Иван Таков е председател на БСП – София, на групата на местна коалиция „БСП за България“ и на Постоянната комисия по транспорт и пътна безопасност в СОС. Той е и зам-председател на Националния съвет на БСП. Висшето си образование завършва в университета „Макгил“ в Монреал, Канада, със специалност „Финанси“. Има магистърска степен и по „Публична администрация“ и следдипломна квалификация от БНБ. Бил е директор в банка и е управлявал чуждестранен инвестиционен фонд. Член е на БСП от 2003 г.
-Г-н Таков, вие сте председател на транспортната комисия в СОС, как се стигна до ситуацията столичани да ходят пеша 6 дни? Защо се наложи намесата на Министерски съвет и на Бойко Борисов, за да се решат финансовите искания на служителите в градския транспорт?
– Още при започването на стачката в градския транспорт заявих, че този проблем ще го решим през Столичния общински съвет. Поех този ангажимент, защото беше видно, че след месеци на преговори кметът и администрацията му не могат да се справят. След като през април синдикатите излязоха на предупредителен протест, а за един месец кметът нито веднъж не ги извика да продължат преговорите, беше ясно, че или няма възможност, или няма желание да действа.
Когато казах, че ще се справим със ситуацията, имахме вариант да осигурим средствата през бюджета на Столична община. Разбира се, винаги е добре, когато има по-голяма субсидия и помощ от държавата, защото това позволява общината да разполага с по-голям ресурс, който да се насочи и към други важни сектори.
Тези 15 милиона лева бяха добре дошли, но те са малка част на фона на всичките разходи за транспорта в столицата. Със синдикатите окончателно се споразумяхме за увеличение на заплатите с 300 лева от 1 април за всички работещи в системата на градския транспорт. В абсолютни стойности това означава 32 милиона лева за тази година. Не знам защо всички се фиксираха в тези 15 милиона. Те са просто допълнителна компенсация. Така или иначе за тази година държавата даде със 17 милиона повече и има ангажимент да поеме още 19 милиона, които са за разходите за охрана в метрото. Така че тези 15 милиона помогнаха да се облекчи столичният бюджет.
-Бившият финансов министър Симеон Дянков обаче предупреди, че тази инжекция от 15 милиона ще доведе до вдигане на цените на билетите. Така ли ще стане?
-Това категорично няма да стане. Мога да уверя всички, които ползват градски транспорт в София, че ние няма да подкрепим вдигането на цената на превозните документи. Защото транспортът на първо място изпълнява социална функция. По време на кметските избори всички политически партии говореха за по-удобен, добър, редовен, бърз градски транспорт, с идеята да се намалят задръстванията и трафика в града. Ако вдигнем цените на билетите, може да се окаже, че личният автомобил е по-добра алтернатива. Това не решава въпроса със задръстванията и влошава качеството на живот в града. Като председател на групата на Местна коалиция „БСП за България“ в общинския съвет категорично заявявам, че ако такова искане бъде внесено, няма да го подкрепим.
Сигурно си спомняте, че преди години ние обжалвахме наредбата, с която цената на билетчето беше увеличено от 1 лев на 1,60. Тогава това не беше обосновано финансово и нямаше никакво основание да се случи. За нас градският транспорт трябва да бъде все по-субсидиран и от община, и от държава.
-Във фейсбук пост Васил Терзиев предупреди за задаваща се криза с боклука. Вие обаче съобщихте, че той е започнал одобрението на документацията за обществена поръчка за избор на сметоизвозващи фирми само месец, преди да изтече договорът на сегашните. Какво ни чака?
-Васил Терзиев трябваше да започне процедурата поне година по-рано преди да изтекат договорите. Документацията е изключително обемна и сложна, винаги има обжалвания на процедурите, което отнема страшно много време. Да се сети един месец преди изтичането на договорите и сега да обвинява държавата в лицето на министерството на финансите и Агенцията по обществените поръчки, е просто нелепо.
Отпадъците са изключително и само от компетенциите на кмета. Той си прави обществените поръчки, той си назначава хората, които да му ги проведат. Общинският съвет му е гласувал план-сметката по чистота и оттам нататък той трябва да придвижи тази процедура. Тази план-сметка беше гласувана миналата година и Терзиев разполага с необходимия ресурс. Просто трябваше да проведе процедурите навреме, за да не се получи криза с боклука. Аз и групата на „БСП за България“ от 6 месеца предупреждаваме, че ще има криза. Тя предстои не поради несвършена работа от общинския съвет или държавата, а поради пълна некомпетентност на кмета, на заместника му по околна среда и на неговата администрация.
-Защо Столичният общински съвет не намира общ език с Васил Терзиев, който казва, че го саботирате. Не трябва ли всички заедно да работите за благото на града и жителите му?
-Не веднъж сме търсили диалог с него, включително и миналата година за бюджета. Да, ние не го подкрепихме, тъй като нито едно от нашите искания не беше прието. Това за мен е много странно, предвид, че те винаги са добре издържани и добри за града. Но пък подкрепихме неговата икономическа рамка в транспорта, защото това беше наш основен ангажимент за увеличаване на заплатите в транспорта, а и не само там. Липсата на диалог не е по наша вина, ние бяхме в основата изобщо да заработи този общински съвет. Първи започнахме разговори с ПП-ДБ и „Спаси София“ по основни приоритети и политики. Виждате какво се случи. Когато няма диалог, се стига до такива неща като пожара, който беше запален в София с протеста. Само за шест дни преките загубите в системата на градския транспорт са близо 4 милиона, а косвените може би са 10 пъти повече.
-Бюджетът на столицата трябва да се гласува на 29 май. Какви са параметрите му?
-Бюджетът е внесен, минал е по комисии на първо четене. Ние ще имаме предложения, защото за мен той е продължение на миналогодишния бюджет, който беше тотален провал. Ако погледнете изпълнението на капиталовата програма, ще видите, че едва надхвърли 60 процента. Иначе казано, около 290 милиона лева са останали неизразходвани, като голяма част от тях са приходи на общината. Това означава, че те могат да бъдат пренасочени за важни дейности и функции като заплатите в транспорта или здравеопазването на София. Всичко това показва изключително лошо планиране. Затова, когато ви казват, че няма пари, да знаете – лъжат ви. Приоритетите са сгрешени, насочването на средствата е неподходящо. Столичани виждат всичко това. Затова към този бюджет ще имаме конкретни предложения – за по големи заплати в транспорта, в здравеопазването, за подобряване условията на труд и разбира се, в капиталовата програма за обекти, които за нас са от много важно значение за града.
-Болна тема за столичани е паркирането. Проблемът е все по-осезаем, какви мерки трябва да се вземат според вас?
-Трябва да се строят паркинги. Нещо, което беше изпуснато през последните 15-20 години. Имоти и терени, които можеха да се използват за тази цел, бяха разпродадени, канцесионирани и прочее. Вместо да се направи една истинска концепция за паркирането, се премина към ударно застрояване. Оттам се създаде и целият този хаос. Особено в центъра на столицата повечето жилищни сгради нямат паркоместа и хората разчитат на улиците, а трафикът стана огромен.
От 2013 година говоря, че целта не е София да се превърне в един голям платен паркинг, а да има изградени надземни и подземни съоръжения и автомобилите да бъдат изнесени от уличните платна, тротоарите и зелените площи. Виждаме обаче, че програмата за паркингите и за тази година е изключително неамбициозна. Почти нищо не се предвижда, освен един буферен паркинг. Вместо да се облекчи животът на столичани, се мисли как по-дълбоко да им се бръкне в джобовете.
-Като общински съветник ще обясните ли защо градът изглежда все по-занемарен и мръсен?
-Това е функция на кмета и неговата администрация. Без да политизирам нещата, все още не съм срещнал човек в София, който да ми каже, че е доволен от това, което постигнаха кметът и екипа му за тези повече от две години мандат. Освен че окепазиха центъра на София и скъсаха нервите на хората, не мога друго да посоча като положително.
Тук искам да спомена за един от основните приоритети на кмета. Той обеща, че до края на мандата му няма да има нито едно дете извън детска градина или ясла. Когато той застъпи на тази длъжност, липсата на места беше около 10 хиляди. Почти половината му мандат е минал, а тази липса отново е 10 хиляди. Мога от сега да ви се разпиша с две ръце, че и в края на мандата ще е 10 хиляди. Да се надяваме да не е повече.
-Преди дни минах покрай паметника на съветската армия. Около него, в центъра на София, е обрасло с трева, поникнали са дървета, а вече има и изхвърлени боклуците в загражденията. Каква ще бъде съдбата на това място?
-Това е отношението на ПП-ДБ и кмета към паметта и историята. Оставям настрана идеологическия елемент, свързан с този паметник. Но това беше едно добре поддържано място, където софиянци да се разхождат. Самият паметник поддържахме със собствени сили и средства, тъй като областната управа беше абдикирала. А сега състоянието му е като състоянието на целия град – разруха и забрава. И всеки, който иска да пази паметта, да гради, автоматично бива заклеймяван.
Ние обжалвахме решението на областния управител, внесохме искане за референдум за възстановяването на паметника. Всъщност, решението на областния управител не е за премахване на паметника, а за реставрация на фигурите, които все още стоят нарязани в калта в село Лозен. Това е отношение не само към историята, а към културата. Защото този паметник е правен от едни от най-добрите ни скулптори.
Петя Бахарова