11.4 C
София
сряда, 14 май 2025 г.

Не е нужно да си Джеф Безос, за да пориш вълните с яхта

Джеф Безос на яхтата си

Яхтата винаги се е смятала за символ на лукс, уникална брошка в колекции на милиардери и подарък за ценителите на удоволствията и комфорта. Днес обаче не само много богатите могат да си позволят привилегията да отскочат до някой остров с ветроходна лодка или катамаран. Плавателните съдове могат да се вземат под наем за определен период от време и да се ползват не само за пътешествия, а за ергенски и момински партита, рождени дни или сватби, както всъщност ще направи и един от най-богатите хора в света – Джеф Безос. Той ще вдигне сватба с любимата си – журналистката Лорън Санчес, това лято на яхтата си, струваща 500 милиона долара. Според появилите се вече информации бляскавото събитие ще е край бреговете на Италия, и по-специално – Венеция.

За богаташите яхтите са добра възможност да се усамотят и да си осигурят лична свобода в безбрежната морска шир, а интересът към подобни плавателни средства непрекъснато расте. Според икономически издания в момента се правят 1030 суперлуксозни яхти, повечето от които вече са дори предплатени.

Яхтсмените обичат и да показват своите скъпи придобивки и не едно и две места по света им предлагат тази възможност. Всеки октомври в Монако се организира яхтено шоу, а през миналата година на събитието акостират лодки на обща стойност 3,8 милиарда долара. На изключителен интерес се радва яхта с дължина от 116 метра, за която е осигурено специално място в по-дълбоки води. Не липсват и лодки с хеликоптерна площадка, фитнес, спа център и киносалон.

Дали обаче винаги купуването на яхта е добра инвестиция? Според специалисти в бранша някои лодки увеличават своята стойност във времето, особено когато става дума за редки и уникални модели. Други обаче губят 10–15 процента от цената, на която са взети, през първите няколко години след покупката. Яxтaтa обаче e yдoбeн изтoчниĸ нa пacивeн дoxoд заради факта, че мoжe дa ce oтдaвa пoд нaeм зa cпeциaлни cъбития или зa тypиcтичecĸи oбиĸoлĸи. Но е добре да се знае, че лyĸcoзнитe плaвaтeлни cъдoвe ca cĸъпo yдoвoлcтвиe пo oтнoшeниe нa пoддpъжĸa и oпepaтивни paзxoди.

За любителите на яхтите с по-скромни финансови възможности има и по-малки съдове. Ако пък някой предпочита голяма лодка, но не може да си я позволи, вариантът е да си осигури почивка на борда за определен период от време, като вземе яхта с екипаж под наем.

Кои са най-скъпите?

Наричат я „Изтънчената дама“, което чудесно пасва на начина на живот на семейство Бекъм. Дълга е 28,5 метра и има четири огромни и луксозно обзаведени спални, както и две стаи за екипажа. Тя е специален подарък за съпругата на футболиста Виктория.

127-метровата яхта на Джеф Безос, която е кръстена Koru, струва половин милиард долара. Построена е от холандската корабостроителница Oceanico през 2023 г. Това е не само най-голямата яхта, правена някога в тази корабостроителница, но и най-голямата ветроходна яхта в света. Разполага с три джакузита и басейн.

Дълго време Марк Зукърбърг отказва да си вземе яхта, но все пак се решава да си купи 118-метровата Launchpad на стойност 293 милиона долара. Това е лодка, построена през 2022 г. в холандската корабостроителница Feadship.

Един от най-великите играчи на голф в света, Тайгър Уудс, е горд притежател на яхтата Privacy с дължина 47 метра. Той я използва като свой втори дом, когато играе на големи турнири. В нея има джакузи и бар.

Дейвид Бекъм се наслаждава и на друга лодка – Riva Argo 90, която е нарекъл Seven заради емблематичния номер на футболната си фланелка. Яхтата плава от октомври 2021 г.

Луксозните плавателни съдове
на българските милионери

Яхтата на Ружа Игнатова

Една от най-известните яхти у нас е тази на издирваната в цял свят криптокралица Ружа Игнатова. Съдбата на дамата, завлякла с милиони много хора, може и да не е ясна, но лодката й е акостирала на марината край Созопол. Тя носи името на дъщеря й Давина и макар собственичката й да е в неизвестност, в плавателния съд могат да бъдат видени хора, които я използват. Според запознати цената на яхтата е 15 милиона евро и има различни екстри – няколко спални, джакузи и бар.

Марина  Диневи

Строителните предприемачи – братята Динко и Йордан Диневи, не крият своята яхта от престижния бранд „Ферети“ на стойност 4,4 милиона евро. Преди години двамата купуват и лодката на застреляния бос на ВИС Георги Илиев, продадена им от вдовицата Мая Илиева. Заради своята страст към яхтите бизнесмените изграждат и пристанище на Свети Влас, известно като „Марина Диневи“.

Притежатели на яхти са още Румен Гайтански-Вълка, несебърският бизнесмен Чавдар Александров, Христо Стоичков и Валентин Златев.

Яхтата на благоевградския милионер Нинджата

През 2022 година българска яхта събра очите на посетителите на марината в Монако. Морското 35-метрово бижу е на благоевградския бизнесмен Николай Динков-Нинджата. Лодката е кръстена „Нов живот“ и в нея има четири спални. Любопитното е, че Нинджата е късметлията, който спечели и 7 милиона лева от спортния тотализатор през 2015 година.

Севдалин Минчев – основател на платформата PLAVAI.BG:
Парис Хилтън избра да пътешества с наша лодка

Севдалин Минчев е един от най-добрите познавачи на яхтения бизнес у нас. Той е основател на платформата PLAVAI.BG и е собственик на MS YACHTING – вносител на няколко френски бранда лодки. Бизнесменът е категоричен, че плаването с моторна, ветроходна яхта или катамаран вече не е запазена територия само за богатите.

Севдалин Минчев

– Господин Минчев, само привилегия на богатите ли е да плават с яхти, или това е достъпно и за не толкова заможните любители на пътешествията?

– Вече е абсолютно достъпно за всеки. Дори човек да няма възможност да си купи яхта, може да си наеме чартър.

– Добре, ако група от осем души реши да си прави ергенско или моминско парти на яхта, колко би струвало?

– Много зависи от вида на лодката – дали е моторна или ветроходна, колко места има. Ако например се наеме 40-футова моторна яхта – цената е от 700 до 1300 евро на ден в зависимост от това какво включва сървисът, дали ще има плодове и напитки и какъв ще е маршрутът. Обикновено когато лодката тръгва от Созопол, стига до Ропотамо, там се прави пикник и се връща обратно. Така че на човек ще излезе около 100 евро за цял ден на яхта, което е абсолютно достъпно.

– Какви са хората, които наемат яхти чрез вашата платформа?

– Все повече българи се научиха да плават – както семейно, така и с приятелски компании. Личната ни статистика показва, че и много инфлуенсъри наемат яхти. С нас са плавали Папи Ханс, първият ерген Виктор Стоянов, Даниел Бачорски. Тази година ще видите и още известни лица.

– А има ли световни звезди, качвали се на ваши лодки?

– Да. Преди две години Парис Хилтън беше на наша лодка и много се гордеем с този факт. Наследничката на такава голяма империя да избере българска яхта с наш сървис, е показателно какво е нивото ни и къде стоим на пазара. Много гръцки звезди също са били на наши лодки.

– Какво задължително трябва да знае един човек, който за първи път се качва на яхта?

– Първо трябва да се обърна към жените, защото някои от тях идват на яхта с обувки с токчета, което е абсолютно забранено. Условието е на борда да се ходи бос и да се наслаждаваме на плаването. Ако на някого му става лошо, е необходимо предварително да информира, за да се вземат мерки. Вече има достатъчно медикаменти, помагащи при морска болест. Задължително е да се вземат и очила с висок UV фактор, тъй като водата отразява слънцето и може да се увредят очите. Нужна е и добра слънцезащита.

– А сблъсквате ли се с недобросъвестни наематели на лодки?

– Случва се. Някои компании, които си правят партита на яхти, не се съобразяват какво оставят след себе си и не мислят, че след тях на борда ще дойде нова група, която иска да й е комфортно и чисто. Но който е взел яхта да прави чартъри с нея, трябва да е наясно, че това са рисковете на професията.

– Според данни на българската морска администрация регистрираните яхти у нас са около 3000. Това ли е реалната цифра?

– Възможно е бройката да е такава, но трябва да направя важното уточнение, че нашата морска администрация третира дори плавателни съдове под седем метра като яхти. Да, има много българи с лодки, но е трудно да се каже точната бройка, тъй като някои от тях не желаят да се афишират. Затова и купуват големи плавателни съдове чрез офшорни компании и ги държат на пристанища в чужбина. А тези, които са решили да правят с яхтите си чартърен бизнес, няма как да се скрият от регистрация.

– Ако някой пожелае да си купи среден клас лодка, каква би била цената й?

– Много е важно човек да знае, като си купи яхта, за какво ще я ползва. На пазара се предлагат както езерни лодки, които започват от 16 000 евро, така и катамарани, нямащи таван в цената. Сега например много българи си купуват къщи в Северна Гърция и следващата им стъпка е да си вземат малка моторна лодка, с която да плават до заливите. Има обаче хора, желаещи да правят дълги преходи, и си купуват ветроходна яхта, защото тя е снабдена с всякакви видове агрегати – могат да осигуряват ток, да правят от солената водка сладка и реално човек си живее на борда.

– Вече доста хора имат интерес да стават капитани. Как се случва това?

– Така е. Все повече млади хора го желаят и спомагаме за това чрез друга наша платформа Капитани.Бг. Така ние създаваме кадри за яхтената индустрия.

– Какви качества трябва да притежава човек, за да стане капитан?

– Необходимо е да има технически познания, но съвременният свят предлага всякакви възможности – дори в много страни теорията се учи онлайн. Практическата част обаче винаги е на пристанище. Да станеш капитан вече е доста по-лесно, тъй като навигацията на една лодка е светлинни години напред и не са нужни онези измервания, както е било преди 30 години.

– Вие сте плавали много. Попадали ли сте в рискови ситуации и как сте излизали от тях?

– Да, имало е много такива ситуации. Два пъти съм прекосявал Атлантическия океан – на малък и на голям ветроходен катамаран. Попадал съм в бури, скъсвали са се всички възможни платна. Накрая стигнах до Барбадос само с едно платно и туба гориво. Ако още едно денонощие бях останал в океана, щях да бедствам и да търся помощ. Затова съветвам всеки тръгнал на дълго плаване, добре да разчете всичко предварително и внимателно да се избира маршрутът и времето, в което ще се пътешества. В морето е пълно с изненади и никога не е спокойно. Там не може да предсказваш каквото и да е, но това пък те държи буден и адреналинът винаги е на макс.

– Какво ви предстои и как ще развивате яхтения бизнес?

– Нашата платформа тръгна като хоби, без да има бизнес идея. Но толкова се развихме, че сега работим на четири бази в Средиземно море, предстои да открием такава в Занзибар, Африка и на Карибите. Този сегмент в туристическата индустрия непрекъснато се развива и всичко става много достъпно. Вече може да се букне яхта точно както се буква хотел по всяка точка на света.

Антон СТЕФАНОВ

Последни новини

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
Филтър
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.