20.2 C
София
петък, 24 май 2024 г.

Няма как София да стане Амстердам – от Тома БИКОВ


Тома БИКОВ

Промяната в движението на едни от основните софийски булеварди предизвика буря от дискусии и спорове. В основата е желанието на прерасналата в партия бивша неправителствена организация „Спаси София” да отвори място за велоалеи за сметка на автомобилите.

От години мястото и броят на велоалеите е основна тема на формацията, която вече е в управлението на столицата. От тази си позиция тя очевидно се опитва да я осъществи. Едва ли обаче бившите градски активисти и настоящи общински съветници са си давали сметка, че ще срещнат сериозен отпор както от страна на живеещите в района, така и от хора, които просто минават по тези булеварди. Сред недоволните има и такива, които са гласували за тях самите.

Въпросът с промените на софийските булеварди има своя технически характер, но е преди всичко симптом за политическа тенденция, която вероятно тепърва ще се представя и разгръща пред погледите ни. Гаранция за това е непреклонността и агресивността на общинските съветници от „Спаси София”, които едва ли ще отстъпят от вижданията си и ще решат да се съобразят с други мнения, пък дошли те и от страна на мнозинството софиянци.

През последните десетина години т.нар. градски активисти се специализираха в изготвяне на красиви картинки, които показваха как би се променил един или друг булевард, ако бъде приведена в действие тяхната концепция. Тези пейзажи действително изглеждаха добре, но върху тях рядко се виждаха хора. Акцентът беше поставен върху велоалеите, дърветата, тротоарите и цветята на плочките. Част от предложенията бяха заимствани от Амстердам, Прага, Виена или някой друг европейски град и това беше достатъчен аргумент за безалтернативността на идеята. Първият голям проблем е именно в този тип мислене, което копира чужд опит, без да се съобрази с местните обстоятелства, нагласи и дадености. Вероятно могат да бъдат изброени хиляди причини, поради които София няма как да се превърне в Амстердам. Да, определени подходи биха могли да бъдат пренесени едно към едно, други да бъдат приспособени към софийската среда, но да се насложи всичко амстердамско върху софийския пейзаж, е не само невъзможно, но и неразумно.

Тук идва и въпросът за сблъсъка между желаното и действителното. Според Шопенхауер, когато желаното не отговаря на случващото се в действителността, това води до неудовлетвореност, а оттам и до нещастие. Именно невъзможността за осъществяване на желания от малък или по-голям мащаб са в корена на човешкото нещастие. Затова и хората, които постигат по-малки цели, са далеч по-щастливи от другите, които непрестанно стават свидетели на неосъществяването на грандиозните си идеи. Когато хората с големи, но неосъществими идеи не са достатъчно съзнателни, за да стигнат до извода, че може би са се самонадценили, те започват да търсят причината за собствените си провали във всички останали. Това води до самозатваряне и прекратяване на общуването между тях и външния свят.
Общуването се случва, когато си способен да проникнеш в мисленето на другия, да го разбереш и да му дадеш възможност той да направи същото спрямо теб. Когато само говориш с някого, без да го слушаш или без изобщо да се интересуваш от аргументите му, полза няма. За хора, които не общуват, а само контактуват с външния свят, е характерна меланхолията. Това е вътрешно преживяване, което е резултат от непостигнатите цели и се изразява в жал за самия себе си.

Но да се върнем към софийските булеварди и техните реформатори, които освен хора са и политици. Затова техните действия подлежат не само на психологически, но и на политически анализ. Обикновено в началото на всеки мандат се взимат важни и много често непопулярни решения, които впоследствие трябва да дадат добри резултати. Такива проблеми в София със сигурност има много. Съществуват и проблеми, чийто процес на решаване би предизвикал бързо обществено одобрение и дори ентусиазъм. Насред с всички тези възможности за политически действия обаче, градската управа на София създава проблем там, където такъв няма. Движението по улиците „Патриарх Евтимий“, „Фритьоф Нансен“ и „Витоша“ си върви нормално и изобщо не е тема от обществено значение, но изведнъж се превръща в такава заради желанието на няколко младежи да видят картинката, която са нарисували на компютър. Така цялата обществена и политическа енергия потъва в нещо незначително, което дори и да доведе до известно подобрение на движението в този периметър, то ще има минимален ефект. Ако пък създаде затруднения, както прогнозират немалко хора, ще възникне нов проблем.

На какво е проявление всичко това? Краткият отговор е – на ентусиазъм. Респективно не на политика. Защото ентусиазмът е обратното на действителната политика. Той би могъл да съществува в нея единствено като форма на изява, но не и като действително съдържание. Политическото съдържание се основава преди всичко на разсъдък, на формулирането на ефективни решения и намирането на пресечната точка на различните мнения. Когато търсиш проблем там, където той не съществува, единствено може да съдействаш той да се появи. С подобен подход би могъл да станеш сравнително популярен „градски активист“, но няма как да придобиеш политически качества. Защото те се проявяват преди всичко в съзнанието, че представляваш не собственото си мнение и фантазии, а други хора, които дори не познаваш. Да прокараш едно решение само с мотивацията, че на теб ти се струва добро, е признак на неподготвеност за политиката. Да нямаш съмнения в самия себе си пък е въпрос на неподготвеност за живота въобще. Впрочем последното е най-тежката присъда за българския политически елит от последните 33 години. Защото една от основните функции на политическия елит е да се възпроизвежда качествено и всяко следващо поколение да бъде по-подготвено от предишното. Напоследък видяхме, че в това отношение има значителен регрес и редица млади, но дълбоко неподготвени хора получиха възможност да се учат на политика от високи позиции, без да познават живота. За съжаление, много от тях не се научиха. Също много очевидно няма и да се научат.

- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини

- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img