Към момента Министерството на външните работи (МВнР) разполага с пълната информация, която да дава при нужда за евакуация на български граждани от Израел. В случай, че има такива българи, трябва да се подходи много сериозно и отговорно за процеса, коментира Георги Гвоздейков, министър на транспорта и съобщенията.
„МВнР работи в координация с посолството ни в Израел, като цяло те управляват цялата мисия по евакуация. Ние съдействаме за транспортната операция, така че когато получим знак или сигнал, че непременно трябва да се организира полет до Израел, ние правим всичко възможно това да се случи по най-бързия начин“, обясни Гвоздейков. Към момента няма планиран полет до Израел, но ситуацията се променя с всяка минута и сме готови да реагираме, когато е необходимо, каза още министърът. Той допълни, че няма потвърждение на информация за български гражданин, който е заложник в Ивицата Газа.
Министърът коментира и темата с поръчката на хеликоптери за нуждите на спешната помощ у нас.
„Производството на хеликоптерите вече е в ход, първият хеликоптер е в доста напреднала фаза, очакваме в средата на ноември да слезе от поточната линия и да започнат тестови полети“, отбеляза Гвоздейков.
В момента в Италия са пилотите и инженерите, които се подготвят за обслужване и пилотиране на съответните машини, каза още той и уточни, че се работи върху това да се лицензира авиационният оператор до края на годината, което ще позволи експлоатация на първата машина още през януари.
По думите на министъра в момента имаме три екипажа пилоти, които се обучават, имаме два екипа инженери, които също се обучават за техническото обслужване. „Трябва да направим ясен план до края на 2026 г., когато трябва да получим и шестия хеликоптер, системата да бъде обезпечена с технически кадри, да бъдат разположени в позициите, където трябва да бъдат оперативните бази в България“, отбеляза Гвоздейков. Министърът обясни, че догодина ще дойде вторият хеликоптер – в средата на юни, а в края на декември трябва да дойде и третият.
Министърът на транспорта коментира още, че Българските държавни железници (БДЖ) са бенефициент по Плана за възстановяване и устойчивост, а сумата, която трябва да се инвестира никак не е малка – до два милиарда лева до края на 2026 г., когато е крайният срок за получаване на съответния подвижен състав.
БДЖ трябва да придобие нова визия и нова стратегия, нов план за развитие. Потенциалът на БДЖ е доста сериозен и трябва да работим в тази посока, подчерта министър Гвоздейков. Стремим се да повишим качеството и нивото на услугата, което неминуемо ще доведе до промяна на цената на билетите, обясни той. Ще има защо да се увеличи тази цена, тъй като предстои да бъде внедрена нова технология в БДЖ и нов подвижен състав, посочи министърът.
Източник: БНТ