15.1 C
София
вторник, 25 март 2025 г.

Николай Василев: Асен Василев е ляв популист като Жан Виденов


Николай Василев е икономист, бивш вицепремиер от 2001 до 2005 г. в коалиционното правителство на НДСВ, в което е и министър на икономиката и министър на транспорта и съобщенията. След това е част от кабинета на Сергей Станишев, в който е министър на държавната администрация и административната реформа.

Петя БАХАРОВА

-Господин Василев, казахте, че ако сглобката издържи цял мандат, дългът на държавата ще стане 70 милиарда. Защо смятате така?
-Това е бюджетната прогноза на самото Финансово министерство, което всяка година планира дефицит от около 6 милиарда. Ако към сегашните дългове от над 40 милиарда прибавим и тези суми, в края на мандата сумата ще бъде около 70 милиарда.

– Привърженик ли сте на взимането на заеми?
– Противник съм. Това е като при всяко семейство – колкото повече дългове и потребителски кредити взема и ги изхарчва за неправилни неща, толкова по-бързо задлъжнява до степен на фалит. Дори да не фалира съвсем, ще бъде финансово доста по-затруднено. Същото е с държавата. Колкото повече пари взема, толкова повече лихви плаща и толкова повече дълг ще тежи като воденичен камък на врата на нашите деца. Привърженик съм на по-ниския дълг.

-Кое налага взимането на значителни дългове? Може би финансовият министър Асен Василев процедира по американски тертип…
-Аз в Америка съм научен на друго. А иначе Асен Василев по манталитет е ляв популист и прилича повече на Жан Виденов, отколкото на Иван Костов. Левите популисти взимат дългове и най-важното, изхарчват ги неефективно, което е проблемът. Те просто прахосват парите без конкретни резултати.

-Как бихте определили бюджета за следващата догодина, който Асен Василев предлага? Посочете кои са най-невралгичните му точки?
-На последната ми авторска статия заглавието е „Бюджет 2024 – разхищения, дългове и никакви реформи“. Проблемите са няколко. Първо, нивото на разходите е по-високо, отколкото трябва, с близо 10 милиарда лева. Аз бих предложил вместо 84 милиарда тези разходи да са 74–75 милиарда. Това пак ще е национален рекорд, но все пак по-малък. Трябва да има малко съкращения, малко спестявания, приоритети, реформи. В момента реформите са нулеви. Просто се раздават пари и това е цялата логика на бюджета. Ако започнем от приходната част, тя е завишена по три пера. Първо, планирани са 2,4 милиарда лева приходи от газов транзит. Самият премиер Денков заяви, че „Газпром“ не е казал, че ще ги плаща. Тогава кого заблуждаваме. Планираме като Мечо Пух, че ще дойдат някакви много големи пари и първо ги изяждаме, а после се разбира, че ги няма. На второ място са парите от Плана за възстановяваме. Ние ги бюджетираме, но както се вижда до момента, и тях може да оплескаме и да не дойдат. И трето – данъчните приходи са прекалено щедри. Правителството просто планира огромен ръст на тези приходи, но моята прогноза е, че те няма да се случат. Тоест тук има една дупка. Бивши министри на финансите я определят като 5 милиарда лева и това е съвсем възможно. На всичкото отгоре има дефицит от 6 милиарда. Аз съм за нулев дефицит, дори съм за излишък. Бих предложил разходите да са много по-малки – около 75 милиарда и пак са повече от тази година. Асен Василев наистина смята, че колкото повече харчи, толкова по-добре. Това е все едно преди Коледа да имаме една кредитна карта без лимит и си представете какво ще направим в мола. По-богати ли ще бъдем? Когато дойде сметката, ще разберем, че сме по-бедни и по-нещастни. Щом Асен Василев за седми път прави такъв бюджет, и то все по-лошо от предния път, значи той вярва, че така е правилно и се гордее.

-Казахте, че трябва да има съкращения. Къде трябва да са те?
-Съкращения трябва да има първо в държавната администрация. Тя се раздува и тази година отново има ръст на бройката хора, които работят там. Населението намалява жестоко, както знаем добре, но държавната администрация продължава да расте и няма никакви намерения за съкращения. Другото е, че през 2022 година изхарчихме 10 милиарда лева субсидии за ток. Аз съм против такива разхищения.
И третото, което е много голямо перо, всички големи инфраструктурни обекти като магистрали и други бих предложил да се строят на концесия, без пари от държавния бюджет, а с частни инвеститори. В разходната част бих предложил да се приготвят между един и два милиарда за мерки за демографска политика. Също така смятам, че могат да се увеличат заплатите, примерно двойно, на университетските преподаватели, лекарите и медицинските служители.

-Но за сметка на това има увеличение на пенсии, майчински, на минималната заплата…
-За парите, които се дават за втората година майчинство, съм с обратни чувства. Смятам, че приоритетът е майките да се върнат на пазара на труда, а не да си стоят вкъщи и ние да им плащаме повече, отколкото ще получат, ако работят. Според мен е малко по-щедро увеличението на минималната работна заплата, отколкото е разумно, но не това е големият проблем на бюджета. Големите проблеми са големите разходи, които растат безумно. Вече ви казах къде бих търсил съкращения.

-Трябва ли да се върне 20-процентната ставка на ресторантьорите?
-Категорично да. Дори няма да се заяждам конкретно с един определен сектор. Просто казвам, че за всички сектори трябва да има единна ставка от 20 процента. Аз бях против изобщо да се отваря кутията на Пандора и тези ставки изобщо да се пипат. Единственото предложение, което имам, е за ставка от 9 процента за международния туризъм. Два пъти съм го внасял като министър. Сега предлагам дори да е 5 процента. Международният туризъм е като износ и там логиката е друга.

-Има ли данъци, които трябва да се увеличат и такива, които да се намаляват?
-Против съм увеличението на данък печалба за големите фирми от 10 на 15 процента.

-Ваше е изказването, че сме се превърнали в африканска държава по отношение на инвестиции и финанси. Защо смятате така?
-Защото България беше изкарана от белия списък и влезе в сивия по отношение на прането на пари и финансирането на тероризма. В същото време Албания беше извадена от сивия списък. Това е грандиозен провал на нашите институции, защото вече сме класифицирани като „лоша“ държава. Съответно инвеститорите и финансовите институции знаят това много добре и няма да искат да работят с нас. Вече го усещам в нашата работа във финансовия сектор. Това е все едно Българският олимпийски комитет да бъде изключен от олимпиадите. Моето разочарование е, че когато Кирил и Асен влязоха в политиката, имаха особена фиксация върху борбата с мръсните пари. Две години и половина по-късно абсолютно нищо не са постигнали. Напротив – вкараха ни в сивия списък. Срамно е. Искам да видя коя институция се е трогнала и коя се припознава като виновник и отговорник, за да решим какви мерки смята да вземе. Хаосът, ала балата и провалите са навсякъде в държавата.

-За или против дерогацията на „Лукойл“ сте? Какво ще стане с цените на бензина, ако отпадне?
-От самото начало съм против дерогацията и не знам защо я поискахме. Да видим какво постигнахме. Държавният бюджет не постигна нищо. Потребителите също. „Лукойл“ купуваше евтиния руски нефт и ние трябваше да имаме много по-ниски цени на бензина, но не е така. Кой спечели? Спечели само „Лукойл“ и е много интересна мотивацията на нашите държавници, които направиха това.

-Все пак има ли опасност бензинът да поскъпне драстично?
-Не. Това са измишльотини на хора, които имат лобистки цели. Изобщо не приемам такива фаталистични коментари, че няма да има гориво, че няма да летят самолети и прочее. България не е някакъв самотен остров в океана, където няма транспорт. Ние сме в Европейския съюз. Гориво може да пристига от всички страни.

-Кога виждате като реалност влизането на България в Еврозоната?
-Преди да се появят Кирил и Асен, датата за влизането ни в Еврозоната беше 1 януари 2023 година. Те като служебни министри отложиха за 2024 г. и никой не забеляза това в суматохата. Сега отложиха до 2025. Всички политики, които водят, не само че не приближават, но ни отдалечават от Еврозоната. Ще дам три примера. Първо – тези бюджетни дефицити не са добра политика на държава, която иска да влезе, а е политика на безотговорност и хаос. Второ – всички политики, които водят правителствата през последните 2-3 години, са проинфлационни. И третото – това, което ви казах за сивата зона, на Еврозоната такива държави не й трябват.
Също така не съм сигурен, че дълбоко в душата си това правителство иска да ни вкара в Еврозоната. Но не виждам признаци, че това му е важно.

-Какъв е вашият коментар за политическата обстановка в България?
-Всички тези сглобки не водят до никаква политическа воля за някаква реформа и прогрес. Единственото упражнение, в което сме добри през последните 2–3 години, е упражнението по харчене. Друг успех в който и да е сектор не виждам.

Последни новини

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img