„Има опасност понеделник, 1 юли 2024 г., в търговската мрежа в България да липсва масовият хляб – бял, типов и „Добруджа“. Това ще се случи, ако влезе в сила законодателната мярка, която предвижда 15% таван на търговската надценка на хляба. Това каза председателя на Управителния съвет на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите Мариана Кукушева пред сайта “Актуално”.
Мярката беше въведена в един от последните работни дни на 49-ото Народно събрание. С преходните и заключителните разпоредби на Закона за хазарта депутатите решиха от 1 юли да има таван от 15% за надценката на хляба. Това бе предложение на Йордан Цонев от ДПС, като още при приемането й той каза, че тази надценка не е окончателна и ако не бъде ефективна, ще има предложение за промяна преди юли месец.
Мариана Кукушева определи мярката като катастрофална и антипазарна. Според нея тя ще доведе до катастрофални последици по цялата верига – производител, дистрибутор, търговец.
„Принуждавайки търговците и дистрибуторите да работят на загуба по този начин, те ще прекратят или ще лимитират до ниска степен доставките и продажбата на тези три вида хляб. Това е хлябът на пенсионерите, това е хлябът на социално слабите, това е хлябът на 50% от българския народ. Съответно хлебопроизводителите ще започнат да намаляват или да спират производството на този вид хляб, поради намалените поръчки. Следващата стъпка е съкращаване на работни места и масови фалити на хлебопроизводителите и изчезване от пазара на масовите хлябове“, очерта черната картина Кукушева.
Депутатите и правителството да я отменят Кукушева отправи призив от името на бранша към депутатите и правителството да отменят тази мярка и то спешно. Тя заяви, че към момента няма никаква представа подготвен ли е анализ, какъв е анализът за въвеждането на тази мярка, ще бъде ли въведена, как ще бъде въведена или наистина ще се отчете, че това е абсолютна грешка и не може и не бива да има намеса в свободните пазарни отношения. „Такъв тип мерки могат единствено и само да нарушат лоялната конкуренция и да доведат до изкривяване на пазара, както и до изчезването на определени артикули“, смята още Кукушева.