24.8 C
София
вторник, 25 юни 2024 г.

Крахът на българската журналистика

Автор: Димитър Петров

Димитър ПЕТРОВ, специално за ФИЛТЪР

Медиите имат голяма вина за ниската избирателна активност. От началото на предизборната кампания за местна власт почти всяко средство за масова информация – телевизия, радио, вестник и т.н. – употребява едни и същи термини за означаване на предстоящия вот – битка, надпревара, сблъсък…

Бяхме свидетели на „битката за Благоевград“, „битката за Русе“, че дори и „битката за Монтана“. Много хора с основание попитаха дали не са изпуснали някой урок по история, понеже терминът „битка“ на пръв поглед сигнализира за сражение в истинския смисъл на думата – войници, оръжия, клане… Всичко, което в момента се случва в Украйна и Израел, без да се провеждат избори. Надпревара пък на мен ми говори за Формула 1, Тур дьо Франс или просто бягане на 100 метра с препятствия. Да се чуди човек кандидатите за кметове и общински съветници крепости ли ще превземат, с Ивет Лалова ли ще се надбягват… Излишно е да разсъждавам върху останалите най-често срещани определения за вота, защото мисля, че отдавна стана ясно какво визирам с този мой коментар.

Журналистите, а още по-лошо – и кандидатите за кметове и общински съветници, възприемат изборите като генерално сражение, състезание, борба, в която е изключително важно кой ще победи или по-скоро кой ще се извиси над всички останали, окичвайки се вместо със златен медал с познатата ни кметска огърлица. Замислете се обаче колко по-целесъобразно щеше да е ако медиите използват думата „бъдеще“ или „развитие“ вместо битка, състезание и тем подобни. Например „бъдещето на София“ или „развитието на Пловдив“. Защото бъдеще и развитие са термини, които създават положителна нагласа и вдъхват увереност и спокойствие сред избирателите. А тези състояния са изключително важни, за да могат гражданите да упражнят с ясно съзнание своя вот, особено когато става въпрос за конституиране на местната власт, която стои най-близо до населението и ежедневно решава неговите проблеми. От друга страна, споменатите вече неуместни названия ожесточават електората, принизяват го до някаква обикновена маса бойци, призвана да се сражава (с гласа си) за господството на еди-кой си феодал.

Разбира се, този проблем е просто една брънка от веригата с проблеми, която тежи върху българската журналистика, нареждайки я на последните места в повечето световни и европейски класации. Ако само терминологичният речник на масмедиите се коригира обаче, това ще е една важна стъпка в посока по-честни, по-открити и изобщо по-градивни избори. Вярвам, че това ще се отрази и на кандидатите за позиции в местната власт, формиращи своите изявления и послания на база информацията, публикувана в медиите. В противен случай те ще продължат да воюват и да се състезават за първото място, а избирателите ще се питат на бойно поле ли се намират, на футболен терен ли или в предизборна кампания, основана на ясни правила и адекватни послания.

- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини