Папата разтърси католическия свят, като даде зелена светлина за благословията на еднополовите двойки, с много предупреждения.
Ватиканът изненада всички в понеделник с документ, одобрен от папа Франциск, който приканва свещениците да благославят еднополовите двойки, стига благословията да не предполага еквивалентност с тайнството на брака. Декларацията „Fiducia supplicans“, издадена от Ведомството на доктрината на вярата, замества документ от 2021 г., който отхвърля идеята за благославяне на еднополовите съюзи, защото „Бог не може да благослови греха“.
Декларацията от осем страници „Fiducia supplicans: За пасторалното значение на благословиите“, е „най-окончателната стъпка на папа Франциск досега, за да направи Римокатолическата църква по-гостоприемна за ЛГБТК католиците. В същото време отразява повече неговата визия за „по-пасторална и по-малко твърда, църква“, коментира The New York Times.
Според кардинал Виктор Мануел Фернандес (новият ръководител на влиятелната доктринална служба на Ватикана) документът е предизвикан от неотдавнашния отговор на папата към консервативните кардинали, относно благословията на еднополовите връзки.
В документа се подчертава, че „новата декларация не променя и не може да промени „вечното учение“ на църквата. Казва се, че бракът е „изключителен, стабилен и неразривен съюз между мъж и жена“. Но документът се стреми да „разшири и обогати значението на благословиите“ отвъд тези, раздавани в официална литургична обстановка, като католическа литургия.
Свещениците не трябва да благославят еднополови или други „нередовни“ двойки в нещо, наподобяващо църковен обред или ритуал. Не трябва да използват подобни на сватба жестове, дрехи или думи или да дават благословията, във връзка с еднополов граждански съюз. Но в по-„спонтанни“ ситуации, „когато хората искат благословия, изчерпателен морален анализ не трябва да се поставя, като предварително условие за предоставянето й“.
Като оставим настрана предупрежденията, консервативните католици не са доволни от новата декларация. Теологът от Университета на Нотр Дам Улрих Ленър нарича това „най-нещастното публично изявление на Ватикана от десетилетия“ и „покана за разкол“. Някои ЛГБТ католици се оплакват, че не се е стигнало по-далеч.
Какво се опитва да направи папа Франциск с тази нова декларация?
Какво казват коментаторите:
Папа Франциск току-що постави „забележителност и крайъгълен камък в отношенията на църквата с ЛГБТК хората, които не могат да бъдат надценени или надценени“. Това казва Франсис ДеБернардо, изпълнителен директор на гей католическата застъпническа група New Ways Ministry. „Тази декларация е доказателство, че църковното учение може и наистина се променя.“ Консервативният LifeSiteNews се съгласява, че папата си играе с „непроменимото католическо учение, че църквата не може да благославя грешните взаимоотношения“.
Times отбелязва, че Конференцията на католическите епископи на САЩ (USCCB) , „която има голям консервативен контингент“, не е съгласна. „Учението на църквата за брака не се е променило и тази декларация го потвърждава“, каза говорителят на USCCB Чиеко Ногучи.
„Съвестните католици“ могат да видят, че папата внимателно се придържа към границите на ортодоксалната вяра. Други католици обаче няма да го направят и „за мен объркването изглежда умишлено“, пише Майкъл Брендън Дъхърти в National Review. Основното послание е, че „докато всичко остава неофициално, свещениците могат да правят каквото си искат“ с благословии от един и същи пол. „Това е още един от тези начини да одобрим хомосексуалните отношения, без всъщност да казваме, че ги одобряваме“, съгласява се колегата му традиционалист и католически автор Питър Квашневски.
От друга страна, „новите инструкции на Ватикана могат да наложат промяна в курса на редица конференции на католическите епископи в Европа“, които са публикували насоки за по-ритуализирани благословии на еднополовите съюзи. Това предполага Кристофър Уайт в National Catholic Reporter.
Всички правят голяма работа на това, но „няма основателни доктрини оправдания да не го правим, защото в католическата църква те също благославят танкове, коли, трактори, дори сол“, казва италианският гей католически активист Иноченцо Понтило пред The Washington Post „Болезнено е обаче, че те все още се чувстват принудени да повтарят: Запомнете, това не е брак! Вижте, ние вече го знаем.“
Какво следва?
Католическите свещеници и епископи ще трябва да тълкуват какво означава декларацията. Папа Франциск не планира да разяснява „възможни начини за регулиране на детайли или практически аспекти“, се казва в документа. „Това, което е казано в тази декларация, относно благословиите на еднополовите двойки, е достатъчно, за да ръководи благоразумната и бащинска проницателност на ръкоположените служители.“
Папата е дал „много необходим пастирски отговор на католическите еднополови двойки в любящи, отдадени и самопожертвователни връзки, които желаят Божието присъствие и помощ“, казва отец Джеймс Мартин. Той се застъпва за по-голямо приемане на LGBTQ в църквата, пише вестник Outreach. „И като свещеник очаквам от години и сега с нетърпение да благословя еднополовите двойки“, добавя той.
„Никога няма да благословя двама мъже или две жени, които са въвлечени в сексуална връзка, която по своята същност е тежко греховна“, казва отец Джералд Мъри, отявлен консерватор в Ню Йорк. „Папата постави свещениците, които поддържат католическата доктрина за неморалността на содомията и изневярата, в ужасно положение.“
Въпреки че свещениците разбират това, ходът на папата „едва ли ще развълнува повечето католици в Америка“, пише Times. Според проучване на Pew Research още от 2019 г. 61% от католиците в САЩ, които ходят на литургия всяка седмица, подкрепят еднополовите бракове.
Автор Питър Уебер: Той работи като писател и редактор на новини и култура в The Week от стартирането на сайта през 2008 г. Отразява политика, световните дела, религията и културните течения. Неговата журналистическа кариера започва като редактор във финансов вестник и включва редакторски позиции в The New York Times Magazine, Facts on File и Oregon State University. Завършил е Северозападния университет със степени по международни изследвания и изследвания на представянето и е служил в Корпуса на мира в Хондурас.