19.8 C
София
сряда, 7 май 2025 г.
Категории:

Доналд Тръмп – повелителят на митата

Тичайте бързо вкъщи. Заключете се и изгасете лампите. Във Вашингтон е сутрин и Доналд Тръмп се събуди. Не мърдайте следващите 8 часа, защото не се знае какво може да му се случи на света. Тази закачка на журналистката Капка Тодорова звучи като виц, но всъщност отразява реално ситуацията в света. Планетата наистина тръпне в очакване как ще се събуди американският президент – с оранжевия перчем нагоре или надолу. Ако е първото – вдига митата, ако е второто, митата падат.

Да спрем дотук с шегите и да се порадваме на дозата спокойствие вследствие лекия спад на напрежението от глобалната търговска война, която пламна в първите дни на април. Това спокойствие идва от обявената от Тръмп 90-дневна пауза за вносните мита, които по-рано реши да наложи на 70 държави плюс Европейския съюз. Налозите бяха „персонализирани“ за всеки търговски партньор и съответстваха на размера на търговския дефицит на САЩ. През следващите три месеца импортът от всички търговски партньори ще бъде обмитяван с предварително обявените 10%. Останалите тарифи се отлагат.

Единствено Пекин е изключен от примирието, стоките от Китай ще се облагат със 125%. Администрацията обаче уточни, че това число не включва наложената преди това тарифа от 20%, която се добавя отгоре, с което общата сума достига 145%. Това е феноменално мито и на практика е спирачка за вноса от Поднебесната империя в САЩ.

С предприетите мерки администрацията на Тръмп иска да се намали търговския дефицит на страната, да осигури стимулиране на вътрешното производство и повече работни места на собственото население. На 2 април президентът подписа изпълнителна заповед, станала известна като „Деня на освобождението”, с която наложи високи тарифи върху вноса от над 100 партньори на САЩ. Русия е изключена от схемата, тъй като се водят разговори за примирие с Украйна. Лидерите на повече от 70 държави реагират моментално и поискаха преговори с американския президент. Единствено Пекин обяви плановете си да отговори на удара с мито от 84% върху американския внос и така предварително торпилира разговорите. Това предизвика американския държавен глава да вдигне рязко мизата за Китай.

Обявената пауза предполага, че търговските партньори на САЩ ще поискат преговори за по-добри условия. Американският президент заяви, че световните лидери са готови на всичко, за да сключат търговска сделка с него: „Казвам ви, тези страни ни викат, целувайки ми задника“, каза Тръмп по време на вечерята на Националния републикански комитет на Конгреса във Вашингтон. „Те умират от желание да сключат сделка. „Моля, моля, сър, сключете сделка. Ще направя всичко, сър“, имитира той чужд лидер.

Възможно е, когато паузата приключи в началото на юли, страните, които не са договорили сделка със САЩ, отново да бъдат изправени пред високите тарифи. Експерти в сферата на търговията обаче допускат и ново отлагане, защото например Тръмп два пъти налага мита върху част от вноса от Мексико и Канада.

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен определи временното спиране на мярката като важна стъпка към стабилизирането на глобалната икономика. Въпреки това ЕС вече подготви план за налагане на ответни мита от 25 процента върху американския внос на стойност около 22 милиарда евро. Списъкът включва стоки, сред които соя, бадеми, месо, тютюн, боровинки, портокалов сок, желязо, стомана и алуминий, текстил. В подкрепа на предложението са гласували 26 страни членки, против е само Унгария.

Рисковете за световната и за икономика на Обединеното кралство се засилиха в резултат на последните тарифи на Тръмп, предупреди Английската централна банка, според която има голяма вероятност от „по-нататъшни резки корекции“ на капиталовите пазари. Осем от десет корпоративни икономисти прогнозират, че евентуални високи мита ще засилят инфлацията в САЩ през 2025 г., която се очаква да нарасне до 2,7%, сочи експресно проучване . Това може да се отрази зле на реалните доходи на населението и да понижи перспективите за икономическия растеж. Но в тази война може да има и печеливши – американски компании вече прехвърлят производството си от Китай във Виетнам, Тайланд, Индонезия. Споменатите страни ще се превърнат в алтернативни производствени хъбове, които могат да изнасят в САЩ при по-ниски мита.

Според Любомир Дацов, член на Фискалния съвет, Тръмп иска Америка сега във XXII век, а за целта му е необходима криза. Няма как без криза да преструктурира американската икономика, да нараснат отраслите с добавена стойност, да се смени типът на труда и миграционната политика. Всъщност президентът си решава вътрешните проблеми по нетрадиционен начин.

Шокът, причинен от обявените мита, явно върши работа – много държави избират да преговарят, което значи, че имплицитно приемат рамките, в които Тръмп поставя търговските им отношения със САЩ. Това очевидно работи в негова полза и му дава голямо начално предимство при преговорите, коментира икономистът Георги Вулджев.

Оттук нататък тонът трябва да стане по-мек и партньорски. Много държави вероятно ще получат значително по-ниски мита, но това ще стане при сключено споразумение за сваляне на търговски бариери (вкл. регулаторни и други немитнически такива), по-големи инвестиции в промишлеността на САЩ или по-голям внос на американски стоки с по-висока добавена стойност. Макар че базовото ниво от 10% може би ще си остане сравнително универсално. При всички положения Тръмп няма да се откаже от плана си да върне на страната си загубените промишлени мощности, ако иска да бъде суперсилата на света.

Мъск убедил президента да направи отсрочка
Милиардерът нарече съветника му за тарифите „кретен“

Митата в автомобилната индустрия предизвикаха политическо напрежение и в САЩ

Изглежда Илон Мъск има ключова роля в промяната на мнението на Тръмп за митата. Дни по-рано милиардерът нарече съветника на президента по въпросите за митата – Питър Наваро, „кретен“. Напрежението между двамата възникна след изказване на Наваро по CNBC, че Мъск настоява за „нулеви мита“ между САЩ и Европа, защото „Тесла“ използва вносни части за своите автомобили. По думите на Наваро Мъск „сглобявал“, а не „произвеждал“ електромобилите. „Наваро е истински кретен. Това, което казва, е очевидно невярно“, написа Мъск в Екс.

Наваро, който е сред основните поддръжници на противоречивите тарифни политики, е един от основните двигатели на тези мерки. Последната размяна на реплики подчертава нарастващото напрежение между Мъск и Наваро около търговската политика на САЩ. Но изглежда главният изпълнителен директор на американската автомобилна корпорация Tesla и съветник в правителството е успял да убеди президента да преразгледа широкообхватните мита. Според Washington Post, който се позовава на двама независими източници, Мъск е отправял лични призиви към президента да промени политиката, която разтърси фондовите пазари за часове и предизвика критични коментари сред много представители на едрия бизнес в Америка и по света.

Автомобилната индустрия в сложна ситуация

Планът на Тръмп да наложи 25% мито върху вносните автомобили предизвика стрес в индустрията. От своя страна в администрацията на президента са убедени, че така ще се стимулира вътрешното производство и ще се генерират 100 милиарда долара от данъци. В отговор Stellantis, транснационална автомобилна корпорация, образувана при сливане на италианско-американския производител Fiat Chrysler Automobiles (FCA) и френската компания Groupe PSA, обяви временно затваряне на заводи в Канада и Мексико както и съкращаване на 900 американски работници.

Германия, която изнася значителни количества автомобили и индустриално оборудване за САЩ, ще е най-пострадалата европейска държава, ако се реализират по-високите мита. Почти 760 000 нови превозни средства за 38,9 млрд. евро, е продал ЕС на САЩ през миналата година. Всъщност над една пета от европейския износ на превозни средства е за Америка. Две трети от експорта се пада на Германия. По тази линия отражение ще има и у нас, тъй като доста наши фирми произвеждат автомобилни части като подизпълнители на немски.

Правителството на Южна Корея вече обяви, че ще подкрепя автомобилния си сектор при извънредни митнически обстоятелства. Пакетът в размер на няколко милиарда долара ще включва данъчни облекчения и субсидии за производителите на коли. За да предотврати ликвидна криза в бранша, правителството ще увеличи финансовата подкрепа, включително по-евтини заеми, за местните производители на автомобили с 2 трилиона вона до 15 трилиона, което се равнява на 10,09 млрд. долара. Компании като Hyundai Motor и Kia ще се обединят с финансови институции, за да формират отделен фонд в размер на 1 трилиона вона. Средствата ще бъдат насочени върху производителите на авточасти, за да си осигурят кредитни гаранции, за издаване на облигации и в крайна сметка да бъде улеснен достъпът им до заеми. Отделно Сеул ще помогне на своите производители на автомобили да увеличат продажбите си в развиващите се страни в Африка, Латинска Америка и Азия, където търсенето на превозни средства бързо се увеличава.

Кървава ще е битката между двете суперсили

Изострящата се комуникация около митническите ставки заплашва да спре търговията между двете най-големи икономики в света. „Практиката на САЩ да ескалира тарифите срещу Китай е грешка върху грешка, която сериозно нарушава законните права и интереси, уврежда базираната на правила многостранна търговска система и сериозно засяга стабилността на глобалния икономически ред. Това е типичен пример за едностранчивост, протекционизъм и икономически тормоз“, се посочва в изявлението на Финансовото министерство на Китай.

На съобщението на Тръмп за рязко повишение на митата Пекин отговори моментално и с контратарифи. Освен това наложи и ограничения на още 18 американски компании, които са свързани основно с отбранителната индустрия. Те се добавят към близо 60-те американски фирми вече включени в ограничителния списък заради тарифите на Тръмп.

В същото време президентът обяви в своята медийна платформа Truth Social, че сега е „страхотно време“ за бизнеса да премести компаниите си в САЩ, за да избегне търговските мита. Дни по-рано той посочи, че няколко големи компании, включително Apple Inc., Oracle Corporation, Nvidia Corporation, Meta Platforms Inc и Taiwan Semiconductor Manufacturing Company Ltd. (TSMC), са решили да инвестират в Щатите, макар че много от тях произвеждат в Китай. Ключов доставчик на Apple вече обмисля да прехвърли част от производството си в САЩ и в други страни, за да избегне тежестта на митата върху Пекин. Luxshare, китайска фирма, която сглобява iPhone и произвежда AirPods, също ще преразгледа някои планирани инвестиции в Поднебесната империя.

Тарифите на Тръмп върху Китай вече възпрепятстват коледните продажби. Около 87% от празничните артикули, продадени в САЩ, са били доставени от Китай миналата година и общата стойност на този внос достига приблизително 4 милиарда долара. Поръчките за тези артикули обикновено се финализират до средата на април, а засега заявки все още няма. „Досега нито един от моите американски клиенти не е направил поръчки“, казва пред Ройтерс Кун Ин, който управлява фабрика за изкуствени коледни елхи в Китай. „Разбира се, става въпрос за тарифите“, допълва той, визирайки наложените от Тръмп мита от цели 145% върху вноса на китайски стоки.

Азиатската държава може да загуби много милиарди долари от износ към САЩ, които са вторият й най-голям търговски партньор. Ответните мерки също ще навредят на американския експорт за Китай, ще бъдат засегнати особено производителите на селскостопански стоки, на технологии и автомобили. Но Пекин може да засили икономическите си връзки с други пазари като ЕС, Русия и Югоизточна Азия, за да компенсира загубите. За европейците възниква въпросът дали Старият континент няма да се окаже допълнително залят с още по-евтини китайски стоки. И какво ще се случи с Европа, която от години абдикира от своята индустрия.

Маргарита ДИМИТРОВА

Последни новини

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
Филтър
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.