26.8 C
София
вторник, 18 юни 2024 г.

„Галъп“: Електоралният спад е най-видим при „Промяната“- 200 хиляди души

„Галъп интернешънъл“ посочи какви са електоралните профили на партиите, които влизат в 50-ото Народно събрание

„Величие“ формира базата си главно върху гласоподаватели от областни градове. Делът висшисти във вота доближава две трети. Ясно изразени са активните икономически възрасти. Една четвърт от гласовете на „Величие“ явно са дошли от гласували преди това за „Възраждане“, останалите идват от други формации, които за времето си са били протестно ориентирани или нови (като ПП-ДБ, например), както и от гласуващи с „Не подкрепям никого“ или негласували. По тези показатели профилът на гласоподавателите на формацията закономерно напомня като че ли най-много структурата на вота за „Възраждане“ и ИТН.

Електоралният спад при повечето формации е ясно изразен, включително и при победителя ГЕРБ, но е най-видим при „Продължаваме промяната- Демократична България“. Декларациите на участвалите в екзитпол показват, че може би около 200 хиляди гласоподаватели на ПП-ДБ от миналите избори не са излезли да гласуват. От все пак излезлите да гласуват една трета са дали гласа си за най-различни други формации, различни от ПП-ДБ. За сравнение, при ГЕРБ този дял на разсейване е само 16%. Но общо излезлите хора, които миналия път са гласували за ГЕРБ, са около половин милион, т.е. повече от сто хиляди привърженици в миналите избори на ГЕРБ сега са останали вкъщи.

Партиите запазват обичайните си електорални профили – с повече възрастни при БСП, повече столични гласоподаватели при ПП-ДБ, областни при ГЕРБ и т.н. Ако има някаква промяна в съотношението турчин, българин, ром при гласуването за ДПС, тя изглежда минимална.

„Не подкрепям никого“ отново се оказва по вкуса най-вече на по-млади хора.

Проучването е направено по поръчка на БНР, БНТ, Нова Броудкастинг Груп“ и „Инвестор. бг“.

- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини