Проф. Тодор Танев е завършил социология в СУ „Св. Климент Охридски“. В периода 7 ноември 2014 – 3 февруари 2016 г. е министър на образованието и науката във второто правителство на Бойко Борисов. Той е доктор на политологическите науки и преподавател по политическо управление. Един от основателите на първата у нас Катедра по политология, създател на катедра „Публична администрация“. Специализирал е и е преподавал в САЩ и Холандия.
-Професор Танев, идеята да се въведе предмет Религия предизвика доста ожесточен обществен дебат. Как ще коментирате тези намерения на Министерството на образованието?
-Вече нямам нищо общо с Министерството на образованието и мога да коментирам темата като страничен човек и преподавател в Софийския университет. Само предполагам какви са мотивите за една такава идея и коментарът ми ще е без никакви партийни пристрастия. Значението, което може да се придобие от подобни предмети, помага да се държим по подобаващ начин, за да имаме едно по-добро общество. Майка ми например е от последните ученици, които пред 40-те години на миналия век са учили вероучение в гимназията. Този предмет вече го няма, но на негово място трябва да се намери някакъв заместител. Ние изгубихме твърде дълги десетилетия в немарливо отношение към този вид обучение, с което пропуснахме да намерим адекватни за сегашното време заместители. В някаква степен предметът Религия има значение, особено що се отнася до някои слоеве от населението, които са 10–15 процента. За останалите 90 процента това е една отживяла форма.
Покрай дебата за религията, някои предложиха да се учи етика. Етиката е чудесно нещо, но е абстрактна по принцип. Тя ни казва, че съществуват добро и лошо, без да ти го обяснява. Не ни учи какво да не правим, а какво да правим, което е половинчато.
Веднага ще кажа, че има друг предмет, който се учи масово в други демократични страни. Тук ще отбележа, че демокрациите са различни, но си приличат по това, че хората имат възможност и право да участват във взимането на държавни решения. Та в тези демократични страни се учи един предмет, обикновено във всички класове, и той се нарича Гражданско образование. Също като религията и етиката, този предмет е посветен на това да ни научи, че има различни хора, с различни религии, възпитание и т.н. Той обаче е много по-адекватен за днешното време. Само че ние в България забравихме това Гражданско образование. Натикахме го да се учи само в 11-и и 12-и клас, което е твърде късно.
-Също така има идеи 8-и клас да бъде върнат към началното образование, както и отличниците да бъдат освобождавани от матури, както беше навремето. Смятате ли, че е удачно?
-От министър чух, че няма да има освобождаване от матури след 12-и клас. Неколкократно той спомена за връщането на 8-и клас в началното училище. Аз самият повече от 10 години слушам за подобни намерения. Всяка промяна води след себе си последици. Една от тях е, че ще се наложи разместване на учебния материал. Освен това някои учители ще останат без достатъчно часове, които да покриват заплатите им.
Човешките закони, за разлика от Божите, не са абсолютни, но без закони ще се катерим по дърветата като маймуни. Но само със закони, без те да са добре обсъдени, пак не може. Всеки закон, който и да е той, когато и където да е правен, е ехо от миналото. Както при автомобилите, така и със законите те трупат грешка след греша и идва моментът, в който те трябва да бъдат сменени. Например Законът за училищно и предучилищно образование замени Закона за народната просвета, който беше неспасяем в новата интернет реалност, която живеят и учат децата.
Трябва да се претеглят добрите и лошите страни на връщането на 8-и клас в началното училище и тогава да се решава. По същия начин, по който не може да има един номер панталон, който да става на всеки, така няма и средностатистическо училище или ученик. Аз лично съм за връщането на 8-и клас в началното образование, но мен никой вече не ме пита.
-Споменахте за интернет реалностите пред образованието. Изкуственият интелект ще помогне или ще направи децата ни по-неграмотни?
-Изкуственият интелект е изпуснатият Джин от бутилката и на този етап не сме измислили как да го върнем обратно вътре. Духът е по-висок и по-силен от нас и когато е неконтролируем, какъвто е изкуственият интелект, прави повече бели. Е, разбира се, че и помага.
Много ученици и студенти са свикнали с чатбот да решават задачите, които им се дават, не говоря за математическите, а за мисловните. Те карат друг да мисли вместо тях и така лъжат себе си, учителите и родителите. Трябва да сме много внимателни с изкуствения интелект, защото се превръща в неконтролируем проблем. Важно е да се намерят адекватни форми за противодействие. Няма смисъл например да даваш тема, за която знаеш, че по-голямата част от учениците ще те излъжат и ще я разработят с помощта на ИИ. Или го направи, но само ако си сигурен, че учениците нямат в ръцете си електронни устройства.
-Вие сте политолог, как ще коментирате хода на Румен Радев с предложения референдум за еврото?
-Това беше чисто политически ход да разклати държавата. Така или иначе е очевидно накъде върви България. Въпросът за еврото не подлежи на експертизата на цялото народонаселение, тъй като хората не са икономически подготвени за такъв референдум.
Едно е напълно сигурно. България е сред онези няколко страни, които преди трийсетина години изгубиха Студената война. В резултат на това няма какво да се учудваме, че барон Солвей взе „Соди Девня“, които нашите бащи платиха. Че „Итал Чименти Груп“ взе съседния завод за цимент пък в Девня, че някои взеха златото на България в подбалканската котловина и т.н. Ние сме загубили войната и няма значение кое е правителството.
От друга страна обаче, ние сме с Европа и с цивилизацията. Левски е казал: „Да бъдем равни с другите европейски народи зависи от нашите собствени задружни сили“.
Всички войни, които сме водили, са европейски войни. Нашата история до абсолютно последната запетайка е европейска. И тези, които в момента говорят за самостоятелност и за някакво откъсване от Европа, трябва да обяснят каква е тази новост след 1300 години история и на какво тя ще се базира. Кое е това, което ще гарантира сигурността и свободата на България? Нека да отговорят тези, които не искат да сме част от обединена Европа. Нека да не карат моите и вашите деца да живеят в нещо, което не е Европа. Но пасаран!
-Евросъюзът обаче е в криза, както това се отразява на политическата конюнктура?
-Ще ви отговоря така. Семейството ми може да е в криза, всяко семейство има черна овца, същото е и с Европа. Съгласен съм, че сегашната Европейска комисия няма стратегическа визия. Но от това не следва аз да се откажа от моя роднина, от черната овца във фамилията, нито от моята държава, която е банкрутирала по време на комунизма, да речем. Тези, които си сменят предпочитанията, са същите, които сменяха имена по време на Възродителния процес. От такива хора аз акъл не искам.
Петя Бахарова