- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
вторник, 27 септември 2022 г.
12.7 C
София

Слави – новият господар на пътищата

Избрано

Александър МЕТОДИЕВ

Слави Трифонов е най-големият фактор в строителството с държавни пари в правителството на промяната. Това показа проверка на „Филтър“ след внимателен анализ на договори, назначения и процеси, които текат в пътния сектор.

Като коалиционен партньор, „Има такъв народ“ получи четири министерства. Едното от тях е на регионалното развитие и благоустройство. Оглави го Гроздан Караджов.

Бившият депутат от Реформаторския блок беше предложен за министър на транспорта от „Има такъв народ“ в рамките на 46-ия парламент, но Слави Трифонов оттегли правителството и предизвика трети предсрочни избори. Още тогава името на Караджов в списъка на „Има такъв народ“ изненада политическия елит. Досега не беше известна връзката му с партията на Слави Трифонов. Той обаче назначи нов шеф на Агенцията за пътна инфраструктура (АПИ), който е пряко свързан с „Има такъв народ“. Това е 37-годишният Тодор Василев от Перник. Името му нашумя в началото на годината като кандидат за депутат от „Има такъв народ“ за област Пазарджик, където бе водач на листата. Никой не познаваше младия политик в този град. Наричаха го парашутист. Все пак Василев влезе в 45-ото народно събрание, което работи само за да промени Изборния кодекс. На следващите два предсрочни парламентарни избора вече не беше кандидат за депутат. В края на 2021г., в последния работен ден на 30 декември, Гроздан Караджов подписа заповедта за назначаването му в АПИ – агенцията, която разпределя милиардите за строителство на пътища.

В биографията на Тодор Василев е посочено, че преди да стане депутат, е бил финансов директор в строителна компания. Името на фирмата е спестено, но в Перник не е тайна, че Василев е заемал поста в „ДЛВ“ ЕООД. Това е дружество, собственост на
плейбоя и бизнесмен Станислав Любомиров, по-известен като Слави Транспорта, защото дружеството освен със строителство се занимава и с логистика. Но най-вече Любомиров е съдружник със Слави Трифонов и един от най-близките му приятели. Затова назначението на висшия мениджър от фирмата му Тодор Василев в АПИ не е случайно, показа разследването на „Филтър“.

Станислав Любомиров и приятелят му Слави Трифонов са засичани неведнъж заедно по времето, когато Дългия още ходеше свободно сред хората. През 2016 г., още само с амбиции в политиката, Трифонов купува парцели и имоти в жилищния комплекс „Делта Хил“ до Рударци. Сред инвеститорите в луксозния квартал са Станислав Любомиров и баща му Добри. Не е тайна, че години наред Трифонов и Станислав Любомиров бяха съседи в „Делта Хил“. През 2016 г. „Седем Осми“ АД на Слави Трифонов продава дружеството „Портос С 2016“ на „Инмат“ ЕООД с едноличен собственик Станислав Владимиров, а заедно с него и апортираните имоти, които са част от „Делта Хил“. Близките отношения между лидера на „Има такъв народ“ и
бизнесмена от Перник продължават и до днес. Вече не са съседи, защото Трифонов живее в София, но според запознати срещите между двамата са по-чести от тези с верните му сценаристи.

Станислав Любомиров-Транспорта, известен в Перник и София с жълтия си „Макларън“, получава строителната компания „ДЛВ“ ЕООД от баща си. Името ù е абревиатура от имената на родителя му Добри Любомиров Владимиров. Въпреки че Трифонов беше опозиция на управлението на ГЕРБ, приятелят му Слави Транспорта е печелил добре от обществени поръчки по тяхно време. Това разкриват както регистрите на столичната и пернишката община, така и сайтът на компанията. „ДЛВ“ ЕООД има договори за поддържане на пътищата в голяма част от районите на София. Стана известна с разтопения битум на бул. „Дондуков“ през май 2020 г. Тогава шофьори масово се оплакваха, че колите им са съсипани. Срещу фирмата и до днес се водят дела за обезщетения в Софийския градски съд, показа проверка на „Филтър“. Тогава новият шеф на АПИ Тодор Василев направи кратки изявления пред медиите за проблема в качеството си на финансов директор на компанията. Това е и единствената му публична изява. В биографията му като шеф на АПИ е посочено, че е бил в управителния съвет на „Сдружение за научноизследователска и развойна дейност“, както и директор „Връзки с инвеститорите“ в „София Тех Парк“. Публична информация за това няма.

Тодор Василев – председател на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура

До скандала с битума „ДЛВ“ ЕООД е по-скоро регионална строителна фирма, която усвоява пари за поддръжка на пътища в София и по инфраструктурни проекти на община Перник. Няколко месеца след това настава обрат. Паричните потоци от държавата към фирмата на Слави Транспорта с директор Тодор Василев се увеличават в пъти. От 17 до 30 декември 2020 г. „ДЛВ“ ЕООД сключва 10 договора по инхаус процедури с „Автомагистрали“ ЕАД. Това е държавна фирма, собственост на Регионалното министерство, което сега се управлява от Гроздан Караджов. Данните са от доклад на Сметната палата за одит в „Автомагистрали“ ЕАД за периода януари
2016 – декември 2020 г. Документът показва, че в края на този период „ДЛВ“ ЕООД е подписало договори по инхаус процедури за укрепване на пътища и свлачища за 61 210 700 лв. Повече от пернишката компания, приближена на Слави Трифонов, имат само „Автомагистрали Хемус“ АД с договори за 123 милиона лева и „Джамбо 33“ ООД – за 104 милиона лева. По това време управлява ГЕРБ, който е основният враг на вече партийния лидер Слави Трифонов. По инхаус процедурите няма обществени поръчки и състезание на база критерии като качество, цена и срокове за изпълнение. Договорите между държавната компания, подчинена на АПИ, и частните дружества се сключват директно по същия начин, както за строителството на автомагистрала „Хемус“.

Веднага със сключването на десетте договора за общо 61 милиона лева „ДЛВ“ ЕООД, където директор още е Тодор Василев, получава авансово 50% от сумите, показва приложение към одитния доклад на Сметната палата. Парите са от държавния бюджет. С тях се разпорежда АПИ, преведени са на „Автомагистрали“ ЕАД, а оттам на „ДЛВ“
ЕООД без търг.

Дейностите, за които фирмата на Станислав Любомиров е избрана, са за укрепване на деформации по пътя Брезник–Трън (1,385 милиона лева), Копаница–Батановци (2,154 милиона лева), Годеч–Трън (1 милион лева), Перник–Стрезимировци (9 милиона лева). Всички са в областите Перник и София, където фирмата, ръководена от сегашния шеф на АПИ, има опит. Но тогава разширява географията си. По инхаус процедури с нея са сключени договори за укрепване на пътищата Видин–Лом (22,8 милиона лева), Кула–Димово (7 милиона лева), Лом–Козлодуй (11 милиона лева).

Някъде строителството по договорите на ДЛВ с държавата е започнало с подизпълнители, на други места – не. Половината от парите обаче са усвоени по банковите сметки. А сега кадърът на частното дружество Тодор Василев ще
контролира как се изпълняват договорите. В строителния бранш, както и в парламента вече се говори, че Слави Трифонов ще посочва новите фаворити за пари от държавата. Въпреки че дружеството на приятеля му Станислав Любомиров е започнало ударно да усвоява в края на мандата на третото правителство на ГЕРБ.

Схемата с инхаус процедурите за директно възлагане от държавната „Автомагистрали“ ЕАД към частни фирми стана известна с разследването за лот 5 на „Хемус“. По случая има разследване на МВР и прокуратурата, а проверките на останалите лотове продължават. Ревизия се прави и на договорите за укрепване на пътища, където третият най-голям получател на средства е „ДЛВ“ ЕООД. Резултати обаче още няма.

- Реклама -

https://filtarbg.com/spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини