Министърът на транспорта Георги Гвоздейков лансира идеята за нов данък за внос на автомобили втора ръка в размер на поне 500 лева. Постъпленията от новата ставка ще се събират в специален фонд, чрез който потребителите да бъдат подпомогнати в закупуването на електромобил. От Асоциацията на вносителите на автомобили в България обаче заявиха, че новият данък единствено ще доведе до скок в цените на колите втора ръка.
По данни на Министерството на транспорта вносът на коли втора ръка в България на годишна база надхвърля 300 000 автомобила. Поради тази причина те смятат, че новата ставката ще се превърне в добър инструмент за пълнене на държавната хазна. Какъв обаче е броят на електрическите коли в България на фона на всички останали? 11 000 електромобила при автопарк от общо 2.4 милиона. Основният проблем тук е цената, тъй като за най-ниския клас електрическа кола трябва да платим поне 30 000 лева.
От ресорното ведомство обясняват, че идеята на новия данък е създаването на стимули за използване на новите технологии в автомобилостроенето. „Дискутира се вносът на стар автомобил да бъде обложен с такса, която да се заплаща от вносителите. Целта е средствата да бъдат събирани във фонд, който таргетирано да подпомага закупуването на електрически автомобили. Конкретните параметри на тази мярка все още се обсъждат”, пише в позицията на МТС.
Според Асоциацията на вносителите на автомобили обаче допълнителен данък само ще вдигне цената на колите втора ръка. „Това нас по никакъв начин няма да ни засегне, ще засегне крайните потребители през цената. Може да се измислят други стимули за купуване на нови автомобили”, твърди председателят на Асоциацията Христо Христов.
Остава въпросът и какво провокира нуждата от новия данък при наличие на еко такса. „Тя беше въведена през 2005 година и оттогава България стана морга за автомобили от Западна Европа. Плащаш веднъж и внасяш най-старата кола”, припомня още Христов. Съмнения има и за ефикасността на данъка като инструмент за пълнене на хазната. Предложения има и в други посоки – всички автомобили да се обслужват в регистрирани сервизи.
„Допълнителните стимули като безплатно паркиране, почти безплатно зареждане – те са истинските стимули”, посочва Борис Колев. Освен това не е нужно парите за електроавтомобил да се дават накуп. „Парите за гориво на месец са колкото една лизингова вноска. Цените падат, а и електрическите автомобили са много по-евтини от техните аналози”, допълва Колев.