18.8 C
София
вторник, 25 март 2025 г.
Категории:

BYD – Сериозният китайски конкурент на Tesla

Производителят на електрически автомобили Tesla има сериозен китайски съперник.

Акциите на BYD, или Build Your Dreams, скочиха тази седмица, след като компанията заяви, че очаква печалбата за третото тримесечие да се увеличи повече от два пъти в сравнение с миналата година.

BYD вече изпреварва Tesla по тримесечно производство и е на второ място след американския автомобилен производител по глобални продажби.

Успехът на компанията е и знак за това колко силно се развива китайската автомобилна индустрия – тази година Китай изпревари Япония и стана най-големият износител в света.

Това е светъл лъч в китайската икономика, която се задъхва от тежка криза с недвижимите имоти и рекордна безработица.

В по-малко светъл план, напрежението между Пекин и много от страните – не на последно място САЩ и държавите от Европейския съюз, които са експортни пазари за неговите електрически превозни средства или електромобили, също нараства. Тъй като светът преминава към нови, по-чисти технологии, това е още един пример за това колко трудно ще бъде за западните държави да се откажат от зависимостта си от китайските стоки.

Как BYD изгради мечтите си?

От самото начало тя имаше предимство: за разлика от производителите на автомобили, които се разшириха, за да създават електрически модели, BYD първоначално беше компания за батерии, която по-късно започна да произвежда автомобили.

Нейният главен изпълнителен директор Уанг Чуанфу, за когото сега се твърди, че струва 18,7 млрд. долара, е роден през 1966 г. в окръг Увей в семейство на фермери в една от най-бедните провинции на Китай. Като тийнейджър г-н Уанг остава сирак и е отгледан от по-големите си брат и сестра.

След като получава дипломи по инженерство и физикохимия на металургията, през 1995 г. той основава BYD заедно с братовчед си в Шънджън. Двойката става известна като производители на акумулаторни батерии – използвани в смартфони, лаптопи и друга електроника – които се конкурират с по-скъпия японски внос.

През 2002 г. компанията става публично търгувана. И скоро диверсифицира дейността си, като закупува изпитващия затруднения държавен производител на автомобили – Qinchuan Automobile Company.

Тогава електрическите превозни средства все още бяха в начален стадий на развитие, но властите в Пекин търсеха празнина на пазара, която Китай би могъл да запълни. В началото на 2000 г. те въвеждат субсидии и данъчни облекчения, тъй като правителството дава приоритет на производството на енергия от възобновяеми източници.

За BYD това беше перфектният момент. Батериите, които тя произвеждаше, на практика бяха двигателите, които щяха да задвижват електромобилите.

През 2008 г. американският инвеститор милиардер Уорън Бъфет купува 10% дял в BYD Auto, като твърди, че един ден тя ще се превърне в „най-големия играч на световния автомобилен пазар, който неизбежно ще стане електрически“.

И той е бил прав. Днес Китай доминира в световното производство на електромобили главно благодарение на BYD. През юни миналата година Пекин предложи данъчни облекчения за електромобили на стойност 72,3 млрд. долара за период от четири години – най-големият стимул в момент, когато продажбите се забавят.

Анализаторите твърдят, че BYD дължи растежа си на първоначалния си бизнес – батериите. Те са сред най-скъпите части на електромобила и собственото им производство спестява на BYD много пари. Конкурентите, включително Tesla, разчитат на външни производители на батерии.

„Печатът на BYD има 15% предимство пред базовия седан Model 3 на Tesla, произведен в Китай“, се казва в доклад на UBS.

Началното ниво на електромобила на BYD – Seagull – се продава на цена от 11 000 USD. Tesla наскоро представи седана Model 3, чиято начална цена в Китай е почти 36 000 USD.

А китайската компания изглежда е хит и извън пазара на електромобили – по-рано тази година тя изпревари германския Volkswagen като най-продаваната марка автомобили в Китай.

BYD срещу Tesla

Елон Мъск се засмя по време на телевизионно интервю през 2011 г., когато беше попитан за BYD и китайските конкуренти. По онова време Tesla все още беше млада публична компания и току-що беше представила прототип на първия автомобил, който щеше да пусне на пазара – Model S.

Днес г-н Мъск вероятно съжалява за отговора си. По последни данни на Китайската асоциация за леки автомобили Tesla е продала 74 073 електромобила китайско производство през септември, което е почти 11% спад в сравнение с предходната година.

Това е рязък контраст с BYD, която е продала 286 903 автомобила през същия период. Това е почти 43% скок в продажбите на електромобили и бензиново-електрически хибридни модели.

Ироничният обрат е, че Tesla има заслуга за нарастващата популярност на електромобилите в Китай. До появата на Tesla екологичните стимули не привличаха клиентите да купуват електромобили.

Дори и сега тя е „една от любимите марки EV в Китай“, казва автомобилният анализатор Иван Лам от Counterpoint Research, като добавя, че тя все още е популярна сред по-младите купувачи.

Когато Китай, най-големият автомобилен пазар в света, искаше да въведе повече електрически превозни средства в страната, той разхлаби правилата, за да позволи на чуждестранните фирми да притежават изцяло производствени и търговски операции в страната. Преди това компании като General Motors и Toyota се нуждаеха от местен партньор, дори за да построят завод в Китай.

Когато това се промени, Tesla се възползва от тази възможност. И до днес Tesla е най-големият износител на електромобили, произведени в Китай, и вторият по големина продавач на електромобили в Китай.

Г-н Мъск има амбициозни планове да разшири своя отпечатък в Китай и да изгради огромни складове за батерии, които да действат като своеобразна мрежа за електромобили, захранваща станции за зареждане.

Но с нарастването на напрежението между Вашингтон и Пекин той насочи вниманието си и към Индия, която се представя като алтернативен конкурент на китайския пазар. Г-н Мъск заяви, че Tesla ще бъде в Индия „възможно най-скоро“, след като през юни миналата година се срещна с индийския министър-председател Нарендра Моди.

Последни новини

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
Филтър
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.