твърдяха, че е модернизирана изцяло системата за навигация на Су-25, като са включени възможности за спътникова навигация. С това е осигурена по-голяма информационна осведоменост на пилота.

Значително са били разширени възможностите за използване на ракетно въоръжение. Радиостанциите са подменени с нови, които позволяват едновременно връзка и прослушване на две честоти и осъществяване на контакт със сухопътен и морски компонент.

Ремонтираните Су-25 са по-боеспособни и многократно по-ефективни в изпълнението на основните задачи по осигуряване на непосредствена авиационна поддръжка на формирования на сухопътни и военноморски подразделения, твърдяха от МО и добавяха, че удълженият с 8 години ресурс на самолетите ще позволи воденето на интензивна подготовка на летателния състав и повишаване на нивото на бойна подготовка.
Оттам разказаха и, че експлоатацията на ремонтираните самолети ще обезпечи бъдещето на авиобазата в Безмер. Именно в тази база са разположени и тези самолети.

Инциденти със самолети и вертолети от състава на българските Военновъздушни сили след 2000 г.

На 31 август 2001 г.  край с. Доброславци, Софийско, след инцидент при техническо обслужване на самолет МиГ-23 загива един военнослужещ, разказва БТА и дава справка и на останалите инциденти след 2000 г., до днес.

На 16 май 2003 г. в района на Панагюрище по време на тренировъчен полет загива майор Анатолий Тодоров Полянков. Майор Полянков е изпълнявал полет на малка височина със самолет МиГ-21 БИС, излетял от Трета авиобаза в Граф Игнатиево.

На 24 юли 2003 г. край Разлог в местността Бетоловото, при потушаване на горски пожар, се разбива военен хеликоптер Ми-17 от авиобаза „Крумово“. Загиват майор Милко Пейковски, командир на екипажа, капитан Николай Радулов, втори пилот, офицерски кандидат Бойко Панайотов, борден техник, както и служителя на районната служба „Пожарна безопасност и защита на населението“ подп. Кирил Чамишки.

На 8 юли 2008 г. след тренировъчен полет възниква повреда в самолет „Спартан“. Заради силен вятър на летището във Варна при пробега машината се е наклонила надясно. Вследствие на това витлото на самолета се удря в пистата. Екипажът е невредим.

На 29 ноември 2010 г. самолет „Пилатус“ РС-9М от авиобаза „Долна Митрополия“ извършва принудително кацане в района на летището, след като двигателят рязко губи мощност. Пилотите са невредими.

На 26 април 2012 г.  в района на с. Царимир по време на българо-американското учение „Тракийска звезда 2012“ пада изтребител МиГ-29 – спарка. Двамата пилоти майор Илия Дойчинов и капитан Петър Методиев катапултират, а машината се взривява на земята.

На 29 юли 2015 г. по време на тренировъчен полет на летище „Граф Игнатиево“ при изпълнение на заход за кацане на самолет РС-12 от авиационно-транспортна група „Враждебна“ каца без колесник. Няма пострадали.

На 9 юни 2017 г. по време на тактическото учение „Черно море-2017“ вертолет AS „Пантер“-565 MB пада във водите на Черно море, на 7 мили източно от устието на р. Камчия. Двама от членовете на екипажа са ранени, а командирът на вертолета – капитан Георги Анастасов загива.

На 19 януари 2018 г. при извършване на учебна маневра на летище „Граф Игнатиево“ са нанесени материални щети на военния транспортен самолет C-27J „Спартан“. Няма пострадали.

На 11 юни 2018 г.  около 20.30 ч. в района на авиобаза „Крумово“, при изпълнение на тренировъчен полет по аварийно-спасителна работа, вертолет Ми-17 пада от около 50 м височина. Загиват кап. Пламен Пантелеев и кап. Стоян Неделчев.

На 21 август 2018 г. , по време на тренировъчен полет за медицинска евакуация, вертолет „Кугар“ от състава на 24-а авиобаза в Крумово извършва рязка маневра, за да избегне ято птици и закача жици на електропровод. Тричленният екипаж на вертолета е невредим.

На 9 юни 2021 г. край Шабла, над морската акватория на България, по време на учението „Шабла 2021“,  при изпълнение на тренировъчен полет за стрелба по въздушна цел (светеща парашутна мишена) в нощни условия, самолет  МиГ-29, пилотиран от майор Валентин Терзиев от състава на авиобаза „Граф Игнатиево“ изчезва от радарите в 00:45 часа. В морето са открити единствено останки на падналия самолет. Майор Валентин Терзиев е обявен за загинал. Черната кутия на самолета е  разчетена в секретна лаборатория в Курск, Русия, която показва, че причина за катастрофата е „загуба на пространствена ориентация“ на пилота. Според министъра на отбраната Георги Панайотов няма човешка грешка при инцидента с изтребителя МиГ-29.

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини