
Европейският съюз има нужда от повече мостове над Дунав, защото това не е просто регионален, а стратегически въпрос за икономическия просперитет и сигурността на целия континент. Това заяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на среща с координатора на транспортен коридор „Рейн-Дунав“ Маргарита Маркес и координатора на коридор „Балтийско море – Черно море – Егейско море“ Марио Мауро, съобщиха от Прецентъра на Министерството на транспорта и съобщенията.
Двамата представители на Европейската комисия са на посещение в България във връзка с финализирането на Меморандума за разбирателство между България, Гърция и Румъния, който се очаква да бъде подписан до края на годината.
„По-бързото изграждане на третия мост над Дунав и подписването на споразумения за още два – Силистра-Калъраш и Никопол-Турно Мъгуреле – са сред ключовите приоритети на България“, подчерта Караджов.
Министърът съобщи, че страната ни вече е ускорила процедурите по проекта Fast Danube 2 и ежегодно извършва драгиране на реката, за да се гарантира целогодишната ѝ плавателност.
„Тези проекти надхвърлят националните интереси – те са от значение за целия Европейски съюз, защото свързаността по Дунав е от стратегическо значение и за икономиката, и за отбраната в рамките на НАТО“, заяви Караджов.
Министърът подчерта, че повече мостове в един от най-слабо развитите региони на Европа ще донесат икономически подем, работни места и инвестиции.
„Европа има нужда от повече свързаност по Дунав. Всеки нов мост е инвестиция не само в инфраструктура, но и в бъдещето на нашите народи,“ каза Караджов.
Той допълни, че новите съоръжения ще стимулират изграждането на пътища, жп връзки и логистични центрове, които ще улеснят движението на стоки и хора, ще открият нови работни места и ще засилят икономическата интеграция между България и Румъния.
Координаторът на коридор „Рейн-Дунав“ Маргарита Маркес посочи, че новите мостове ще могат да разчитат на финансиране по Механизма за свързване на Европа (МСЕ) и Кохезионния фонд, които предоставят значителни възможности за трансгранични проекти.
„Регионите от двете страни на Дунав остават сред най-слабо развитите в ЕС. Новите мостове ще ускорят икономическото им развитие и ще помогнат за преодоляване на дългогодишното изоставане,“ заяви Маркес.
Координаторът на коридор „Балтийско море – Черно море – Егейско море“ Марио Мауро подчерта, че България не е периферията, а център на европейската транспортна свързаност.
„Подписването на тристранния меморандум ще бъде успех не само за региона, но и за целия Съюз. Това ще бъде само началото на дългосрочно партньорство и обща работа,“ заяви Мауро.
В момента между България и Румъния има само два функциониращи моста – при Русе-Гюргево и при Видин-Калафат. Идеята за нови мостове по течението на Дунав се разглежда от години, но сега получава силна политическа и финансова подкрепа от Брюксел.
Проектите, по думите на Караджов, ще бъдат крачка към по-интегрирана и сигурна Европа, в която транспортът, икономиката и сигурността се развиват в единна посока.
