- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_img

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
неделя, 4 декември 2022 г.
6.1 C
София

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
Категории:

Румен Антонов – бащата на колите с автоматични скорости

Избрано

Много хора днес избират колите с автоматични скорости, но малцина подозират, че изобретението за по-удобно шофиране е на българина Румен Антонов. То се използва и днес от автомобилни гиганти като „Сузуки“, „Хонда“, „Рено“ и „Тойота“.

Румен се ражда точно ден след най-жестоката бомбардировка на София – на 21 януари 1944 г. Баща му е царски офицер, така че семейството му е в черния списък на управниците. Още от малък бъдещият изобретател се вдъхновява от автомобилите по улиците, които по онова време са голяма рядкост. За това допринася и фактът, че негов кръстник е знаменитият автомобилен и мотоциклетен шампион по онова време Димитър Соколов, който често му разказва истории за коли и мотори, за пътешествия по света и за състезания с най-добрите у нас и в чужбина. Eдва на 16 той вече взема книжка за моторист, но мечта са му колите.

Знае се, че сред харесваните от него автомобили е „Хорх 853“, който често паркира пред дома му. Впечатляват го също колите и мотоциклетите, изложени на партера в столичния ЦУМ – Централен универсален магазин.

Любимата му марка тогава е „Фиат 500 Тополино“. Румен е изключен от гимназията през 1961 г. заради спорове и разправии с учителите и завършва като частен ученик. Иска да следва медицина, но не му разрешават, защото е „неблагонадежден“. Записва се да следва „Двигатели с вътрешно горене“ във ВМЕИ, днешния Технически университет. Той е едва на 21 години, когато му хрумва идеята за автоматичната скоростна кутия. Способността му да рисува и техническите му познания го карат да се запише в новоформираната тогава специалност „Промишлен дизайн“ в Художествената академия. По това време баба му му подарява първата кола – „Рено 8“.

Тъй като силно се интересува от физика, Антонов завършва курс при бележития наш философ и физик акад. Азаря Поликаров. Същевременно създава своя научна теория, която прави много силно впечатление в Катедрата по ядрена физика на Софийския университет. Доц. д-р Атанас Стригачев го кани за свий асистент, но Румен отказва.

На 23 декември 1976 въпреки всички трудности успява да получи патент за двигател с вътрешно горене по четиритактов цикъл, което може би е първият частен патент в България. През следващата година пък проектира цял автомобил, който обаче вижда бял свят доста по-късно извън страната.

В началото на 80-те работи в коренно различна област -медицината. Открива лечение за атеросклероза и други болести на кръвоносната система. Отбелязва значителни успехи, но скоро експериментите му са прекратени лично от Тодор Живков. Обявяват го едва ли не за шарлатанин.

У нас той работи като художник в Кинематографията, преподавател по рисуване, дори и като хамалин, но през цялото време е пълен с впечатляващи идеи. За съжаление обаче не намира начин да ги осъществи тогава у нас въпреки усилията, които полага. Затова Румен прави цели 17 опита да избяга в чужбина. Накрая намира легален начин да осъществи желанието си да напусне България. През 1987 г. се жени за французойка, получава френска виза и

се озовава в Париж със 150 франка в джоба, без да знае нито дума френски. С много усилия успява да намери инвеститори, които да му помогнат да представи в състезание своята студентска любов – автоматичната безстепенна кутия. Неговата скоростна кутия е с почти 20% по-икономична, по-лека е и има по-добри динамични качества.

С холандски инвеститор основават компания в Ротердам, която не след дълго е оценена на 150 милиона долара на Лондонската и Амстердамската борса.

Антонов продава своята скоростна кутия на знаменити автомобилни компании: „Даймлер-Крайслер“, „Хонда“, „Рено“, „Пежо“, „Роувър“, „Сузуки“. Купуват патента китайски и индийски производители. Някои използват патентованото изобретение незаконно. В „Тойота Приус“, която е най-разпространената хибридна кола, го прилагат без разрешението му.

Успехът го окуражава и той се насочва към осъществяването на друга своя идея – да създаде своя марка автомобил. На 14 юни 2002 година в двора на сградата, където е бил коронован самият Луи XIII, Антонов най-накрая показва своята рожба. Дизайнерският автомобил, който преди доста години проектирал в София. Колата е елегантна, артистична,

истинско бижу в автомобилното изкуство, създадена за ценители. В нея са съчетани всички таланти на създателя й като конструктор и художник с изискан вкус. Разбира се, колата е с автоматична скоростна кутия, нова трансмисия – негов патент. Каросерията й от фибростъкло тежи само 18 килограма, а цялата кола е под половин тон. Има два варианта за двигатели – 54 и 110 КС. Купето е спортно и луксозно, произвежда се само по поръчка и струва над 100 хиляди евро. Автомобилът носи името на създателя си – „Румен“, и предизвиква фурор на световния автомобилен салон в Париж.

Въпреки преживяното у нас Румен Антонов остава свързан с България и се връща много пъти тук. Има желание да работи с наши заводи, като се надява да изработва автомобила си у нас. За съжаление отново среща недоверие и се сблъсква с множество препятствия. Затова реализира проекта си отново в чужбина

Същата е съдбата и на неговите микробиологични изследвания за лечението на сърдечносъдови заболявания.

Той експериментира върху себе си, за да обясни причините за атеросклерозата, инфаркта и инсулта. В един момент изобретателят пренася изследванията си у нас и доказва правотата на тезите си чрез получените резултати в Националния център за заразни и паразитни болести в София. Но уви, отново се сблъсква със завист и нападки. Това го принуждава да се оттегли въпреки вложените от него милион френски франка. Предлага откритието си във Франция, където получава адмирации след задълбочени изследвания в Медицинския институт в Лион. „Да му се чуди човек на този световен изобретател и откривател, удостоен с всякакви почести на Запад, откъде намира сили да продължава да обича родината си, щом като тя цял живот се държи с него като мащеха?!“, пише за него изследователят на живота му Венелин Митев.

В момента световно признатият учен работи по усъвършенстването на своя двигател без клапани, както и по други и свои идеи. Неговата Фондация „Антонов“ подкрепя проекти в областта на медицината и микробиологията.

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини