снимки: musement
Наред с Да Винчи и Рафаело италианският художник и скулптор Микеланджело Буонароти е една от големите фигури на Ренесанса. Представяме ви осем от най-известните му произведения.
Таванът на Сикстинската капела
Куполът на Сикстинската капела без съмнение е един от най-красивите тавани в света. След като е поръчан от папа Юлий II, Микеланджело започва да работи по тавана през 1508 г. Известното Създаване на Адам, заедно с осем други сцени от Битие, е нарисувано в централната част на купола. В следващия раздел 12-те пророци и сибилите са представени седнали на големи тронове. Групи от рисувани фигури, отнасящи се до предците на Христос, са изрисувани в осемте ремъци на тавана. И накрая, Микеланджело изобразява спасението на Израел в четирите висулки в ъглите на купола.
Страшният съд
25 години след завършването на тавана на Сикстинската капела, на Микеланджело е възложено да направи нова фреска на стената на олтара. Този огромен шедьовър е висок около 40 фута и има повече от 400 фигури. В средната част на творбата Исус и Дева Мария са заобиколени от светци, докато очакват произнасянето на окончателната присъда. В двата горни полукръга няколко божествени фигури носят символите на Христовите страдания (кръст, гвоздеи и трънен венец). Ангелите на Апокалипсиса се появяват със своите тръби точно под Исус, докато осъждат както мъжете, така и жените. Фигурите, представени от дясната страна на картината, се издигат към небето, докато тези от лявата се спускат в ада. В долната част на картината виждаме лодката на Харон, която води демоните към ада, където са посрещнати от Минос.
Пиета
Буонароти се отличи не само като художник, но и като скулптор. Pietà е идеалният пример за неговото майсторство в тази област. Това произведение, изработено от карарски мрамор, се намира в базиликата Свети Петър в Рим. Ренесансовият художник започва да работи по него, когато е едва на 24 години. Тук Микеланджело изобразява много млада Дева Мария, която държи безжизненото тяло на Христос в скута си. Два от най-впечатляващите аспекта на скулптурата са възрастта на Мария и нейното спокойно изражение. В повечето произведения на изкуството майката на Исус обикновено е изобразена много по-стара и винаги с изражение на болка и страдание.
Давид
Намираща се на Piazza della Signoria във Флоренция до 1873 г., огромната скулптура с височина над 15 фута сега може да бъде видяна в галерия Accademia. Подобно на Пиета, това произведение също е направено от един-единствен блок мрамор. Ренесансовият шедьовър показва мускулест Давид точно преди да се изправи срещу Голиат. Неговото напрегнато тяло, навъсеност и стоманен поглед подчертават концентрацията на главния герой, който се подготвя за битка. Размерът на главата, ръцете и торса му, които са по-големи от стандартните пропорции, предизвикват много разговори. Докато мнозина смятат, че намерението на Микеланджело е било да подчертае ключовите елементи на творбата, други смятат, че художникът е взел предвид местоположението на статуята, при което тя трябва да се наблюдава отдолу.
Бакхус
Националният музей Bargello, разположен във Флоренция, съхранява тази грандиозна скулптура. Въпреки че първоначално работата е поръчана от кардинал Рафаеле Риарио, тя преминава в ръцете на банкера Якопо Гали, след като Риарио я отхвърля. По-късно известната скулптура на Микеланджело е придобита от семейство Медичи. Бакхус е изобразен от Микеланджело като изправен гол мъж, с корона от листа от бръшлян и грозде, и гледащ в чашата с вино, която стиска в дясната си ръка. Зад него малък сатир играе с чепката грозде, която Бакхус държи в лявата си ръка.
Мадона от Брюж
Тази работа, също изработена от бял мрамор, е поръчана от братя Мускрон, които са били търговци на плат от Северна Европа. В момента шедьовърът се намира в църквата Дева Мария от Брюж. По този повод Микеланджело представя Дева Мария със ведър, замислен и тъжен израз, може би защото е предвидила трагичния край на сина си. Бебето Исус не се появява в скута й, а вместо това е право, облягайки се на краката й.
Дони Тондо
Микеланджело изработва тази творба по поръчка на банкера Аньоло Дони. Тази картина, която има кръгла форма, е проектирана така, сякаш е скулптура, с пирамидална структура: Дева Мария на преден план, заедно със Свети Йосиф и бебето Исус. Един от най-противоречивите аспекти на картината са голите фигури на заден план. Някои казват, че чакат да бъдат кръстени от св. Йоан Кръстител, въпреки че това не е единственото тълкуване, което се дава. Рамката, издълбана от Франческо дел Тасо, също е проектирана от Микеланджело. Днес това е едно от най-известните произведения в галерия Уфици.
Мойсей
Тази скулптура, една от най-известните творби на Микеланджело, е поръчана от папа Юлий II за неговата гробница. Първоначално е била предназначена да бъде в базиликата Свети Петър, но в крайна сметка е поставена в базиликата Сан Пиетро ин Винколи. Мойсей, с рога на главата, се появява седнал, докосвайки огромната си брада с ръце, докато държи Скрижалите под дясната си мишница. Подобно на много негови творби, тази скулптура е пълна с детайли. Смята се, че подутите вени и изразът на гняв са отражение на гнева на Мойсей, когато вижда как израилтяните се покланят на златно теле при завръщането му от планината Синай.
Източник: musement