6.8 C
София
сряда, 4 декември 2024 г.

Илон Мъск нарече създателите на F-35 „идиоти“: Стелт самолетите са много лесни за сваляне

Илон Мъск, американският милиардер, който ще оглави правителствения отдел за ефективност от 2025 г. в новия кабинет на Доналд Тръмп, разкритикува програмата за изтребителите от пето поколение F-35 на Пентагона в две публикации в социалната си мрежа, като заяви, че стелт самолетът има „скапан дизайн“, а производителите му са „идиоти“, пише Business Insider. Основателят на SpaceX и Tesla сподели видео на координирани рояци от безпилотни самолети в X (бивш Twitter), като написа: „Междувременно някои идиоти все още правят пилотирани изтребители като F-35“. 

В съобщение Доналд Тръмп добавя емотикон за кошче за боклук. Когато друг потребител на X защитава възможностите на самолета F-35, Мъск отговоря, че моделът има „глупав дизайн“. „Пилотираните изтребители са неефективен начин за удължаване на обхвата на ракети или бомби. Един дрон за многократна употреба може да направи това без тежестта на човешки пилот“, пише Мъск в друг пост.

Технологията „стелт“ „не означава нищо“, добавя Мъск и заявява, че е „смешно лесно“ да се свали изтребител. Мъск е правил подобни критични коментари за американския F-35 и в миналото.

Проблемите на F-35 нямат нищо общо с екипажа, коментира експертyт по военни технологии Мауро Джили от Центъра за изследване на сигурността към швейцарския университет в Цюрих. Той заявява, че „макар да има много реални проблеми с програмата F-35, начинът, по който Мъск ги формулира, е погрешен. Най-големите проблеми с програмата F-35 са свързани с много високите разходи и големите закъснения, които нямат нищо общо с факта, че самолетите са с екипаж. „Основният източник на разходите и проблемите са електрониката и особено софтуерът“, обяснява Джили. Тези компоненти ще станат още по-скъпи, когато говорим за безпилотни самолети. „Един дрон, действащ във въздушното пространство на противника, няма да бъде контролиран дистанционно“, допълва Джили.

„Той ще трябва да има много високо ниво на автономност“, което изисква още по-високи разходи и много по-сложна електроника и софтуер. Според Джили един безпилотен самолет за многократна употреба ще се нуждае от същите стелт възможности, на които разчита F-35, за да прониква във въздушното пространство на противника и да избягва системите за противовъздушна отбрана, което прави аргумента на Мъск неуместен.

Последни новини

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img