- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_img

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
вторник, 29 ноември 2022 г.
3.4 C
София

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Проф. Донка Байкова: Внимавайте с детокс програмите

Избрано

 

– Професор Байкова, минаха празниците Великден и Гергьовден, които традиционно българинът свързва с тежки маси. Идва лято, посъветвайте ни как отново да влезем във форма?

– Чудесно е, че имаме повод да се усмихнем, да релаксираме малко, защото периодите на изолация и депресия бяха безкрайно дълги. Няма смисъл сега да се самообвиняваме, защото с повече интелект и здравна информираност може да се чувстваме добре и в комфорт със себе си пред огледалото. След обилното празнично хранене с месо, всякакви плънки, с високо калорийния козунак сега е периодът на бавно преминаване към по-леки храни. Не бива обаче да правим рязко ограничения, защото това би било стрес за организма. Най-напред се изключват шарените меса, гарнитурите от ориз и картофи, сладкарските изделия. В менюто остават яйцата, по-леките млечни продукти като нискомасленото кисело мляко и изварата, свежото сирене към салатите. Увеличава се двойно количеството на пролетните зеленчуци, най-вече на зеленолистните, включват се повече плодове, особено сезонните ягоди, цитрусите и ябълките продължават да присъстват на трапезата. Трябва да се включат повече течности, билкови отвари, чайове – черен и зелен, за да се постигне изчистващо влияние върху организма и обмяната на веществата. По този начин от тялото ще се излъчат всички разградни продукти на обмяната на храните, които са консумирани по време на празничния период. Е, ще останат един или два килограма като свръхтегло.

През седмицата след празниците чрез едно по-разумно нискокалорийно хранене и увеличаване на движенията би трябвало да се справим. Ако не успеем, през май трябва да го направим задължително, защото предстои лятна ваканция и ще е приятно за всички, когато ходим с леки дрехи да сме в комфорт със себе си.

– Напоследък се появяват все повече информации за вредата от сиренето и изобщо от млечните продукти. Има ли нещо вярно в тези твърдения?

– Прекаляването с млечни продукти в различните им разновидности наистина е свързано с активизиране на слизестите жлези на лигавичните повърхности, т.е. на стомаха, червата и белия дроб. Но това засяга хора, които са предразположени към стомашно-чревни дискомфорти или към бронхити и хронични възпаления на белия дроб. В последните години много се заговори по тази тема и правихме сериозни проучвания. Оказа се, че само за 5–7 процента от населението на света има риск от консумация на млечни продукти. Получава се бурна реакция след приемане на прясно мляко. Но при киселото и сиренето лактозата се превръща в млечна киселина и слузообразуващите качества намаляват. Да не забравяме, че киселото мляко и изварата са много ценни храни, богати са на белтък, източник на биоусвоим калций. В същото време е важен и витамин В2 в млечните продукти. При дефицит се появява хейлоза (болезнено възпаление на ъгълчетата на устата). Днес се предлагат алтернативи на млякото, но пък при тях може да се отключат алергии. Разбира се, важно е количество.

– Яйцата може ли да се приемат за диетична храна?

– Яйцето е уникат на природата, от него се ражда живот. То съдържа абсолютно всички необходими хранителни вещества за поддържане на живота. Яйцата, заедно с млякото и млечните продукти, са еталон за висока биологична стойност на храната. Има рискове от отключване на алергия към белтъка, а пък мастно-киселинният състав на жълтъка може да предизвика жлъчна криза. Да внимават хора, които страдат от хронични жлъчни проблеми, камъни в жлъчката или пък холецистити. Тъй като яйцата са богати на омега-6 мастни киселини, а по-бедни на омега-3, може да се отключат възпалителни заболявания. Жълтъкът има високо съдържание на холестерол, но пък 6 пъти повече полифеноли, които спомагат за бързото му изхвърляне. Нормалната консумация са три-четири яйца на седмица за всеки здрав човек, а за децата – 4–5.

– Как се чувства българинът след дългия период на ковид ограничения и работа вкъщи?

– Хората са с увеличено тегло и това може да се обясни с близостта на хладилника до работното място, проявяват се депресии, консумират се повече сладкиши, тестени изделия, газирани напитки със захар, движенията са малко. Сега е периодът за промяна, защото всеки интелигентен човек знае, че свръхтеглото не е проблем само на външния вид, а и на здравето.

– В интернет се рекламират различни така наречени детокс програми с хапчета или билки. Вие как гледате на тях?

– Много, много скептично. Първо да кажа, че в термина детокс често се влага комерсиална цел, за да се продават някакви хранителни добавки, комбинации от различни биологично активни вещества. Често обаче те са рискови за черния дроб, за бъбреците, за стомаха и панкреаса. Наскоро при мен дойдоха пациенти и ми показаха подобна детокс схема с най-различни вещества, които потискат апетита, вкарват се и венозно, и подкожно. Настръхва ми косата, когато виждам как се спекулира с най-различни химически средства. Може ли да се тровим, например с кетодиета дълго време? Това е все едно да дишам ауспуха на автомобила и да мисля, че ще отслабна и ще бъда здрава. Много трябва да се внимава с всичките тези реклами!

– А как да прочистим безопасно организма?

– Да изчистим организма си означава да постигнем излъчване на всички разградни продукти на обмяната и на ксенобиотиците – това са субстанции, вещества, които по някакъв начин са попаднали в тялото и не са свойствени за човешката природа. Може да са вируси, бактерии или пък токсични химически вещества, радиобиологични агенти, разградни елементи. Да изчистим организма означава да имаме алкализиране на вътрешната среда, което най-лесно се постига с консумация на натурални зеленчуци, плодове, плодово-зеленчукови смутита, кисело-млечни пробиотици, растителни храни, в това число пълнозърнести. Всички те имат изчистващо действие. Например една домашна цитронада с лимонов или портокалов сок с добавка на босилек, мента или джинджифил е отличен вариант. Разбира се, трябва да се пият и много чайове. Това е по-добрият, безвреден и достъпен начин да влезем в здравословна форма.

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини