8.8 C
София
вторник, 26 ноември 2024 г.
Категории:

Фотографът Енчо Найденов: Повечето хора днес имат проблем с мисленето

Енчо Найденов един от най-успешните български фотографи. Повече от 20 години се занимавам с модна, рекламна и комерсиална фотография. Работи за най-добрите български списания, снимал е най-популярните хора у нас, ангажиран е от местни и международни брандове за мащабни кампании. Доцент д-р Енчо Найденов също така преподава в департамент „Кино, реклама и шоубизнес“ от 2000 год. в програмите по „Фотография“, „Реклама“ и „Графичен дизайн“.  Защитава докторска степен на тема „Влиянието на цифровите фотографски технологии върху професионалното осветление“. Биографията му включва магистратура по „Звукотехника“ от Техническия университет, магистратура „Маркетинг“ от УНСС и магистратура „Тонрежисура“, завършена през 2021 год. в НБУ.

Оля Желева

“Обичам всякаква кухня, стига да не се прекалява с нещо в нея”, казва Енчо, преди да поръчаме. Срещаме се във “Форно Чиполини” – той избира мястото, уверявайки, че готвят вкусно. И двамата поръчваме супа от тиква, добавя още пене със сметана и прошуто кото, а аз предпочитам пица Маргарита.

Снимка: Ивайло Петров

“Във вдъхновен период съм. Напоследък доста ми се снима”, бързо отговаря Енчо. Наскоро фотографът е приключил работата по две книги –  едната се занимава със светлината и осветлението, а другата – как да си направим студио. “Сега студиото не едно помещение, в което се случва цялата работа. В момента човек може да изгради студио навсякъде”, уточнява той.  Обръщаме внимание на пристигналата поръчка – топла крем супа, събрала сладкия аромат на есента. “Много е вкусна”, съгласява се Енчо.

Докато хапваме бавно, той разказва, че се занимава с фотография от детските години. Завършва руската гимназия в София, после радио и телевизия, маркетинг, музика. “Не, не съм “зубър”, просто обичам да уча разни неща”, смее се Енчо. Тъй като не може да рисува, не може да създава нищо с ръцете си, той опитва от ранна възраст да намери техническо средство, с което да се изразява. “Защото все си мисля, че искам да казвам нещо на хората”, добавя артистът, който не се движи само в една посока.

Преди повече от двадесет години, когато Енчо е фотограф в списание “Клуб М”, го търсят от френското списание PHOTO (Фото). “Тогава участвах в техен конкурс, публикували са някои мои снимки. Но се обаждаха за друго – искахa допълнителна информация, защото моята снимка щеше да е на корицата на списанието. Аз не можах да повярвам. Спомням си много добре усещането – едно от най-приятните, които съм имал. Няма ли да ядеш?”, насочва ме към пицата.

Корици на списания с кадри на Енчо Найденов.
Снимки: www.enchonaydenov.com

Тънката коричка на пицата е съвършена. Как ли би заснел Енчо разтопената моцарела? “Първата част на всеки нов фотографски процес, е идейната”, започва отдалеч той. Всичко опира до комуникацията между агенцията или клиента – първо се избистря посланието на това, какво и защо ще се снима. Това е забавната част, никога първата идея не е последна. Втората част от процеса трябва да отговори на въпроса: Как да го направим? Енчо си спомня за гениалната си идея за един голям клиент, да снима плувци и камерата да е над басейна. “Преди десетина години, точно бях гледал Олимпиадата. За мен изглеждаше изключително красиво – кадъра отгоре на плуващите спортисти. Обсъждаме с клиента концепцията и те ми казват: “Много добре. А можеш ли да го направиш?” Казах си: “Знам ли?”, смее се. Енчо успява да измисли постановката: камерата да е отгоре, да е вързана, да има видеоконтрол, дистанционно снимане, преглед на кадрите, дистанционен контрол на всички функции. За фотографията преди години тази постановка не е толкова отработена. Но Енчо се справя с предизвикателството.

Целия материал за фотографа Енчо Найденов, още кадри и истории четете в сайта за изкуство и култура www.bgart.bg

Последни новини

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img