11.3 C
София
петък, 8 ноември 2024 г.

Чаша кафе, моля!


Сутрин без чаша кафе е като лято без море. За мнозина първото нещо, към което посягат след ставане от сън, е чашата с тъмна горчива течност. Тъй като в нея се съдържа около 92 милиграма кофеин, това е достатъчно да започнете деня си по-будни и по-енергични.

Кафето следобед на работа помага на психическата стабилност, повишава бдителността, засилва мозъчната функция и в крайна сметка ефективността. Консумацията на кофеинови напитки, сред които и кафето, предизвиква прилив на енергия преди тренировка или във фитнеса. „Хайде да се видим на кафе“ – чашката с горещата напитка отдавна се е превърнала в повод за социални контакти и изглежда няма никакви изгледи скоро да бъде заменена с нещо друго.

За любителите на кафето обаче има една лоша новина. Със сигурност те са забелязали, че през последните месеци цените вървят все нагоре, но трябва да свикнат с мисълта, че това не е кратковременно движение, а вече ясно проявена тенденция на пазара. За съжаление.

Причината е, че природни бедствия връхлетяха двете страни, най-значими доставчици на кафеени зърна. Сушата в Бразилия, най-големият производител в света, и тежките тайфуни във Виетнам, вторият в класацията, нарушиха сериозно глобалните вериги за доставка.

В Бразилия са съсредоточени 40 процента от световното производство на кафе, но страната от десетилетие се бори със сериозно засушаване. В резултат

опасно са засегнати районите, в които се отглежда арабиката,

а добивите катастрофално са намалели. Виетнам пък е водещ производител на по-евтината робуста. Кафето основно се отглежда в районите на Централните планини, там мина унищожителният тайфун Яги, отнел живота на поне 60 души и оставил след себе си стотици ранени. Според първоначалните оценни са засегнати хиляди хектари кафеени плантации, а това ще се отрази твърде зле на бъдещия производствен потенциал, тъй като ще трябва време, за да възстановят насажденията. Изобщо, промените на климата се отразяват и на тази култура, която е уязвима на екстремни метеорологични условия. В същото време нараства глобалното търсене на ободряващата напитка и особено там, където не е била особено популярна – в Азия. Всичко това означава само едно – цените ще продължават своя поход нагоре.
По данни на Международната организация за кафе (ICO), те вече са скочили с близо 20% през третото тримесечие на 2024 г., за да достигнат десетгодишен връх. „Бързо възстановяване на сектора е малко вероятно, дори при потенциални подобрения в доставките“, коментира пред Euronews Business Катарина Ерфорт от международната компания за управление на веригата за доставки Inverto. Тя гледа доста мрачно на перспективата в скоро време цените да се върнат на познатите си нива. Карлос Мера, анализатор на пазара на аграрни стоки в Rabobank твърди пред Bloomberg, че кризата с кафето идва и от логистични проблеми – задръствания на пристанищата и глобален недостиг на контейнери за превоз. Доставките са прекъсвани от атаките на хусите срещу кораби в Червено море. От ноември плавателните съдове, движещи се между Азия и Европа, са принудени да пътуват по по-дългия маршрут около нос Добра надежда, вместо през Суецкия канал.

Фючърсите за кафе арабика от по-висок клас, търгувано в Ню Йорк, се покачиха до 2,49 долара за паунд, докато цените на робуста в Лондон надхвърлиха 5 000 долара за тон, което е двойно повече спрямо 2023-а. Цените са се повишили с около 40%, тъй като недостигът на по-евтината робуста стимулира търсенето на по-скъпата арабика. Според Trading Economics кафените зърна са поскъпнали с 34,11 процента от началото на 2024 г., като арабика се търгуват на около 2,6 щатски долара за паунд в края на август – най-високото им ниво от средата на 2011 година.

InvestingHaven прогнозира, че и през следващата година цената ще се повишава и според най-възходящия сценарий ще достигне около 3,40 долара за паунд , което е с 37% над текущите нива.

Италианците пият едно от най-евтините кафета в Западна Европа, плащат около 1,20 евро за еспресо или 1,50 евро за капучино в кафенетата. Но поскъпването и там вече е започнало, а според прогнозите чашката с горчивата напитка скоро ще струва 2 евро.

Поскъпването не пропусна и българския пазар – в голяма верига

250 грама от масово търгуваната Lavazza на промоция е 9,99 лева.
Не беше отдавна времето, когато това кафе се продаваше на цена около 6 лева пакета. Най-евтинита марки сега са между 5 и 6,49 лева, само преди месеци се търкуваха по 4 лева за 250 грама. Чашката с гореща напитка без претенция за качество от вендинг машините вече струва 80 ст., в началото на годината беше 60 ст., а преди два-три месеца 70 ст. Чаша обикновено еспресо в кварталното кафене е вече 2,50 – 3 лева, което е доста повишено ниво за последните 4-5 години. Тогава чашата беше 1,20 – 1,50 лева.

В хубавите кафенета да седнеш на сладка приказка излиза солено – кафе лате е 6,70 лева, американо кафе – 6,20 лева, кафе мока – 7,70 лева, чаша фрапе с лешник е 8,90 лева, горещ шоколад е 6 лева, а еспресо фрапучино – 9,20 лева.

От страх да не се свият продажбите производителите вече пробват нов трик – при кафето от висок клас добавят по-малко качествени зърна, което няма как да остане незабелязано от ценителите. Но масовият потребител ще се примири, за да има сутрин дежурната чаша с ободряваща напитка.

Ободряващата напитка е сред най-изнасяните стоки след петрола

Растението се отглежда в над 70 страни, големите производители са Бразилия, Виетнам и Колумбия

Кафето е една от най-популярните безалкохолни напитки в света, високо ценена заради своя неподражаем аромат и съдържание на кофеин. Кафето се приготвя от печени зърна от растението Coffea, произхождащо от Субсахарска Африка и отделни острови в Индийския океан. Смята се, че Coffea arabica за пръв път се е появило в югозападните планински райони на Етиопия и планините на Йемен. Там кафеените дървета достигали малко над 1 метър сред дивата природа, с бели цветчета и червени до лилави плодчета със зърна. Според една легенда пастир на име Калди забелязва, след като козите му опасат плодовете стават прекалено енергични. Друга история разказва за суфийски мистик от Йемен, който вкусил плодовете, след като видял как действат на птиците там.

До 15 век кафенетата са често срещани в Турция , Персия, Сирия и Арабия. Напитката за пръв път се предлага в Европа през 16-ти век, но много европейци я отхвърлят като неверническа. Въпреки това, папа Климент VIII (1536-1605) дава одобрението си, след като опитва кафе. После то се разпространява в цяла Европа и Америка. До средата на 17 век само в Лондон има повече от 300 кафенета, където учени, художници, писатели, търговци и политици се събират на по чаша, покрай която водят напоителни разговори за култура и политика.

Днес кафето се отглежда в повече от 70 тропически страни. Това е втората най-изнасяна стока в света след петрола. Най-големите производител са Бразилия, Виетнам и Колумбия.

Старият континент е най-големият консуматор

Жителите му купуват 3,2 милиона тона кафе годишно, в Люксембург са най-големите ценители

Най-големият консуматор на горещата напитка е Старият контенент. Европейците купуват приблизително 3,2 милиона тона кафе годишно, което представлява почти 33% от общото потребление на продукта в света, сочи информация на германската компания за потребителски данни Statista. Сега всеки ден в света се консумират над 2,25 милиарда чаши кафе.

Съединените щати са водещият по приходи пазар на кафе и затова може да се предполага, че там пият най-много на глава от населението. Това обаче не е вярно. Всъщност Дания, Финландия, Норвегия и Швеция са сред най-големите потребители на ободряващата напитка, изпреварвайки големите пазари. И този факт си има своето логично обяснение – дългите, тъмни и студени зими в скандинавските страни правят кафето особено предпочитано. Тъй като тези страни имат малко население, обемите на вноса са сравнително ниски в сравнение с други региони, но на човек консумацията е най-голяма. Скандинавските потребители предпочитат високото качество, пък и стандартът им предполага, че може да платят. През 2023 г. Финландия се класира на второ място по глобален обем продажби на кафе на човек, изпреварвайки Швеция и Дания. В Швеция дори има социално събитие, наречено „Fika“, специално за пиене на кафе заедно през деня (обикновено около 10 сутринта и отново в 15 часа следобед). Тази традиция е важна част от шведската култура, а нейната цел е хората да се отпуснат и да могат да си общуват повече. Шеста в тази класация е Норвегия. Повечето скандинавци харесват чисто кафе без никакви добавки като мляко или захар, защото предпочитат да опитат истинския и силен аромат.

В Съединените щати годишното потребление на глава от населението е около 4,7 килограма, което отрежда на САЩ едва 67-о място. Средно американецът изпива около три чаши кафе на ден.

Жителите на Люксембург пият най-много кафе, по около пет чаши на ден, или 118 227 през живота си. Пресметнато е, че един човек в малката европейска държава харчи около 425 618 долара за кафе през живота си. Средният американец изпива 27 944 чаши и харчи приблизително 121 131 долара за тях по време на целия си живот. Жителите на Хавай плащат най-много за кафе през живота си (266 933 долара), докато хората в Мисисипи – най-малко (61 054 долара). В Дания напитката е най-скъпа – 5,40 долара за чаша, а в Етиопия е най-евтина – 0,78 долара.

Видин Андонов, съпредседател на Кафе Асоциация България: В гурме сегмента ръстът
не е толкова осезаем

Все повече се търси арабиката като суровина с по-високо качество

В момента има значително поскъпване на кафето на международните борси и са достигнати най-високите нива от последните 13–15 години, което се отразява и на цените на дребно. Тенденцията се усеща и на българския пазар и основни в масовите, комерсиалните кафета, защото там цените са по-ниски. Това разказа пред „Филтър“ Видин Андонов, съпредседател на Кафе Асоциация България. Неправителствената организация е създадена през 2022 година от независими компании, баристи и пекари на кафе с основна цел да подобри професионалното ниво и стандартите в индустрията.

В гурме сегмента ръстът не е толкова осезаем, защото там се търгуват доста по-качествени суровини и съответно няма толкова голямо влияние на ръста на цените.
Огромно е търсенето на суровини, защото имаше доста сух период и слаба реколта в Бразилия, най-големият производител в света, каза още Видин Андонов. По неговите наблюдения в гурме сегмента, който е по-малък, се наблюдава тенденция за нарастване. И това не е само при кафето. „Едно време всички ядяхме кренвирши и пастет, но сега по-скоро ги избягваме и търсим по-високо качествена храна. Все по-популярни стават заведения, в които може да седнете на брънч, да поръчата яйце бенедикт. Същото нещо е и при кафето – цените вървят нагоре, но и пазарът се разраства, защото потребителят търси по-хубави продукт – храна, напитки, вино, кафе.“, обяснява ситуацията Видин Андонов.

През последните години – по време на ковид пандемията, а сега и военните кризи, луксозният сегмент продължава да се разширява, възникват все повече пекарни, които предлагат прясноизпечено кафе, селектирано, на по-високи цени. В цял свят повече започва да се търси арабиката като по-висококачествена суровина, но заради климатичните промени този вид кафе започва да изчезва и става все по-скъп продукт.

Маргарита ДИМИТРОВА

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img