Много странно – говориш си с приятелка за новогодишното парти и обсъждате темата, че тази година ще e доста лъскаво, което означава задължително дълга официална рокля. Но откъде е най-добре да си я поръчате, кои са актуалните цветове и модели, а цените… Следващия ден влизаш във Фейсбук и там те заливат предложения на празнични тоалети. Как е възможно, къде се подвизава този Big Brother, който дори може да подслушва разговорите на улицата, в кафето, вкъщи?
Социалните мрежи са едно от най-уязвимите места, защото почти всички имат достъп до тях. Там се използват алгоритми, които таргетират потребителите според техните предпочитания, според търсенето им в мрежата и става още по-лесно хората да бъдат достигнати от търговците, обяснява Христо Трендафилов, шеф на дирекция „Защита на потребителите при продажби от разстояние“ в Комисията за защита на потребителите. Той разказа, че е фен на един футболен клуб и напоследък в социалните мрежи постоянно му излизат реклами на чаршафи с емблемата на този отбор. Изкуственият интелект се развива с бясна скорост, прави своеобразен мониторинг, събира лични данни, анализира ги, за да предложи определени продукти. През най-различните изтеглени приложения обаче AI има достъп и до микрофоните на телефоните, обясняват експертите по киберсигурност. Интернет като че ли се е превърнал в огромна територия, на която се вихри прочутият герой на Илф и Петров Остап Бендер, великият комбинатор, който знае „четиристотин сравнително честни начина за измъкване на пари“.
Примерите са само допълнение към картината, която показва необятната, но безконтролна глобална мрежа, където всичко е възможно. От една страна, е бързо и лесно – само с един клик можеш да имаш храната за вечерта, маратонките за уикенда, круиза за ваканцията. Но понеже не може всичко да е само хубаво, в мрежата става все по-опасно и непредсказуемо. Едно от предимствата за онези, които искат да мамят, е, че повечето са анонимни – само с един имейл и една парола се прави профилът. Някой продава нещо, после премахва профила, създава следващ, пак пробутва нещо и рулетката се завърта отново. И в глобалната мрежа измамниците са винаги една крачка пред потребителите и проверяващите.
Подлагай всичко на съмнение – това е най-сигурната защита. Например повече от странно е да върви привлекателна реклама на стока, която върши чудеса, а контактът за връзка с продавача да е чисто и просто един-единствен телефон. Обаждаш се на посочения номер, поръчваш, чакаш доставката, която никога не идва, а телефонът вече е изключен. „Ако поръчвате онлайн, потърсете дали търговецът има собствен сайт. Там може да се получи много информация“, съветва Христо Трендафилов. Макар че и това не е стопроцентова гаранция. В момента
мрежата гъмжи от фалшиви онлайн магазини
които продават некачествени и дори несъществуващи стоки. Невероятно е това юнашко доверие – малцина биха купили от уличен търговец макар и на твърде изгодна цена, но масово хората вярват, че в интернет се случват чудеса, че там могат да намерят нереално евтини стоки, въпреки опасността да получат фалшификати. И често изгарят с големи суми. Има много индикации, че зад профила или онлайн магазина стои измамник, напомнят експертите. Например, когато отсреща поискат да се плаща предварително с карта и отказват наложен платеж при получаване на стоката – това е много силен сигнал, че се задават проблеми.
Но чистата рафинирана измама е само един от начините да бъде ощетен потребителят. Напоследък все по-често се налага терминът dark pattern – тъмен модел. „И на мен ми се е случвало – призна заместник-министърът на икономиката Николай Павлов по време на кръгла маса „Измамите в интернет – новата пандемия“. Павлов чул термина преди няколко седмици по време на конференция на министрите, отговорни за потребителите в ОИСР в Париж, но вече се бил сблъскал с „търговската практика“. Става дума за подвеждащи реклами в интернет, те неусетно подлъгват човек да взима решения и да купува неща, които не са били първоначалната му идея. Така например лесно можеш да сключиш абонамент, а след това трудно ще излезеш от него. Почти всеки е изправян пред дилемата дали да вземе последния чифт обувки, нали? След това се оказва, че има още един последен чифт, още един и т.н. Часовниците, които излизат заедно с офертата и отброяват времето до края на промоцията, са некоректна практика, защото потребителят е притискан да бърза, а когато стигне до края на поръчката, се оказва, че и продуктите, и цените не са това, което са били в началото на пазаруването. В някои държави „тъмният модел“ вече е забранен и се санкционира. Обикновено тази схема се предлагат от сайтове, хостнати в различни краища на света, така че
санкциите няма как да бъдат наложени,
защото европейските органи нямат юрисдикция в съответната държава. Този въпрос трябва да се решава на по-глобално ниво, защото е дупка в сигурността, смята Богомил Николов, председател на „Активни потребители“.
Около 90% от пазаруващите в интернет предпочитат български търговци, 30% купуват от други страни от ЕС, но има едни 1,5 процента, които не знаят откъде очакват продукта. Често се оплакват, че са купили нещо от Фейсбук, Инстаграм, от интернет, но дори не помнят пътя, по който са стигнали до роклята, да речем. А тя, ако изобщо пристигне, е във вид на скъсана тениска. Тогава вече е късно за реакция, разказа Соня Стоянова, директор на Европейския потребителски център, където често пристигат жалби на „изгорели“ потребители. Там може да помогнат, ако разполагат с цялата кореспонденция и документация по сделката. Но не са в състояние да направят нищо, когато сте поръчали телефон, който реално струва 2–3000 лева, а сте го намерили за 150 лева в сайт, доскоро свързан с продажба на велосипеди или резервни части за коли и набързо префасониран.
В центъра има и още по-шокиращи случаи, например човек спазарява джип, преговаря с продавача за отстъпки и получава проформа фактура. Превежда 40 000 евро, без да се усъмни, че отсреща не е солидна фирма, а странно физическо лице, което впоследствие се изпарява. И нищо не може да се направи в този случай, когато прекаленото доверие преминава границата на глупостта.
Проверявайте в Търговския регистър
Само комуникация в Месинджър не е достатъчна
Потребителите да проверяват идентичността на търговеца чрез търговския регистър и да се уверят в начините за връзка преди финализиране на покупка. Само текстова комуникация и липсата на контактни данни или регистрационни номера са индикация за потенциални проблеми, съветва председателят на Комисията за защита на потребителите Мария Филипова. Тя призовава потребителите да търсят общата информация за търговеца. Когато купуват нещо, преди това да се свържат по телефона с някого, за да уточнят подробностите. Само разговори по вайбър и всякакви други от този тип комуникатори дават индикации, че може да възникнат проблеми и търговецът ще се скрие.
Значителна част от подадените сигнали в комисията са за стоки с ниско качество, както и за измамни обяви в социалните мрежи. Важно е потребителите да сравняват цените и да преценяват, когато има прекалено големи разлики, за да избегнат измама.
Не е възможно, но е напълно постижимо да се ограничат последиците от измамите при онлайн търговията, смята Мария Филипова. Онлайн пространството всеки ден предоставя милиони нови хоризонти. В някои от тях прозира думата морал, в други обаче – въобще липсва. В правомощията на държавните органи е да ограничат, да намалят всичко, което може да заблуди, да излъже, да измами потребителите в интернет.
Сайтовете ментета се разпознават по адреса, грешките в текста и странния дизайн
Въпреки че в интернет е пълно с фалшиви онлайн магазини, експертите са категорични, че има начини те да бъдат разпознати и избегнати.
Ако сайтът не предлага ясна информация за контакти: телефон, имейл, адрес, това е червен флаг, който не бива да бъде пренебрегван.
Щом цените са по-ниски от нормалните, това може да е знак за измама.
Лошо изглеждащият сайт също е лош сигнал. Грешки в текста, странен дизайн или проблеми с навигацията може да показват, че сайтът е недобросъвестен.
Проверете дали има реални отзиви за магазина и ревюта за съответната стока. Ако липсват реакции на потребители, това изобщо не звучи добре.
Използването на необичайни методи за плащане може да е признак за измама.
Проверете условията за връщане и замяна на стоките. Подозрително е, ако липсва такава информация.
Понякога сайтовете предоставят фалшиви или направо несъществуващи адреси. Проверете URL адреса, уверете се, че започва с: https:// – s означава, че сайтът е сигурен.
Използвайте известни платформи: пазарувайте от утвърдени сайтове, които имат добри отзиви и репутация.
Сравнявайте: ако цената изглежда твърде добра, направете проучване и вижте как е в други магазини.
Интуицията не бива да се пренебрегва: ако нещо изглежда подозрително, по-добре не рискувайте.
Фирми губят милиони от финансови мулета
Компрометиране на фирмена кореспонденция е измамата, която се среща доста често и обикновено се извършва от нигерийци. Това е смяна на IBAN – пращат проформа фактура и фирмата, която я получава, превежда парите в банкова сметка на финансово муле в чужбина, обикновено в Китай, Великобритания. В България напоследък също има голям брой финансови мулета, разказа главен инспектор Николай Николов, началник на сектор „Интелектуална собственост“ в ГДБОП.
През последните 6–7 месеци сериозно са пострадали няколко фирми, една е изгубила 10 милиона, друга – около 8. Експертите са успели да локират и двете сметки – едната е във Виетнам и се чака да бъдат върнати тези суми. Хората трябва да са много внимателни, когато им поискат смяна на IBAN. При такъв случай всеки да го обсъди с контрагента си, препоръча Николов.
Много разпространени са нигерийските писма, още наричани „романтични измами“. Те обикновено са насочени към дами, пред които чужденци се представят за милионери, за американски ветерани от войната и малко по малко ги омайват. Битуват различни легенди, но класиката в жанра е „Задържан съм на граница, трябват ми 20 000 лева да ме освободят, после пристигам и ще заживеем щастливо“.
Николов разказа, че по сходен начин пострадала майката на негова позната. Жената просто много искала да помогне на изпаднал в беда, изтеглила 100 000 лева кредит, продала колата, единия си апартамент и била напът да се раздели и с втория. Толкова убедителни са престъпниците, че се случвало полицаите да чакат на летището заедно с потърпевшите, за да се убедят сами, че никой няма да пристигне със самолета.
Тези хора са много добри в социалната игра, докато се пращат суми, контактът и връзката се поддържат. Често използват изкуствен интелект, за да се показват пред камера и да разказват, че имат нужда от помощ.
През последните две години се правят доста измами и в сайтовете за продажба OLX и Базар.бг. Човек е публикувал стока за продажба, свързва се с него клиент, който иска да го изведе от платформата и да започне комуникация в Месинджър, Уотсъп, Вайбър, Телеграм. Иска банковата сметка, за да преведе първо парите, пък после ще дойде куриерът за стоката. Много хора се подвеждат, въвеждат данните, включително трицифрения код на обратната страна на картата, което е пълен абсурд. В резултат сметката се оказва източена. Между 50 и 100 сигнала получават всеки ден в ГДБОП за всякакъв вид измами в интернет. В повечето случаи престъпните групи не са български, при последните случаи се оказали молдовци и украинци. Начините за измами в мрежата са неизброими, всекидневно се появяват нови и нови схеми, обобщават от ГДБОП.
Маргарита ДИМИТРОВА