16.4 C
София
вторник, 27 февруари 2024 г.

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Доц. д-р Румен Драганов: Англичани и германци връщат нашето Черноморие в играта


Доц. д-р Румен Драганов е директор на Института за анализи и прогнози на информационната среда в туризма. Роден е през 1952 г. в София, по-късно мениджмънт и маркетинг в международния туризъм в УНСС. Получава докторска степен в СУ „Св. Климент Охридски“. Бил е президент на фирмите „Балкан Холидейз“ в различни точки по света, заместник-министър в Министерството на търговията и туризма и председател на Комитета по туризъм към Министерския съвет. Преподава дисциплини, свързани с туризма, в УниБИТ, Лесотехническия университет, Международното висше бизнес училище и Варненския свободен университет „Черноризец Храбър“.

– Господин Драганов, Евростат публикува информация, че туризмът на ЕС вече възстановява нивата си отпреди пандемията. Например нощувките през миналата година са с 1,6 на сто повече, отколкото са били през 2019 г. Как изглежда България на този фон?
– Около 100 000 посетители повече са влезли през 2023 г. в страната ни в сравнение с предпандемичната 2019 година. Равносметката сочи малко над 12,650 милиона чуждестранни туристи, показваме един лек ръст, което говори за положителна тенденция. Според данните още 24 милиона пътувания са направили българи в собствената си страна. По принцип над 4 милиона са хората у нас, които пътуват интензивно и средно 6,4 пъти годишно са били в ролята на туристи. Българите се отварят все повече – някои възстановиха своите домове в провинцията, други имат втори дом по Черноморието и през уикенда част от хората заминават към своите имоти. Много силно се развива и спа туризмът в България, а хотелите са пълни през цялата година.

– Какво показва статистиката за изминалия сезон – откъде идват най-много курортисти у нас?
– Най-много идват от съседните страни – от Турция, Гърция, Румъния, Македония, Сърбия, след това от Европейския съюз и накрая – от държави извън ЕС. Причина за ръста, който наблюдаваме, са по-големите посещения през януари, февруари и март, както и през октомври, ноември и декември. През лятото регистрирахме лек спад спрямо 2019 г., който идва главно от черноморските курорти. Но в същото време се увеличават пътуванията за културен туризъм в градска и историческа среда, т.е. София, Пловдив, Велико Търново са имали по-вече гости, отколкото през 2019 година.

– Кои са най-посещаваните места в нашата страна?
– Спа курортите, защото работят през цялата година, натоварени са главно през уикендите и при тях заетостта е най-висока. Трябва да отбележим, че благодарение на Българската асоциация за спа туризъм са сключени договори и се използват здравните карти на Германия и Австрия в България. В нашите спа центрове обслужваме вече граждани на ЕС по различни балнео-програми.

– Според данните на Евростат най-голям ръст (над 20 на сто) има туризмът в Малта и Кипър. Следват България, Словакия, Латвия, Австрия, Чехия, Португалия, Румъния и Гърция, където нощувките са нараснали с повече от 10 на сто в сравнение с 2022 г. Не виждам името на Хърватия, която беше буквален хит през последните години.
– В Хърватия, общо взето, туризмът е сезонен, най-силен е през лятото. Но икономическата криза, която засегна и Австрия, фактически повлия и на броя на пътуванията в тази страна, която наистина беше хит през последните години.

– Говори се, че сега Албания е модата на европейския туризъм, защо?
– Албания направи значителни инвестиции по Адриатическото крайбрежие. Освен това предлага много добър туристически продукт с чудесна храна и много хубави италиански вина, които присъстват на албанския пазар.

– Неслучайно отварям думата за Хърватия и за Албания, за да попитам какво не достига на България, за да се превърне в модна европейска туристическа дестинация?
– България постигна едно много високо ниво на туристическото предлагане, може убедено да се каже, че сме на световно равнище. Ние вече предлагаме 52 чуждестранни марки – това са вериги, които имат франчайзинг в България. Това, което виждаме като бум на градския исторически туризъм и на спа туризма, се дължи на инвестициите, които бяха направени. Може да се видят новите 4- и 5-звездни хотели в София, които са абсолютно на световно ниво, големите инвестиции в Пловдив – там се намират едни от най-добрите хотели и ресторанти на Балканите. Навсякъде в страната има чудесни възможности за туристите. Къщите за гости предлагат един отличен продукт тип чифлик, който е много търсен и в чужбина и затова тези места са постоянно заети. Това, което липсва на българския туристически продукт, е самочувствие. Ние все още сме със смачкано самочувствие. И ще припомня това, което ни стори Австрия с ветото за Шенген. Всичко ни влияе отрицателно.

– Как гледате на призива на Васил Велев, председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България, българските потребители да спрат да купуват австрийски стоки, включително и да не посещават техните ски курорти през зимата?
– Уважавам всичко, което прави асоциацията, но не смятам, че това е пътят, тъй като Австрия не е враг на България. Австрийското правителство е от партия, която се наложи да смени кабинета поради корупция преди две години. Сега заблуждават австрийското общество, че ще се вземат механични мерки, които могат да ограничат притока на бежанци към страната им. Обвиняват България и Румъния за нещо, с което не можа да се справи и Израел – видяхме как беше разрушена тяхната ограда. Знаем и как мигранти преминават границата на САЩ. Големият проблем за нас е сухопътният Шенген, защото България и Румъния остават отново по-слаби икономически в Европейския съюз. А нали Съюзът трябва да ни прави по-силни?! Това е голяма политическа грешка на правителството на Австрия и всички мерки, които са насочени срещу решението му, са добре дошли. Всеки сам трябва да си прецени какво да направи. Ето това е част от смачкването на самочувствието на България: не сме равнопоставени, но трябва да седнем да преговаряме с австрийци, които са в Шенген и имат икономическо преимущество с техните превозни средства. Те могат да гарантират доставки на по-ниски цени и ние търпим огромни икономически щети.

– По данни на българската система за туристическа информация през 2022 година (между 1 януари и 10 септември) над 250 000 полски туристи са посетили България. От януари до края на август м.г. полските туристи у нас са се увеличили с 19,4%. Как ще коментирате тези числа?
– През последните десетина години се завърнаха и поляците по нашите курорти. И трябва специално да поздравим представителството на Министерството на туризма във Варшава, което направи изключително големи усилия. За лятото очакваме над 450 000 поляци да посетят нашите курорти.

– Каква е прогнозата ви за българския туризъм през тази година?
– Заради войната нямаме туристи от Русия, Украйна и Беларус. За съжаление, войната в Израел също влияе зле на потока курортисти от тази част на света. Но не само полските туристи ще компенсират тези липси. Имаме много интензивни пътувания от Испания, Италия например. Имаме всички основания да смятаме, че 2024 година ще бъде върхова за българския туризъм, защото възстановяването на английския и немския пазар, което очакваме да се случи това лято, ще върне обратно в играта българската Черноморска ривиера. Вярвам, че туризмът по морето ще възстанови нивата от 2019 г. Ако отворим още повече турския пазар, ще компенсираме изцяло загубите, които търпим от дестинации заради войните в Украйна и Израел. Но с Турция съществува визов проблем. Поради корупционни схеми в представителствата там, за които разбрахме през последната година, се забавя издаването на визи. Очаквам и Министерството на туризма да има доста по-активна позиция към тази страна.

Маргарита ДИМИТРОВА

Последни новини

- Реклама -