16.4 C
София
вторник, 27 февруари 2024 г.

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Главболгарстрой прибира 15 млн. повече за ремонт на 1 км от Дунав мост

Внимание! Крадат ни състезателно


Близо два пъти по-скъпа оферта е спечелила поръчката за ремонт на Дунав мост, показва проверка на „Филтър“. Миналата седмица от АПИ съобщиха, че е избран изпълнителят и името му не изненадва никого. Това е консорциумът „Дунав мост“, в който основен партньор е „Главболгарстрой“ (ГБС) – фирмата любимец на всички управляващи. Във въпросната фирма регионалният министър и принципал на АПИ Андрей Цеков беше висш мениджър, преди да влезе в изпълнителната власт.

Александър МЕТОДИЕВ

Обединението „ГБС – Пътинженеринг“ е едно от трите, които на 28 септември са подали оферти в търга. Предлагат цена от 37 397 689 лева, разкриват документите в Агенцията за обществени поръчки. Второто обединение „Данубис“ подава още по-скъпа оферта – 47 879 985 лева.

Последното предложение е от „Парсек груп“ ЕООД и е шокиращо по-изгодно – 21 897 999 лева. Това е с 15,5 милиона по-малко от офертата на ГБС. По-късно тази компания е отстранена от търга по член от закона аз обществените поръчки, озаглавен „Необичайно изгодни оферти“. Целта е една-единствена – да спечели компанията, която е (бивш) работодател на министър Андрей Цеков.

Документите по търга са повече от любопитни и разкриват как държавните институции правят всичко възможно, за да похарчат 15,5 милиона лева повече от парите на всички данъкоплатци. На всичкото отгоре поръчката за ремонта на Дунав мост е обявена, проведена и приключена рекордно бързо. Обявлението е публикувано на 28 август тази година. Подписано е от председателя на управителния съвет на АПИ Ясен Йорданов. Преди да бъде назначен на този пост, Йорданов е мениджър „Международно развитие“ в ГБС, където е бил подчинен на Андрей Цеков. Сега отново изпълнява неговите разпореждания, но вече в държавната йерархия. И двамата са квота на „Продължаваме промяната“.

Според обявлението за обществената поръчка трябва да се ремонтира основно 1 км от Дунав мост, който е на територията на България.

Основен ремонт на Дунав мост не е правен от 22 години, обосновават се от АПИ. За последно през 2011 година е подменена хидроизолацията и асфалтовата настилка.
Прогнозната стойност, посочена в документите, е 20 895 000 лева, което е най-близо до офертата на третия участник в търга – обединението между „Парсек груп“ ЕООД и „БГ ЛЕНД КО“ АД.

И трите консорциума подават документите си с офертите в последния ден на крайния срок – 28 септември. И трите са приети и комисията, назначена от АПИ, ги отваря, за да ги разгледа. Това се случва на 29 септември. Месец по-късно, на 26 октомври, комисията се събира, за да оцени и провери предложенията. И трите са редовни, няма грешки в тях и отговарят на изискванията по обществената поръчка, записва комисията в протокола. Заради далеч по-ниската от конкурентите цена (но все пак с 1 милион по-голяма от прогнозната стойност) офертата на „Парсек груп“ ЕООД е подложена на проверка по Закона за обществените поръчки. До фирмата е изпратено електронно запитване за подробна обосновка на предложената цена. И от компанията отговарят. Според писмото им ценовото предложение е разработено на базата на подобни количествено-стойностни разчети и обхваща всички дейности по изискванията на търга. Позовават се на опита си в други договори, които са изпълнявали с държавата и общините. Казват, че са направили оглед на мястото на бъдещия ремонт. Имат съвременна техника, специалисти, собствен автомобилен парк, 38 камиона, самосвали, бетонобъркачки, цистерни. Представили са и сертификат за внедрена система за управление на качеството, която редуцира загубите на време и осигурява 8% икономия. Декларират, че няма да ползват подизпълнители, и изброяват обществените обекти, по които са работили на добри цени. Предлагат 84% от ремонта да се извърши по метода „студено рециклиране“, който осигурява икономическа ефективност и бързо изпълнение. Подробно обясняват как ще се вместят в предложената от тях цена.

АПИ под контрола на бившите кадри на ГБС обаче намира начин, за да ги отстрани от търга. И това се случва на основание чл. 72, ал. 3 от Закона за обществените поръчки, който е за необичайно изгодни оферти. Според него обосновката на кандидата трябва да се оцени в пълнота и обективност. А според комисията тази на „Парсек груп“ и БГ ЛЕНД КО не е такава. Така са отстранени от конкурса, в който остават обединението на ГБС с оферта от 37 милиона и на „Данубис“ с 48 милиона. Логично печели първият участник, който е фаворит на всички власти в последните 20 години. Договорът с обединението „ГБС – Пътинженеринг“ още не е подписан, но се очаква това да се случи следващата седмица, ако търгът не бъде обжалван в Комисията за защита на конкуренцията.

Продължава схемата с „Хемус“, участниците са същите

Второто правителство на „Продължаваме промяната“ вече забрави за авансите и милионите в чували за автомагистрала „Хемус“, показа проверка на „Филтър“ сред новите фаворити на властта. Те са същите, както при правителствата на Тройната коалиция, Орешарски, ГЕРБ и няколко служебни, назначени от президента. С разликата, че ГБС, където са работили регионалният министър и шефът на АПИ, взема още по-голям дял от държавните пари за обществено строителство.
Данните на Агенцията за обществени поръчки показват, че „Главболгарстрой“ и дъщерните й компании са подписали договори за близо 2 милиарда лева през 2023 година и водят класацията на частните дружества с най-много пари от държавния бюджет. В това число не е включена поръчката за Дунав мост например, защото там само са определени за изпълнител, но договор още няма.

ГБС е една компаниите, които са подписали най-тлъстите договори с държавата през 2019 година за строителството на пътища по инхаус процедурите, разкрива прословутият доклад на Сметната палата, от който започна скандалът и разследванията на прокуратурата за автомагистрала „Хемус“. Към тази дата те имат договори за 233 милиона лева без ДДС, по които нередности не са открити. Договор по инхаус процедурата за „Хемус“ имат и загубилите търга за Дунав мост. БГ ЛЕНД КО е подписала за 40 милиона лева в порочната процедура. Тя обаче минава за близка до „Има такъв народ“. В последните дни на правителството на четворната коалиция компанията е подписала договор за 16 милиона лева за ремонт на пътища в община Гълъбово с покровителството на тогавашния шеф на АПИ Тодор Василев от квотата на ИТН. Освен това бившият депутат и кмет на Благоевград от ИТН Илко Стоянов е бил адвокат на собственика на фирмата Велимир Магурев.

„Автомагистрали Черно море“ е основната фирма зад консорциума „Данубис“, който кандидатства за Дунав мост с най-скъпата оферта. Те също са участник в строителството на „Хемус“ по инхаус процедурите.

След серия от скандали и обвинения новата власт в лицето на „Продължаваме промяната“ и регионалния министър Андрей Цеков реши да не разваля порочните договори за строеж на аутобана. И нещо повече – индексира договорите по атакуваната от нея процедура преди две години с още 50% в полза на строителите заради инфлацията.

Последни новини

- Реклама -