8.8 C
София
сряда, 19 ноември 2025 г.

Гледаме Джоди Фостър и Изабел Юпер на „Синелибри“


Две от най-атрактивните дами в седмото изкуство гледаме извън трите конкурса на кино-литературния фестивал „Синелибри“. Те гастролират в хитове, обединяващи с мотото „Пианоктейл“ режисьорската изобретателност и предизвикателството на самите сюжети.

Изключителната Джоди Фостър блести в „Личен живот“ на Ребека Злотовски („Децата на другите“), а двете получиха първите си овации в Кан през май. Впечатляващото е, че американската актриса играе на френски език в тази очарователна смесица между комедийна драма и мистерия. Носителката на „Оскар“ е психиатърката Лилиан Стайнър, която, съкрушена от новината за смъртта на една от своите дългогодишни пациентки, започва собствено разследване, убедена, че става дума за убийство, а не за самоубийство. Фостър е в стихията си като хлъзгавата и невротизирана докторка, която не може да се помири с мисълта, че напрежението е ескалирало под носа й, без да го забележи. Изпълнена с угризения, тя насочва подозренията и анализите към семейството на покойната Паула, подлага на хипноза непозната участничка в събитията. В екшъна се включва й бившият съпруг на леко откачената психиатърка – безгрешният френски кино ас Даниел Отьой. Той и Фостър с лекота се впускат в зрелищен дует, пронизван от типичната френска гротескност, която се проявява и в най-трагичните моменти от битието. На екрана са още Виржини Ефира, Матю Амалрик, Венсан Лакост и Ирен Жакоб, до един от А отбора на френското кино.

Изабел Юпер е потресаващо въздействаща в „Най-богатата жена на света“ на Тиери Клифа. Сякаш действително е Лилиан Бетанкур, наследницата на милиардите на L’Oreal в този жестоко-екстравагантен театър на отчуждението, в който трима души търсят любов, но не знаят нито как да я получат, нито как да я дадат. Саркастичната френско-белгийска драма за власт, пари и фалш е базирана на истинската история на Лилиан Бетанкур, управляваща козметичната империя, изолирана в своята кула от слонова кост и недоостъпна за простосмъртните. Дъщеря й е отгледана в разкош и притежава всичко, което може да се купи с пари. Единственото, което й липсва, е обичта на майка й. Когато на сцената се появява капризен фотограф и бивш писател, за когото животът е безкрайно шоу, Мариан се вкопчва в него като в последен шанс за емоционално спасение. Роднините й обаче виждат в него мошеника използвач. Както се знае, Лилиан Бетанкур почина на 94 през 2017 година, като междувременно дъщеря й Франсоаз Бетанкур-Майерс я обяви за невменяема склеротичка, от която фотографът Франсоа-Мари Бание е измъкнал подаръци и дарения поне за няколко милиона.

Още няколко стабилни женски наративи със сигурност ще развълнуват публиката на „Синелибри“. Специално внимание заслужава силният режисьорски дебют на Кристен Стюарт – биографичната драма „Хронология на водата“, намерила място в секция „Особен поглед“ на кинофестивала в Кан. Смайваща екранна интерпретация на мемоарите на американската плувкиня Лидия Юкнавич, филмът печели възторжени отзиви за своя безпощаден, чувствен разказ и за мощното актьорско превъплъщение на Имоджен Путс.

Историческата драма „Блед пейзаж с хълмове“ на Кей Ишикава е сред най-любопитните заглавия в програмата. Адаптация по едноименния роман на Нобеловия лауреат Казуо Ишигуро, филмът разлиства спомените на японската вдовица Ецуко, които се простират от следвоенния Нагасаки през 50-те години на миналия век до Англия през 80-те.

Като експлозия на фантазията се откроява и „Далауей“, препратка към емблематичния роман на Вирджиния Улф. Клариса е авторка в творческа криза, която се присъединява към престижна писателска резиденция, използваща авангардни технологии. Там тя намира подкрепа и довереник в Далауей, виртуален асистент (AI), който ѝ помага да пише. Шеметната адаптация е по романа „Цветя на мрака“ на Татяна дьо Роне, а Сесил дьо Франс е страхотна като обърканата в началото Клариса, която започва да се чувства неспокойна от все по-натрапчивото присъствие на изкуствения интелект и тайно се впуска в разследване, за да узнае истинските намерения на своите домакини.

Срещу страховете си се изправя и Агата от романтичната комедия на Лаура Пиани „Джейн Остин съсипа живота ми“. Тя е самотна продавачка на книги, изгубена във вселената на фантазиите. Копнее да стане писателка и да изживее любов, достойна за перото на Джейн Остин, но осъзнава, че действителността е различна.
Казанова възкръсва в копродукцията на Нидерландия, Италия и Белгия „Един прекрасен недостатък“ на Михил ван Ерп, адаптация по едноименния роман на Артюр Жапен. Това е историята на Лучия, първата и най-голяма любов на Джакомо Казанова. Тя напуска Италия и заминава за Амстердам, след като лицето ѝ е обезобразено от едра шарка. Шестнадесет години по-късно Лучия се представя като загадъчната куртизанка Галатея. Двамата с Казанова се срещат отново и всичко започва отначало. Филмът е от модула на фестивала „Класически композиции“.

Прочетете още на сайта за изкуство bgart.bg

Албена АТАНАСОВА

Последни новини

Филтър
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.