20.8 C
София
неделя, 26 май 2024 г.
Категории:

Какви рискове крие преяждането?

Д-р Петър КАНДИЛАРОВ,

УМБАЛ „Лозенец“

Доктор Петър Кандиларов завършва медицина в Медицинския университет в София през 2021 г. Започва работа като лекар ординатор във Вътрешното отделение в IV МБАЛ София. От септември 2022 година специализира гастроентерология в Отделението по гастроентерология и метаболитни заболявания на УМБАЛ „Лозенец“ под ръководството на д-р Герасим Темелков и д-р Десимира Миронова.

Великден и дните след дългите пости обикновено са времето от годината, когато хората избират да нарушат модела си на хранене, сядайки на традиционните богати трапези, с разнообразие от любимите си храни и напитки – месо, яйца, козунаци, зелени салати, алкохол и други. Това крие редица рискове за здравето, особено ако са спазвали Великденските пости, тъй като организмът все още не е готов да се „справи“ с по-големия брой и обем различни хранителни продукти. Важно е да се отбележи, че всички видове храни са позволени, но включването им в менюто следва да бъде постепенно, а употребата им – в умерени количества.

Неразумното им включване в хранителния режим и свръхконсумацията могат да доведат до редица нежелани последствия като покачване на телесното тегло, но и обостряне, дори поява на редица здравословни проблеми от страна на сърдечно-съдовата, ендокринната система и най-вече гастроинтестиналния тракт. Хора със синдром на раздразненото черво, язвена болест, жлъчно-каменна болест и панкреатит трябва да бъдат изключително внимателни както с подбора на хранителните продукти, така и с количествата им.

Хората, които са спазвали Великденските пости, трябва да обърнат допълнително внимание на начина, по който се хранят след приключването им, за да не „претоварят“ организма и храносмилателната си система, от които се очаква да преработят богатите на белтъчини и мазнини храни.

Но освен храната проблеми може да създаде и неразумната консумация на алкохолни напитки. В България месеците с празнични периоди, като Коледа, Великден и Гергоьвден, са свързани с най-високата консумация на алкохол и съответно най-високото разпространение на острия алкохолен панкреатит.

Острият панкреатит представлява възпаление на задстомашната жлеза. При него симптомите могат да включват внезапно появили се остри коремни болки, повишаване на телесната температура, гадене и повръщане, особено след ексцесивна употреба на алкохол. Ограниченият прием и добрата хидратация са важни фактори за избягването му.

При хората с жлъчно-каменна болест притеснителни оплаквания освен коликообразните болки в дясното подребрие са също пожълтяване на очите и кожата и промяна в цвета на изпражненията. За тях е препоръчително да внимават с приема на мазни, пържени и всички богати на холестерол храни.

От страна на стомашно-чревният тракт други важни оплаквания, за които трябва да се внимава“ са „потъмняване“ на изпражненията и наличието на кръв в тях.

За да се избегнат тези усложнения, се препоръчва управление на типа и количеството храна и алкохол, като влиза в съображение правилото, че всичко е разрешено, само че в умерени количества – по-малки порции, по-често и не непосредствено преди лягане. Ето няколко полезни съвета, които могат да помогнат за по – здравословно и безпроблемно хранене:

1.​ Започнете с „истинска“ закуска. Има случаи, в които не можете да контролирате какво ще бъде сервирано на трапезата, но определено можете да контролирате какво ще ядете веднага след като се събудите. Богатите на баластни вещества и фибри храни са много подходящи.

  1. Пийте достатъчно вода. Изпийте чаша вода малко преди храненето, като по този начин ще се почувствате заситени по-бързо. Хидратацията е изключително важна и при приемът на алкохолни напитки.
  2. Не пропускайте салатата. Тук трябва да се отбележи, че за хора, които имат заболявания като гастрит и язва, някои зеленчуци като маруля и зеле не са подходящи.

4.​ Следете за количеството. Не забравяйте каква е големината на обичайната порция и не прекалявайте с консумацията на яйца!

5.​ Внимавайте с алкохола. Относно алкохолната консумация, не се препоръчва повече от 50 милилитра концентрат или 1–2 бири на ден.

6.​ Умерена консумация на тестени и захарни изделия. Освен неблагоприятния ефект върху телесното тегло на козунаците и шоколадовите великденски яйца, а и не само, те също влияят негативно и върху храносмилането и киселинния рефлукс.

  1. Умерена физическа активност. Често след тежко преяждане човек предпочита да полегне, но разходка или всяка умерена физическа активност би допринесла за подобряване на храносмилането и редукция на оплаквания като киселини, парене зад гръдната кост, газове, подуване и дори гадене.

Не на последно място, апелираме хората да обръщат внимание на здравословното си състояние, на новопоявилите се симптоми и да потърсят навременна лекарска помощ при необходимост.

- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини

- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img