11.8 C
София
вторник, 28 май 2024 г.

Как властта използва бизнеса за цензура – Теодор ЦЕКОВ


Теодор ЦЕКОВ

Можем ли да си представим футболен мач, при който УЕФА оказва натиск през рекламодатели към журналисти за едностранен коментар? Звучи абсурдно, но сходна идея е задействана в Европейския съюз. Огласи я български евродепутат.

Андрей Ковачев от ГЕРБ и управляващата Европейска народна партия потвърди пред изданието Politico за официално писмо до едрия бизнес да спре рекламата в „прокремълски“ медии. Дефиниция за такива липсва, оставена е свободна интерпретация.

Фокусът пада върху Сърбия и България. Ковачев и 15 колеги призовават 15 компании „стриктно да преразгледат рекламните си политики, за да е сигурно, че не финансират дори неволно медии, известни с разпространението на вредна дезинформация“. Писмото е изпратено на 25 април до Lidl, Ahold Delhaize, Procter&Gamble, Coca-Cola, A1, Yettel, Ferrero, Heineken, Mars, Mondelez, L’Oreal, GlaxoSmithKline, Bosch, Samsung, Amazon.

Ковачев обяснява, че антидемократичните наративи от злонамерени сили са сериозна заплаха за нашата демокрация, особено в ключова изборна година. Много медии получават реклама от реномирани компании, които невинаги са наясно, че подкрепят проруски пропагандни канали. Репутацията и мощта на тези марки легитимират източника, което засилва разпространението и въздействието на дезинформацията.
16-те депутати пишат, че не става въпрос само за пари, а компаниите трябва да вземат страната на „истината и почтеността, като внимателно пренасочат рекламните бюджети извън платформи, които компрометират тези основни ценности“.

Според доклад от базираната в Брюксел НПО „Балканска инициатива за свободни медии“, световни марки чрез рекламни агенции харчат стотици милиони евро за сръбски и български рупори на Кремъл. „Рекламодателите не поместват сами реклами в интернет, технологичните компании го правят за тях. Трябват редовни проверки и по-прозрачен процес“, обяснява директор в американския институт Check My Ads, помогнал за изготвяне на доклада.

С наближаване на евроизборите (6–9 юни) Брюксел се активизира за информационна война. Депутатите не могат да оправят своя дом – техни колеги са обвинени в подкупи и прокарване на руско влияние. Проблемът е прехвърлен към медиите. ЕС плаши с разследване социалните мрежи на Meta по подозрение, че не блокират външни опити за намеса в изборния процес.

За беда дезинформацията е двустранна. Западният елит лансираше твърдения за военен и икономически крах на Русия, преврати и кончина на Путин. Във фолклора влезе речта на Урсула фон дер Лайен още от есента на 2022 г., че руснаците събират чипове от перални и хладилници за производство на оръжия.

Трябва да гадаем що е проруско, но последните дни предлагат опции. Германският вестник Die Welt показа споразумението между украински и руски преговарящи в Истанбул, което можеше да прекрати войната на втория месец, но не се хареса на Лондон и Вашингтон. Швейцарският Blick интервюира обезверени украински офицери, очакващи Донбас да бъде изцяло превзет от руснаците до октомври. Полски и балтийски политици стресират украинските бежанци, обещавайки съдействие на Киев за връщане на млади мъже, които да бъдат мобилизирани за фронта.

Бившият пропагандист на Зеленски – Арестович, се чуди защо Путин не предлага руско гражданство на милионите бежанци, след като Украйна отказва да им подновява паспортите дистанционно. Кметът на Киев Виталий Кличко твърди, че всеки гражданин ще определи като недостатъчни мерките на правителството за борба с корупцията, че много политици в централната власт мислят за постове и лични амбиции, докато Украйна може да престане да съществува след няколко месеца.

Като източник на пропаганда може да бъде анатемосан и унгарският премиер Виктор Орбан, който на консервативна конференция в Будапеща заяви: „Тази година, ако е дал Бог, ще сложим край на световния ред, основан на либерална хегемония. Той претърпя крах, донесе войни, хаос, икономически срив, обедняване на семействата, влошаване на обществената сигурност по улици и площади. Този ред създаде лидери, които са неспособни, допускат много грешки и бързат към собственото унищожение“.
В подкрепа на „конспирацията“ за етническа подмяна в Европа звучи изявлението на еврокомисар Илва Йохансон, че всяка година пристигат по 1,5 млн. трудови мигранти, но това не компенсира дефицита на работна ръка и пазарът се нуждае от още.
ЕС не открива топлата вода, а копира САЩ, където технологични гиганти и водещи медии 4 години замитат неудобни информации за властта и семейство Байдън. Сега протестиращите из Америка студенти обвиняват Големите 5 (Alphabet/Google, Amazon, Microsoft, Apple, Meta) за съучастие в геноцид срещу палестинците, редом с правителството, което въоръжава Израел, и водещи медии, които приравняват демонстрациите с антисемитизъм. В Европа контролът е по-труден, но като минимум носи послание: автоцензура или загуба на спонсори.

- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини

- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img