25.8 C
София
събота, 15 юни 2024 г.

„Семейство Фейбълман” – Спилбърг се обяснява в любов към киното

Геновева ДИМИТРОВА

„Семейство Фейбълман“ 2022, САЩ, 150 минути, режисьор Стивън Спилбърг, сценарий: Стивън Спилбърг, Тони Кушнър, оператор Януш Камински, художник Рик Картър, костюми Марк Бриджис, музика Джон Уилямс, в ролите: Гейбриъл Лабел, Мишел Уилямс, Пол Дано, Сет Роугън, Джъд Хърш, Дейвид Линч.

„Златен глобус“ за драматичен филм и за режисура, филм на годината от AFI Awards и още 22 награди, 7 номинации за „Оскар“ (за филм, за режисура, оригинален сценарий, оригинална музика, за главна роля на Мишел Уилямс, за поддържаща на Джъд Хърш, художник). Разпространява „Форум филм България“.

Миналата година старомодният римейк на Стивън Спилбърг на легендарния мюзикъл „Уестсайдска история“ имаше също 7 номинации, но спечели „Оскар“ само за поддържаща роля на Ариан ДеБоуз. Сега състезанието е инфарктно и едва ли 76-годишният класик ще получи статуетка. BAFTA абсолютно го пренебрегна.

Каквото ще да става, важното е, че Спилбърг е направил трогателен автобиографичен филм за любовта към киното. Що се отнася до емоциите, той е велик майстор. Достатъчно е да припомня „Извънземното“ (1982) или „Списъкът на Шиндлер“ (1993). Що се отнася до любовта към киното, „Семейство Фейбълман“ е третият филм на тази тема за 2022-ра след скандалния „Вавилон“ на Деймиън Шазел и повърхностния „Империя на светлината“ на Сам Мендес.

Действието започва през 1952 и продължава до 1965 година. Мъничкият Сами (Матео Зориьон Франсис-Дефорд) гледа с родителите си филм с влакова катастрофа. Преживява първия си културен шок. Обсебен е. Получава детско влакче и си играе на катастрофа. Вече поотраснал (прекрасен Гейбриъл Лабел), гледа „Човекът, който уби Либърти Валънс“ (1962) на Джон Форд. Вече има и любителска камера. С помощта на приятели и съученици снима уестърн. Камерата се превръща във всевиждащото око за Сами.

Майка му Мици (Мишел Уилямс) е чувствителна и нереализирана пианистка с руски корени. Баща му Бърт (Пол Дано) е компютърен инженер, който я обожава, но непрестанно мести многолюдното си семейство (имат още три дъщери) от щат в щат заради работата си. В началото с тях е и чичо Бени (Сет Роугън) – най-добрият приятел на бащата. Сами снима всичко. В миг, както гледа заснетия материал, вижда интимност между майка му и чичо Бени. Шок. Долавя се препратка към „Жул и Жим“ (1962) на Франсоа Трюфо. След като се сдобиват с маймунче в Калифорния, което майката кръщава Бени, тя все пак се разделя с бащата, взема дъщерите и отива при приятеля Бени. Сами остава с вечно заетия си добър баща и неизменната му подкрепа.

В гимназията се натъква на див антисемитизъм. Продължава да снима. Има религиозна приятелка (Клоуи Ийст), която го зарязва на бала заради развода на родителите му. Филмчето, направено от Сами за училищен празник, променя отношения. Той вече знае, че бъдещето му е киното. Финалът с Джон Форд (Дейвид Линч) е велик.

Майстор на фантазните ножици (спомнете си само христоматийните начални епизоди на „Индиана Джоунс и Храмът на обречените“ или „Спасяването на редник Райън”), тук Спилбърг, подготвял се за филма десетилетия, на места е изобретателен, но „Семейство Фейбълман“ е общо взето протяжен и донякъде скучен. Операторската работа на Януш Камински, както обикновено, е класна – снима със златисти бликове сред кафеникавата ретрогама. Разбира се, интересни са и различните видове изображения.

Както е известно, Спилбърг обича децата. Не само ги обича, ами им е посветил голяма част от своето творчество. Ако съдим по бокс офиса на филмите му, и децата (малки и възрастни) обичат Спилбърг. Вероятно и на този филм ще се насладят – поне в аспекта любов към киното.

На 21 февруари Стивън Спилбърг развълнува Берлинале с прочувствена реч по случай награждаването му със „Златна мечка” за цялостно творчество, която му връчи Боно. И заяви: „Аз съм еврейски режисьор“. Беше показан „Семейство Фейбълман“.

- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини