25.8 C
София
сряда, 11 юни 2025 г.

Мъжки, женски, среден род – единствено и множествено число

Никога не съм крил пристрастията си, колкото и това да звучи непрофесионално. Всякога съм считал, че тъкмо пристрастията правят оценката индивидуална и по-важното – дават възможност да се лишим от стереотипното оглеждане на един обект на изкуството, на една изложба или на творчеството на един художник. Влюбих се в работата и личността на скулптора Павел Койчев, опосредствено, при възможността си да бъда негов асистент при подготовката му на изложбата „Възможности и щения“ в Софийската градска художествена галерия през 2015 г. Помня в детайли посещенията на ателието му, пренасянето на шестте гигантски стиропорени фигури, към които имаше щенията – тях поне няма кой и какво да ограничи, да бъдат инсталирани на причудливи места като центъра на Манхатън или Луната, но възможността това да се случи остава само на територията на първия етаж на галерията в центъра на София. Едва ли ще е крайно, ако кажем, че още от 90-те това напрежение между материала, възможностите и идеите се обособи в характерен белег за творческия почерк на Павел Койчев.

Преди вече 30 години по повод изложбата на автора „Торен бръмбар, изложба пластики“ в градината зад Националния дворец на културата проф. Елка Бакалова отбеляза, че показаното тогава е своеобразно маркиране на „спонтанната необходимост и стремеж за връщане към изначалното и първичното, към субстанцията и механизмите на сътворението… Павел Койчев несъмнено притежава мощни креативни импулси и визионерски нагон. Неговите специфични мегаструктури са удивително архитектонични до степен, че придават усещане за функционална пригодност. Неговият начин на работа налага и строга затвореност, компактност на композициите и специфична пространствена динамика на масите, която несъмнено динамизира и околната среда… В този настойчив стремеж да се извлекат хармония и красота от хаоса, първичната материя и класическите основи в пластическото творчество на Павел Койчев попадат в контекста на една безспорно постмодернистка идеология… В търсенето на изгубените връзки между минало и бъдеще, в схващането на първоосновите за сътворението като космогоничен акт, скулпторът се доближава, струва ми се, до друго явление в българския духовен живот – до многозначещия привиден „алогизъм“ между фантастичното и реалното, между баналното и необикновеното, между драмата на житейската монотонност и осезаемата връзка отвъдното и космическото в прозата на Йордан Радичков“.

Павел В. Павлов

Прочетете още на сайта за изкуство bgart.bg

Последни новини

Филтър
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.