22.8 C
София
събота, 21 юни 2025 г.

Паркирането по-евтино, ако плащате със смартфон

 

През втората половина на годината започва промоционална кампания и всички потребители на услугата blink паркиране ще плащат с 20% отстъпка при почасов престой в синя или зелена зона. Това съобщи Стоилка Арсова, директор на „Национална картова и платежна схема“ (НКПС). Кампанията ще продължи до края на 2026 г., за да могат шофьорите да се убедят в удобствата на дигиталното плащане, което се извършва директно през мобилното банкиране.

Blink паркиране е иновативна услуга, която позволява разплащане за паркиране директно през мобилното приложение на обслужващата банка – без такси, включително за есемеси. Но този начин на плащане има и други предимства. Вградената локация на местоположението на автомобила автоматично установява в каква зона се намирате и каква сума трябва да бъде платена. С blink паркиране може да се избира времето за престой на колата или да се удължи с ново плащане, ако зоната го позволява. Потребителят вижда крайната цена и плаща само с едно докосване, независимо от мястото на територията на България. Получават се известия и когато платеният час изтича. През мобилното приложение може да се създаде профил на автомобила и да се проследява историята на паркиранията и прилежащите плащания за тази услуга. В момента там, където са въведени платени зони за автомобили, се плаща с SMS или директно в кеш на общински служител, който предоставя хартиен талон. 

Новата услугата вече е достъпна в 22 населени места: София, Бургас, Стара Загора, Ботевград, Дупница, Разлог, Банско, Пазарджик, Хисаря, Асеновград, Кърджали, Чирпан, Габрово, Силистра, Сливен, Ямбол, Приморско, Поморие, Несебър, Слънчев бряг, Св. Константин и Елена, Балчик. Продължават да се увеличават общините, които се присъединяват към системата. Дори има интересни хрумвания, някои кметства обмислят да пуснат комбинирани билети – за паркиране плюс посещение на музей или градска забележителност. Клиенти на „Инвестбанк“ и Първа инвестиционна банка вече виждат услугата в мобилните си банкирания, а до няколко седмици към тях се присъединят и потребителите на още шест банки. Очаква се и други да се включат до края на годината.

Blink паркиране е третата услуга в системата на blink, достъпна за клиентите на българските банки, след незабавните преводи blink и преводите по мобилен номер blink P2P. Националната картова и платежна схема продължава да разширява възможностите за дигитални разплащания с нови услуги, които ще се виждат в мобилните банкирания. Следва използване на частни паркинги, дарения за подкрепа на каузи, предплащане на карти за градски транспорт, покупка на винетки, електронна търговия.

Национална картова и платежна схема (НКПС), част от „БОРИКА“ АД, има разрешение за оперативна дейност от БНБ от 2016 година. В управлението й участват всички доставчици на платежни услуги, лицензирани от националната банка. НКПС оперира под брандовете bcard при картовите разплащания, bcard е-ваучери за електронните ваучери за храна, а за незабавни плащания чрез сметка и по мобилен номер – под бранда blink и blink по мобилен номер.

Близо 3 милиона българи използват мобилно банкиране

Най-много са потребителите в столицата и областните градове

Мобилно приложение за банкиране използват вече над половината от пълнолетните българи (54,6%). В абсолютен брой това означава около 2 950 000 души. Сред тях съотношението е 2,6 към 1 в полза на активните спрямо пасивните потребители (превеждащи пари клиенти – спрямо хора, които само наблюдават своите сметки). За периода от юли 2024 година до февруари 2025 година делът на потребителите на мобилни приложения за банкиране се е увеличил с близо пет процентни пункта, което означава нови 250 000 потребители.

Мобилните приложения за банкиране запазват най-високата си популярност в столицата и областните градове, но прави впечатление и отварянето към услугата на жителите на по-малките населени места, показва проучване на „Алфа Рисърч“. Най-активни продължават да са висшистите, представителите на свободните професии, частните собственици и служителите, както и хората с по-високи доходи.

Увеличават се потребителите на blink P2P и за малко повече от половин година те нарастват от 14,3% до 25,2% от ползващите мобилно приложение за банкиране. Blink P2P предоставя възможност за мигновени преводи по мобилен номер без нужда от въвеждане на сложни IBAN номера. Според 52% от участвалите в анкетата най-големият плюс е, че парите се получават за секунди. Други предимства са, че единствената нужна информация за превода е телефонният номер на получателя. Освен това няма такса за преводи, а услугата може да се използва 24 часа в денонощието и 7 дни в седмицата. 

Повече от 1 милион са регистрираните потребители за blink преводи по мобилен номер към края на април 2025 г. През декември миналата година те са били 925 000. През първото тримесечие на т.г. са извършени повече от половин милион преводи по мобилен номер за обща стойност близо 148 милиона лева. За сравнение, те са два пъти повече, отколкото през същия период на 2024 г., а общо преведената сума е три пъти по-голяма.

„Потребителите бързо приемат иновациите, когато те отговарят на техните нужди. Услугата blink P2P промени ежедневните ни финансови навици, но и се утвърди като символ на бързина, удобство и надеждност“, коментира директорът на Националната картова и платежна схема Стоилка Арсова.

Маргарита Димитрова

 

Последни новини

Филтър
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.