
Две от най-атрактивните дами в седмото изкуство гледаме извън трите конкурса на кино-литературния фестивал „Синелибри“. Те гастролират в хитове, обединяващи с мотото „Пианоктейл“ режисьорската изобретателност и предизвикателството на самите сюжети.
Изключителната Джоди Фостър блести в „Личен живот“ на Ребека Злотовски („Децата на другите“), а двете получиха първите си овации в Кан през май. Впечатляващото е, че американската актриса играе на френски език в тази очарователна смесица между комедийна драма и мистерия. Носителката на „Оскар“ е психиатърката Лилиан Стайнър, която, съкрушена от новината за смъртта на една от своите дългогодишни пациентки, започва собствено разследване, убедена, че става дума за убийство, а не за самоубийство. Фостър е в стихията си като хлъзгавата и невротизирана докторка, която не може да се помири с мисълта, че напрежението е ескалирало под носа й, без да го забележи. Изпълнена с угризения, тя насочва подозренията и анализите към семейството на покойната Паула, подлага на хипноза непозната участничка в събитията. В екшъна се включва й бившият съпруг на леко откачената психиатърка – безгрешният френски кино ас Даниел Отьой. Той и Фостър с лекота се впускат в зрелищен дует, пронизван от типичната френска гротескност, която се проявява и в най-трагичните моменти от битието. На екрана са още Виржини Ефира, Матю Амалрик, Венсан Лакост и Ирен Жакоб, до един от А отбора на френското кино.
Изабел Юпер е потресаващо въздействаща в „Най-богатата жена на света“ на Тиери Клифа. Сякаш действително е Лилиан Бетанкур, наследницата на милиардите на L’Oreal в този жестоко-екстравагантен театър на отчуждението, в който трима души търсят любов, но не знаят нито как да я получат, нито как да я дадат. Саркастичната френско-белгийска драма за власт, пари и фалш е базирана на истинската история на Лилиан Бетанкур, управляваща козметичната империя, изолирана в своята кула от слонова кост и недоостъпна за простосмъртните. Дъщеря й е отгледана в разкош и притежава всичко, което може да се купи с пари. Единственото, което й липсва, е обичта на майка й. Когато на сцената се появява капризен фотограф и бивш писател, за когото животът е безкрайно шоу, Мариан се вкопчва в него като в последен шанс за емоционално спасение. Роднините й обаче виждат в него мошеника използвач. Както се знае, Лилиан Бетанкур почина на 94 през 2017 година, като междувременно дъщеря й Франсоаз Бетанкур-Майерс я обяви за невменяема склеротичка, от която фотографът Франсоа-Мари Бание е измъкнал подаръци и дарения поне за няколко милиона.
Още няколко стабилни женски наративи със сигурност ще развълнуват публиката на „Синелибри“. Специално внимание заслужава силният режисьорски дебют на Кристен Стюарт – биографичната драма „Хронология на водата“, намерила място в секция „Особен поглед“ на кинофестивала в Кан. Смайваща екранна интерпретация на мемоарите на американската плувкиня Лидия Юкнавич, филмът печели възторжени отзиви за своя безпощаден, чувствен разказ и за мощното актьорско превъплъщение на Имоджен Путс.
Историческата драма „Блед пейзаж с хълмове“ на Кей Ишикава е сред най-любопитните заглавия в програмата. Адаптация по едноименния роман на Нобеловия лауреат Казуо Ишигуро, филмът разлиства спомените на японската вдовица Ецуко, които се простират от следвоенния Нагасаки през 50-те години на миналия век до Англия през 80-те.
Като експлозия на фантазията се откроява и „Далауей“, препратка към емблематичния роман на Вирджиния Улф. Клариса е авторка в творческа криза, която се присъединява към престижна писателска резиденция, използваща авангардни технологии. Там тя намира подкрепа и довереник в Далауей, виртуален асистент (AI), който ѝ помага да пише. Шеметната адаптация е по романа „Цветя на мрака“ на Татяна дьо Роне, а Сесил дьо Франс е страхотна като обърканата в началото Клариса, която започва да се чувства неспокойна от все по-натрапчивото присъствие на изкуствения интелект и тайно се впуска в разследване, за да узнае истинските намерения на своите домакини.
Срещу страховете си се изправя и Агата от романтичната комедия на Лаура Пиани „Джейн Остин съсипа живота ми“. Тя е самотна продавачка на книги, изгубена във вселената на фантазиите. Копнее да стане писателка и да изживее любов, достойна за перото на Джейн Остин, но осъзнава, че действителността е различна.
Казанова възкръсва в копродукцията на Нидерландия, Италия и Белгия „Един прекрасен недостатък“ на Михил ван Ерп, адаптация по едноименния роман на Артюр Жапен. Това е историята на Лучия, първата и най-голяма любов на Джакомо Казанова. Тя напуска Италия и заминава за Амстердам, след като лицето ѝ е обезобразено от едра шарка. Шестнадесет години по-късно Лучия се представя като загадъчната куртизанка Галатея. Двамата с Казанова се срещат отново и всичко започва отначало. Филмът е от модула на фестивала „Класически композиции“.
Прочетете още на сайта за изкуство bgart.bg
Албена АТАНАСОВА
