- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_img

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
сряда, 7 декември 2022 г.
9.1 C
София

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Частни наемници воюват за Русия в Украйна със собствени самолети

Избрано

Притежаван от ЧВК Вагнер СУ-25 в атака над Попасна

Руските наемници в Украйна имат частни щурмови самолети със собствена авиация в частната военна компания „Вагнер“, която вече е претърпяла загуба на авиационна техника в района на Попасна в Донбас, съобщи свързваният с Михаил Ходорковски Телеграм канал „Можем да обясним“.

Преди да стигне до изводи за съществуването на частна авиация, която се сражава срещу Украйна, кореспондентът на „Можем да обясним“ е анализирал съобщенията за смъртта на двама високопоставени военни, участвали в украинските битки в редиците на ЧВК Вагнер. Първо журналистите успяха да потвърдят смъртта на пенсионирания руски генерал от авиацията Канамат Боташев край Попасна на 22 май. Тогава управляван от него СУ-25 беше свален от ракета Stinger. „Този човек, който в миналото е бил съден за военни провинения и е бил принуден да подаде оставка. Служил като командир на полк и наистина е смятан за ас“, обяснява Виктор Ягун, заместник-началник на СБУ (2014 г. -2015 г.).

Името на Боташев се появява около катастрофата на руски изтребител Су-27УБ през лятото на 2012 година по време на авиационно-тактически учения. Ръководител на ученията е генерал Канамат Боташев, тогава командир на 7000-ата авиобаза, поделение 23326-2.

Сутринта на 27 юни е трябвало да излети Су-27УБ от частта на Боташев, а зад щурвала е трябвало да бъде полк. Евгений Олейников. Командирът Боташев обаче внася промени в летния състав и без да има допуск за полет, без да е минал медицински преглед и в нарушения на всички правила, генералът вдига самолета на летище Бесовец. Офицерът, който до този момент имал опит с фронтови СУ-24М започнал да изпълнява фигури от висшия пилотаж и при маневри за фигурата „Камбана“ в резултат на грешки изтребителят започва да пада. На 500 метра височина Боташев катапултирал, но изгубил самолета.

Това е причината да го изхвърлят от армията под формата на пенсиониране, да го осъдят на 4 години условно. Инцидентът не му е попречил да започне работа за „Вагнер“, а след 24 февруари да се сражава в Украйна. Бившият боец от „Вагнер“ Марат Габидуллин потвърждава пред Новая газета, че военни от частната компания се сражават в Украйна.

„Настоящее время“ публикува тарифа с предполагаемите възнаграждения на частните пилоти на щурмови самолети в частната компания. Твърди се, че през 2021 година заплатата за командировка в Сирия е била 150 хиляди рубли, около 2200 долара на месец, 195 хиляди рубли за работа в Либия и 240 хиляди за Централна Африка. За тези пари бойците на ЧВК „Вагнер“ са готови да се бият в най-рисковите зони и в същото време да изпълняват задачи, с които клиентът им не иска да се свързва. „В някои случаи те са стигнали дотам, че използват наемници по начин, който противоречи на всички морални норми и принципи. Западните страни все още не са стигнали дотам.“ – казва бившият наемник Габидуллин.

Преди седмица ВСУ съобщи, че Украйна е унищожила самолет, управляван от Канамат Боташев, този път летецът не успял да катапултира. Десет дни преди свалянето на Боташев украинците неутрализираха в същия район пенсионирания полковник от Беларус Николай Марков.

За Марков се знае, че към момента на смъртта си е бил на 63 години и също е пилотирал СУ-25, като заедно с Боташев е воювал като боец от ЧВК. Това твърди беларуското издание на Flagpole. Украинският военен наблюдател Анатолий Щефан е намерил доказателства за смъртта на Марков във форуми за руската авиация. Според тези данни украинци са свалили Марков със зенитна ракета С-125 Печора. Руската страна не коментира смъртта на беларуския пилот, но журналисти са разбрали, че загиналият често е летял с търговски полети в Африка, където оперира ЧВК Вагнер.

Съществуването на собствена авиация на руските наемници беше косвено потвърдено на 10 май в телеграмния канал „Reverse side of medal“, който отразява участието на руски ЧВК в операции по целия свят. По думите на авторите на този интернет ресурс „все пак се появиха слухове за появата над Попасна на авиация с нетрадиционна за руските ВКС и украинските ВВС маркировка. По света има тенденция за каршеринг (споделяне на автомобили), а „оркестърът“ (както се наричат наемниците от групата Вагнер) отдавна използва споделянето на самолети. Който следи темата, знае.“

Според Медиазона към 20 май най-малко 31 военни пилоти са загинали по време на битките за Донбас от Руска страна.

Това не е първото споменаване на ЧВК Вагнер в съобщенията за загуби в авиацията: през 2020 г. американските медии съобщиха, че ЧВК Вагнер е загубила два изтребителя МИГ-29 в Либия, но руската страна отрече това.

Каналът „Можем да обясним“ публикува новини от рускоезичното пространство и до септември 2021 година се казваше „Отворени медии“ и публикуваше новини от едноименния естонски сайт. Сайтът беше собственост на естонската фирма Open press OÜ, основана през 2017 година от британската Hanover 16 Limited, която пък, по данни на Регистрационната камара на Великобритания, принадлежи на Михаил Ходорковски.

Снимка: Reverse Side of the Medal

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини