Последните данни от доклада на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие относно социалните умения на българските ученици показват, че около 40% от тях или са били жертви на тормоз в училище, или са участвали в тормоз над свои съученици, или са били в ролята и на двете. Днес, на конференция в София, посветена на иновациите в образованието, въпросът за агресията беше поставен с особена острота.
Десет процента от българските ученици са били жертва на тормоз в училище. Осем на сто от учениците ни пък признават, че са тормозили свои съученици. Двадесет процента от българчетата са били и жертви, и насилници, показва изследването на ОИСР.
„В същото време само 10% от директорите на българските училища признават за този проблем. Това е голямо несъответствие“, заяви д-р Ноеми ле Дон, старши проектен мениджър “ Социално и емоционално развитие“, ОИСР.
На конференцията министърът на образованието и науката Галин Цоков посочи, че причината за голямата агресия в училище е липсата на социални и емоционални умения у децата.
„Те виждат такива модели на поведение в своето семейство и по този начин пренасят своята емоционална окраска и отношение към другите и в училище“, изтъкна министър Цоков.
В момента в училищата, съвместно с УНИЦЕФ, работи програма за преодоляване на агресията. На конференцията стана ясно и че дори изкуственият интелект може да помогне в борбата с тормоза. В специална лаборатория с използването на изкуствен интелект ученици работиха по темата „Дигитална емпатия – щастлив ли си?“, като трябваше да изработят свои плакати.
„В момента избирам цветове и как точно да направя постера така, че да комуникира с идеята на проекта“, отбеляза Ралица Митева, ученичка от 12 клас в 51-во СУ.
Изкуственият интелект чрез специална програма е генерирал и синтезирал необходимата информация, дал е и примерния дизайн за плаката.