
На пръв поглед всичко изглежда като рутинна проверка – камионите със сценично оборудване за концерта на холивудската звезда Роби Уилямс пристигат у нас и на влизане в София са спрени от инспектори на Изпълнителната агенция автомобилна администрация (ИААА). Вместо стандартна проверка обаче, служителите Георги Георгиев и Борис Борисов отправят добре познатата в бранша оферта – да си платят и по живо, по здраво да продължат.
Рушвет е поискан от чуждестранните шофьори, трима от тях не се дърпат и се съгласяват да платят исканата сума. Четвъртият няма кеш, но е упътен от българите в униформи да се разходи до недалечния банкомат. Служителите на агеницята не знаят английски и използват Гугъл преводач в „преговорите“. Засечката става, когато рекетираните подават сигнал в посолството на Великобритания, информирано е и Министерството на вътрешните работи. Тогава се задейства държавната машина, двамата инспектори са задържани, домовете им са обискирани и са открити около 40 000 евро и 5000 лв. в брой, за които се предполага, че са получени от подкупи.
Новината гръмва като тапа от шампанско и предизвиква бурни реакции както в политическите среди, така и в социалните мрежи. Историята е разказана от световните новинарски агенции Ройтерс и AFP. Тиражирана е също в германския „Шпигел“ и британското издание „Индипендънт“. „No ‘Angels’: Bulgarians shake down Robbie Williams convoy“ (Никакви „Ангели“: Българи взимат пари от конвоя на Роби Уилямс) е заглавието на сайта на френската телевизия France 24. То препраща към една от най-известните песни на Роби Уилямс – „Angels“, с която той завърши грандиозния си концерт-спектакъл в София и вдигна на крака повече от 40 000 свои почитатели. Неприятният инцидент предизвика коментари и публикации в социалните мрежи. Ведната бе тиражирано генерирано от ИИ изображение, което показва британската звезда като тираджия, а пред него служител на ДАИ (старото име на сегашната агенция, с което тя е популярна и до момента) държи телефон, на който търси в Google translate как е на английски „Ко прайм ся?“.
Служителите, поискали подкуп от екипа на Роби Уилямс, са уволнени, а автомобилна администрация оказа пълно съдействие на органите на МВР за задържането им. Стана ясно, че двамата инспектори работят в системата от 2012 г. Покрай тях с постовете си се сбогуват директорът на агенцията и трима шефове от по-ниски нива.
Междувременно транспортният министър Гроздан Караджов обяви нови правила – ще бъдат въведени боди камери за всички инспектори на пътя, за да се гарантира прозрачност. Ще има и задължителна ротация на служителите, за да се прекъснат местните зависимости и схеми. Поканена е международната антикорупционна организация „Прозрачност без граници“, която ще извърши външен независим одит на агенцията. „Почтените инспектори ще бъдат подкрепени, а корумпираните – изобличени и наказани. Давам ясен знак: няма чадър, няма компромиси, няма изключения“, заяви министърът. Шефове в ИААА са принуждавали подчинените си да събират подкупи, съобщи още Караджов. По думите му в агенцията има „системна корупция“, като в неговия мандат от 8 месеца са уволнени 7 души, за които е имало сигнали, че взимат рекет. Но тези случаи не са предадени на разследващите органи, тъй като подалите сигналите не са ги подписали.
„ДАИ е символ на корупция. Тази структура няма право да съществува в сегашния си вид. Всяка година слушаме за акции, арести и проверки, но резултат няма. Моето предложение е ДАИ да бъде закрита и функциите ѝ да се прехвърлят към друга независима агенция“, заяви Бойко Борисов. Подобна позиция изрази и Делян Пеевски, заявявайки, че няма смисъл от институция, която е превърната в източник на рекет. От прокуратурата също реагираха остро. Междувременно Софийски градски съд остави в ареста двамата уличени служители, тъй като има опасност да извършат ново престъпление. Предвиденото в закона наказание е затвор до шест години, глоба от 5000 до 10 000 лева, лишаване от право да се заема определена държавна или обществена длъжност, както и конфискация дополовината имуществото.
В съдебната зала един от задържаните обясни, че тримата шофьори са направили няколко нарушения, а инспекторите казали, че ще направят компромис и ще ги пуснат. Според оправдателната версия самите шофьори предложили подкуп, който даяджиите отказали, а после в яда си пуснали сигнал срещу тях. Адвокатът на двамата уличени в корупция Емануил Йорданов обяви като оскъдни доказателствата по случая, които се базират само на показанията на шофьорите на Роби Уилямс. „Сигналът е подаден от управителя на търговското дружество, което организира концерта и неясно защо в едно от постановленията си прокурорът по делото е написал, че този човек е очевидец“, което не било вярно“, твърди адвокатът. На този фон вече тече проверка в автомобилната администрация за други случаи на корупция. Заради скандала премиерът Росен Желязков поиска създаване на ново контролно звено на пътя.
Корупцията, скандали и арести тресат агенцията от години
Катаджиите мечтаят да са даяджии, казва Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията
Историята с техниката на Роби Уилямс може да се превърне в международна новина, но за хората от транспортния бранш у нас тя не е никаква изненада. От години превозвачите говорят за „такса спокойствие“, която инспектори от ДАИ събират по пътищата. „Всяка проверка струва между 50 и 200 лева под масата. Това е публична тайна. Ако не платиш, започват актове, глоби и тормоз“, признава собственик на транспортна фирма. „Или плащаш 50–100 лева на място, или започват актове, спиране на камиони, проверки до безкрай. Няма фирма, която да не е попадала под този натиск“, допълва превозвач от Пловдив.
Подобни свидетелства не са изключение. Само през последното десетилетие станахме свидетел на редица акции, при които десетки инспектори бяха залавяни с белязани пари. През 2016 г. при мащабна операция на ДАНС и прокуратурата са арестувани 26 служители на ДАИ в София и Пловдив. Разследването разкрива организирана схема за рекет над транспортни фирми. Година по-късно е арестуван тогавашният шеф на Автомобилна администрация Цветелин Цветанов във връзка с изнудване на превозвачи, фалшифициране на документи, търговия с шофьорски книжки. През 2017- двама служители на ДАИ Враца са задържани за взимане на подкуп от чуждестранни шофьори. При претъсването са иззети 640 евро, 1350 лева, коли, пистолети, мобилни телефони. Миналата година турски гражданин подава сигнал, че му е поискан подкуп от инспектори на ДАИ Стара Загора. При обиска на служебния им автомобил са намерени 70 долара плюс 255 евро, скрити в кутия от цигари.
Бившият даяджия Димитър Миленков, известен като „Миче“, беше арестуван през 2020 г. за вземане на подкуп от шофьори. Според информациите тогава, той е поискал и получил общо 115 евро от двама водачи. Присъдата му включва 9 месеца затвор с отложено изпълнение за 3 години и глоба от 1000 лв. Също така е лишен от право да заема длъжността „Главен специалист – инспектор“ в Дирекция „Автомобилна инспекция“ за срок от 2 години.
Бившият заместник-шеф на ДАИ Пазарджик Тодор Грочев също е осъден за корупция през 2015 г. Около този случай се вдига голям шума, защото разследващите доказват, че той не е теглил заплатата си в продължение на 10 години и се е издържал от подкупи. Съдът налага запор върху имотити му, но искането да му бъде отнето имущество стойност 378 875 лв. е отхвърлено от Окръжния съд в Пазарджик.
В бранша скептицизмът е голям. „Слушаме за реформи от 20 години. Но хората си остават едни и същи. Ако днес закрият ДАИ, утре ще има ново ДАИ с друго име, но със същите методи“, казва шофьор от голяма международна компания.
Според Богдан Милчев от Института за пътна безопасност скандалът с подкупите в автомобилната администрация е организирана престъпност. По думите му, служителите са действали с изключителна увереност и самообладание при подкупа, извършен пред петима свидетели. „Това поведение говори единствено, че те се чувстват безнаказани и закриляни“, смята Милчев. Той допълва че заместник-изпълнителният директор на инспекцията и съветникът му през 2012 година са уволнени след серия скандали за корупция и тежка катастрофа, но са върнати на същите постове. Милчев припомни, че неправителствени организации многократно са подавали сигнали до премиера, министъра и ГДБОП за такива действия през последните шест месеца.
„ДАИ е уникална институция по отношение на корупцията. Цели екипи са били свързани с подкупи. Катаджиите мечтаят да са даяджии“, коментира Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията. Той дава пример с искана сума от 17 000 лева от служители на ДАИ в Хасково, както и с твърдения, че за да започнеш работа в агенцията през 2012 г. се е плащала „входна такса“ от 20 000 лева. Сега тази сума е 20 000 евро, а тези пари се възвръщат в рамките на 5 – 6 месеца. „Това, което се коментира е, че тези служители не случайно са така агресивни, защото трябва да отчетат нагоре 100 евро на ден“, твърди Безлов.
Диана Русинова, председател на Европейския център за транспортни политики: Контролът да става чрез ТОЛ системата
Това автоматично ще елиминира възможността за корупционни практики, които процъфтяват от доста време

– Госпожо Русинова, какъв е вашият коментар да големия скандал с подкупа, който служители на ИААА поискаха от шофьори на мегазвездата Роби Уилямс?
– Това не е от днес, просто сега чашата преля. Последните 10 години си е все така. Очевидно в министерството не могат да се справят с корупцията. Десетки, стотици сигнали сме получавали, работили сме по много теми, не е нужно сега да разказвам за каква рушветчийница става дума.
– Европейският център за транспортни политики, който оглавявате, подкрепя предложението за закриването на ИААА. Как си представяте това да се случи?
– Няма как изцяло да се закрие всичко, защото в тази агенция има и други важни неща извън контрола. Например, там се занимават с издаването на разрешителни, с тестове, с изпити на курсистите, автомобилите, които се внасят от Америка трябва да получат индивидуално типово одобрение, за да се карат в Европа, създават се методическите указания и документацията. Всичко това ще си остане и дори може да е в някаква дирекция към Министерството на транспорта. Идеята е да се извади контролът и да отиде някъде другаде, където няма да се краде толкова много. Това е необходима и закъсняла стъпка за справяне с дългогодишните корупционни практики, които компрометираха дейността на агенцията и нанесоха сериозни щети върху пътната безопасност и международния имидж на България. Въпреки множеството публични скандали, Министерството на транспорта не поиска и не предприе конкретни действия спрямо професионалното ръководство на ИААА, което не успя да се справи с корупцията, а напротив тя придоби невиждани до момента размери.
– Вече е уволнен шефът на агенцията.
– Да, след големия сигнал и след становището, което изпратихме.
– Много неща се изписаха и изговориха за последния случай, вие имате ли представа какво се е случило?
– Ще ви кажа какво се е случило. Спрели са ги, а даяджиите си искат подкупи и ние сме получавали десетки, стотици сигнали за подобни неща. Сега се появява някаква версия, че някой от шофьорите бил пиян или дрогиран. Ами тогава защо не са викнали пътна полиция да му направят полеви тест? Тогава ще има мерки, законът е ясен и категоричен, включително предвижда конфискация на превозни средства. Даяджиите нямат право да проверяват за алкохол и за наркотици, но са длъжни да повикат КАТ каквато е процедурата.
– Предлагате контролът да става чрез ТОЛ системата. Има ли техническа възможност?
– Как мислите, че е в Европа? И в момента у нас чрез ТОЛ системата е възможно да се гарантира контрол без човешка намеса: системата може да измерва теглото на превозните средства, да проверява за валиден технически преглед и застраховка „Гражданска отговорност“, да установява средна скорост чрез време за преминаване на отсечки, както и да издава и връчва наказателни постановления по електронен път. Всичко това – без никакъв пряк човешки фактор, което автоматично елиминира възможността за корупционни практики.
Петя БАХАРОВА
Маргарита ДИМИТРОВА
